MUSTAFA LAÇİN; ÜLKEMİZE YATIRIM SÖZÜMÜZ VAR
“Ülkemize yatırım sözümüz var” diyen Silverline Ev Gereçleri Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Laçin, “Üç yıl içinde 15 milyon dolarlık yatırım yapacaklarını söylüyor...
Çiğdem Yücesoy Subaşı / INBUSINESS
1994'te Amasya Merzifon'da kurduğu üretim tesisiyle 70'den fazla ülkeye yenilikçi tasarımlarıyla giren Silverline, Avrupa'nın ilk beş, dünyanın ise ilk 10 davlumbaz üreticisi arasında. Üretiminin yüzde 50'sini yurt dışına satan şirketin planı, bu oranı yüzde 70'lere çıkarmak. Bu hedefe ilerlerken yatırımdan da geri durmayacak. "Ülkemize yatırım sözümüz var" diyen Silverline Ev Gereçleri Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Laçin, "Üç yıl içinde 15 milyon dolarlık yatırım yapacağız. Bir yandan kapasitemizi 2,5 milyon adede çıkaracak diğer yandan da teknolojik yatırımlarımızı da sürdüreceğiz" diyor.
Bugüne kadar ihracat pazarlarında Avrupa'ya özel ürünler geliştirerek, marka yatırımlarına ve operasyonel yapılanmaya verdiği hızla ciddi bir büyüme gerçekleştirildi. Şimdi de pandemiyle değişen ticaretin kurallarından oluşan fırsatlara kapısını sonuna kadar açıyor. Tedarik zincirinin kırılmasıyla Türkiye'deki üreticilere yönelen talep artışıyla yeni anlaşmalar yaptıklarını söyleyen Laçin, "İhracat pazarlarında fırsatlar çok fazla" diyerek devam ediyor, "Hedefimiz; farklı coğrafya ve pazarlarda marka konumlaması ile coğrafi çeşitlilik yaratarak, kriz ve maliyetleri doğru yöneterek büyümek."
DOLAR BAZINDA YÜZDE 10 BÜYÜME
2021'i beklentilerin üzerinde 57 milyon dolar ihracatla kapattıklarını belirten Laçin, 2022'de dolar bazında yüzde 10'luk bir büyüme hedefliyor. Yeni pazarlar ve siparişlerle bu hedefe ulaşması zor görünmüyor. Avrupa'daki güçlü konumunu koruyarak 2021 sonunda İspanya pazarına giriş yaptıklarını belirten Laçin, "Kendi markamızla faaliyet gösterdiğimiz globalde güçlü bir oyuncu olmaya devam ediyoruz" diyerek ekliyor: "Son olarak pazarlarımız arasına eklediğimiz İspanya'da iş ortağımız Jeelperg ile yeni ürün ve teknolojilerimizi pazarla buluşturuyoruz. Böylelikle Avrupa'da Danimarka, Almanya, İtalya ve Fransa'dan sonra İspanya pazarında da kendi markamızla faaliyet göstereceğiz."
PROFESYONEL BAHÇEÇİ
Hem patron hem CEO olarak bir koltukta iki karpuz taşıyan Mustafa Laçin, özel zamanlarında resim yapıyor, düzenli yürüyüşlere çıkıyor, bisiklet kullanıyor. Ama son yıllarda zamanının en büyük kısmını bağ bahçede geçiriyor. "En büyük tutkum, İstanbul Riva'daki evimde ve Bodrum'daki yazlığımda bahçe işleriyle uğraşmak. Hafta sonları 3-4 saatimi bahçede geçiriyorum. Geçen yıl bitki ve ağaç budamayı, toprak değiştirmeyi öğrendim. Bu yıl ise bitkilere zarar veren hastalıklara merak sardım ve öğrendim." Görünen o ki Laçin'in bahçe bakımına olan ilgisi hobiden profesyonelliğe doğru ilerliyor...
KAPIMIZI ÇALAN ÇOK
Harika Güral ; Güral Porselen Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı
Henüz çok küçük yaşlarda babasının yanında işin tam içinde yer almış Harika Güral... Yönetim kurulu başkanı babası İsmet Güral gibi çalışmaya ve üretmeye aşık... Güral Porselen'in yönetim kurulu başkan yardımcılığını yürüten Harika Güral, "Biz küçük şehrin büyük hayalleri olan o hayaller doğrultusunda amatör ruhla profesyonel çalışan insanlarız" diyor.
2019 ve 2020'de olmak üzere iki yıl üst üste sektörünün ihracat şampiyonu olduklarını belirten Güral, sözlerini şöyle sürdürüyor:
"100 milyon parçaya çıkabilen kapasitemiz ile Ortadoğu ve Avrupa'daki tek çatı altında üretim yapabiliyoruz. Aynı anda hem sert porselen hem de ışığı geçiren yüksek kaliteli hem de Bone porselen üzerine dijital baskı tekniğiyle ürün yapıyoruz. Otel grubunda bizden başka bu kadar yüksek ürün grubu ve formu üreten başka bir firma yok. Şampiyonluğumuz, vizyoner çalışmalarımızın bir karşılığı."
Pandemi nedeniyle tüm dünyada yaşanan zorlu süreçte çalışmalarını aralıksız sürdüren Güral Porselen, yeni satış stratejileri kullanarak faaliyetlerinde hız kesmedi. Asıl pazarı olan AB ülkelerinden bozulan tedarik zinciri nedeniyle yoğun talep aldıklarını belirten Güral, "Batılı büyük tedarikçiler sık sık kapımızı çalıp, fiyat istiyorlar. Canla başla çalışıp ihracatımızı katma değerli ürünlerle daha değerli hale getireceğiz" diye konuşuyor.
İhracatta yaşanan bu yoğun gündemin yanı sıra aile, yeni yatırımı 29 Ekim Güral Seramik Fabrikası'nın açılışı için de gün sayıyor. Bir uçtan diğerine 3 km yol ile gidilecek fabrika, 7 milyon metrekare kapasite ile üretime başlayacak ve 11 milyon kapasiteye çıkacak. Fabrikaya 40 milyon euro yatırım yaptıklarını belirten Güral, "Tesiste 300 kişiye istihdam sağlayacağız. Böylece grubun çalışan sayısı 4 bin kişiye çıkacak" diyor.
SLOVAKYA İLE İLİŞKİLERİ YÖNETECEK
Harika Güral, DEİK'in geçen ay yapılan seçimlerinde Slovakya İş Konseyi Başkanı seçildi. Böylelikle Avrupa'nın altı başkanından, toplamda da 14 kadın başkandan biri olan Güral, STK'larda rol almayı çok önemsiyor. "Şanslıyım, beni iş dünyasına hazırlayan ve STK'larda görev almanın ülkemize büyük katkı sağladığını öğreten bir ailem var. Ailenin desteği ve yol göstericiliği çok önemli" diyor Güral. İş dünyasına kadının katılımının artması ve yönetim kurullarına kadar ilerlemesi gerektiğini söyleyen Güral, "Son üç senedir kadın istihdamını önceliğimize aldık. Hem beyaz hem mavi yakada kadın oranımızı yükselttik. Yeni yatırımlarımızla bu sayıyı da daha artırmayı hedefliyoruz" diyor.
KÜRESEL GÜCÜN İHRACAT ATAĞI
Murat Güven - BAT Türkiye Kafkasya ve Kuzey Kıbrıs Bölge Başkan Yardımcısı
Türkiye'deki faaliyetlerinde 20'nci yıla giren British American Tobacco'nun (BAT) bugüne kadar yaptığı yatırımın tutarı 2 milyar doları aştı. Türkiye'nin oryantal tütün üretiminde dünya lideri olduğunu söyleyen BAT Türkiye Kafkasya ve Kuzey Kıbrıs Bölge Başkan Yardımcısı Murat Güven, "Türk tütününü en çok kullanan şirketlerden biriyiz. 1950'li yıllardan itibaren, Türkiye'de yetişen oryantal tütünün en büyük alıcıları arasındayız" diyor.
200 MİLYON DOLARLIK ATAK
Şirket, 520 bin metrekare alana kurulu dördüncü fabrikasının yer aldığı Samsun'da üretim faaliyetleriyle Türkiye'nin ihracat alanındaki dönüşümüne katkı sağlamayı hedefinde. BAT'nin globaldeki 45 fabrikası arasında dördüncü sırada olan tesiste üretilecek yenilikçi ürünler ihracata yönlendirilecek. Potansiyel olarak riski azaltılmış yeni kategori konusunda önemli Ar-Ge çalışmaları yürüttüklerini söyleyen Murat Güven bu ürünleri Türkiye'de üreterek diğer ülkelere satacaklarını belirtiyor. Türkiye'yi ihracat üssü olarak konumlandırma amacıyla hareket ettiklerini söyleyen Güven, "Bu kategori için yatırım yapacak, fabrikamızdaki istihdamı artıracak ve en önemlisi ülkemize 200 milyon dolarlık ihracat potansiyeli yaratacağız" diyor.
BAT Türkiye, 2019'da 192,9 milyon dolar, 2020'de ise 195,8 milyon dolarlık ihracat yaptı. Uzun yıllardır sektörünün ihracat lideri olan şirket, daha iyi bir gelecek inşa etmek için dönüşüm yolculuğunu hızlandırdı. Şirketin bir hedefi de 2024'te üretim faaliyetlerindeki karbon emisyonunu yüzde 50 azaltmak.
AKŞAM YEMEĞİ DENİZDEN
100 yıldan fazla süre ve 180'i aşkın pazarda faaliyet gösteren çok uluslu bir şirket BAT... Global ölçekte bir şirkette kariyer yapmak, farklı ülkelerin kültür ve ekiplerini yönetme ve çalışma şansı yaratıyor. "Bu benim için oldukça kıymetli bir deneyim" diyen Güven, iş dışındaki zamanlarını ailesiyle Ege'nin doğasında geçirmeyi tercih ediyor. "Hafta sonlarımı mümkün olduğunca Fethiye'de ailemle sakin bir şekilde değerlendirmeyi seviyorum. Balık tutmak en keyif aldığım uğraşlarım arasında. Genellikle Fethiye'de zaman zaman da İstanbul ve Karadeniz sahillerinde balığa çıkıyoruz ve akşam yemeğiyle dönüyoruz."
Denizin insanoğluna sunduğu lezzetlerle ilgili bir de bilgi notu ekliyor: "Şubat ayı kalkan zamanıdır. Torik, kefal ve tekirin de oldukça lezzetli olduğu zamanlardır."
ZİNCİRE YENİ HALKALAR
Emrah Bilgin - Gloria Jean's Coffees Genel Müdürü
Türkiye'nin ilk kahve zinciri Gloria Jean's Coffees, geçen yıl başlattığı yenilenme stratejisi ile hedef büyüttü. Türkiye'de 33 ilde toplam 100 mağaza ile hizmet veren global kahve devinin Türkiye operasyonu, bu yıl franchise sayısını katlayacak bir çalışma içinde. Gloria Jean's Coffees Genel Müdürü Emrah Bilgin, kaliteli kahve deneyimini tüm ülkeye yaymak istediklerini söylüyor. Hedef bu yıl sonuna kadar iki kat büyümeyle 200 mağazaya ulaşmak.
İlk planda Adana, Hatay, Konya, Sivas ve Afyonkarahisar'da mağaza açılması planlanıyor. "İnşaatları devam edenlerle birlikte anlaşmasını imzaladığımız 25 mağaza var" diyen Bilgin, yayılmada şehirler arası yolları da kullanacaklarını vurguluyor. Bursa-İzmir arasındaki yeni otoyolda bulunan dinlenme tesislerinde altı yeni mağaza açacaklarını belirten Bilgin, sözlerini şöyle sürdürüyor: "Bugün İstanbul'un yüzde 50'si tatil için bu yolu kullanıyor. Yaz aylarında elbette yüksek bir trafiği var ama kışın da önemli bir akışı var."
SOSYALLEŞME DEĞİL İHTİYAÇ
1999'da Türkiye pazarına girdiği dönemde masa- ya servisle hizmete başlayan şirket, sonrasında self-servise dönmüştü. Pandemi nedeniyle geçilen gel-al hizmete oluşan yüksek taleple, kahvenin artık sosyalleşmek için değil ihtiyaç amacıyla tüketildiği kanıtlanmış oldu. Bu yeni gerçeklik Gloria Jean's'e farklı mecralarda yapılanma zorunluluğu getirdi. Zira mağaza, online mecra, benzin istasyonları gibi çok yönlü bir yapılanma artık markalar için olmazsa olmaz.
Yaygın bir yapılanma ile 2022'ye giren şirket, bu yılı büyüme ile kapatmayı öngörüyor. 2019 cirosunu 2020'nin açık geçirilen altı ayında gerçekleştirdiklerini söyleyen Bilgin, "Pandemiden önce yakaladığımız ivmeyi sürdüreceğimizi düşünüyorum" diyor.
22 YILDIR AYNI ÇATIDA
Emrah Bilgin, Gloria Jean's Türkiye'nin kurucu ekibinde yer alarak 22 yıldır kesintisiz olarak şirkette görev yapıyor. Kariyeri gençlere örnek olabilecek türden... "Eğer disiplinliyseniz ve kendinizi sürekli geliştirebiliyorsanız başarı kaçınılmaz olur" diyen Bilgin'den genç istihdamın yoğun olduğu sektördeki gözlem ve tavsiyelerini alıyoruz: "Sorumluluk sahibi olmak çok önemli. Gençlerimizin güçlü donanımları var. Bunun kıymetini bilmeleri gerekiyor. Benim jenerasyonumun yaşadığı dönem ve imkanlar daha farklıydı. Şimdi teknoloji ve hız çağındayız. Bu, avantaj getiriyorken tembelliğe de sebep olabiliyor."