ŞURAYA BİR RESTORAN KODLAYALIM…
İklim krizinin yakın gelecekte yaratacağı beslenme sorunu soframızın baş köşesinde duruyor. Gıda şirketleri ve restoranlar ise yüzünü şimdiden sanal evrendeki fırsatlara çevirdi…
Belce Örü / INBUSINESS
Günün birinde müşterilerimiz algoritmaların sağlayacağı Halley lezzetini NFT formatında tüketerek mutlu olacaksa biz de onları mutlu etmek için bugünden bunun için hazırlanmaya başlamalıyız" diyor Godiva ve Pladis Yönetim Kurulu Başkanı Murat Ülker ve ekliyor: "Şu an için epeyce uzak görünüyor ama gelecek de bir gün gelecek."
Metaverse'te Halley (çikolata kaplamalı sandviç bisküvi) satmayı hayal eden Ülker'in belirttiği gibi yakın zamanda sanal evrende farklı lezzetleri tatmak henüz mümkün görünmese de, yurt dışında bu yolda ilk adımlar atılmaya başlandı bile.
Uluslararası restoran zinciri Chipote Mexican Grill, Burrito dağıtmak için oyun platformu Roblox içinde geçen yıl ekim ayında sanal bir restoran oluşturdu.
Bu sayede Roblox oyuncuları Chipotle'nin restoranına girdi ve gerçek dünyada ücretsiz bir Burrito için promosyon kodu aldı. Bu örnek bize büyük teknoloji şirketlerinin, gıda firmaları, restoranlar ve hatta otellerle iş birliği yapabileceğini gösteriyor. Böylece sanal dünyada rezervasyon yaparak, üyelerinin en sevdikleri veya sık satın aldıkları yiyecekleri kayıt altına almalarına olanak tanıyabilir. Gerçek dünyada da metaverse'te tercih ettikleri markaların kendilerine sundukları imtiyazlara daha kolay ulaşmalarını sağlayabilir.
Yakın gelecekte daha fazla insan meta veri deposuna katılmaya başladığında uygulamalar artık birincil sipariş kanalı olmayabilir. Şu an için gıda sektörünün metaverse'e yaptığı en büyük yatırımda ilk adımı reklam ve pazarlama faaliyetleri olarak ön plana çıkacak gibi görünüyor.
SFT Project Sürdürülebilir Gıda Güveni Proje Müdürü Nurten Sırma, konuyla ilgili olarak "Metaverse'ü cazip kılan hem gerçek hayat hem de paralel olarak sanal evrenin içinde var olabilmesi" diyor ve şöyle devam ediyor: "Bu teknoloji bize evde otururken sanal market içinde, reyonlar arasında dolaşma imkanı sunuyor. Ürün fiyatlarını bir web sitesinden değil bizzat market reyonundan okumayı vadediyor."
FARKINDALIK DETOKSU
Aynı zamanda Sürdürülebilir Üretim ve Tüketim (TÜKONFED) Komite Başkanı olan Nurten Sırma, İspanya İbiza'daki lüks Sublimotion isimli restoranı artırılmış gerçeklik (AR) seçkin yemek deneyimlerine bir örnek olarak veriyor. Pek çok duyuya aynı anda hitap edecek şekilde hizmet veren bu restoranda müşterilerin aynı anda bir mekandan çok fazla yerde olabileceklerini aktarıyor. Misafirler için oldukça fütüristik ve duyusal anlamda özel olan bu yer etkileşimli işitsel-görsel deneyimi bir arada sunuyor. Sırma, restorandan bahsederken; "Sayıca yaygın olmadıkları için henüz fiyatları makul düzeyde değil" diye ekliyor. Metaverse'te bugün düşündüğümüz şekilde bir üretim ve tüketim şekli mümkün olmasa da bu evrenin gıda ve tarım şirketleri için pek çok fırsat sunduğu aşikar.
Taban Gıda CEO'su Hasan Hacıhaliloğlu bu fırsatları şöyle açıklıyor: "Metaverse sayesinde gerçek dünyayla iz düşümlü analizler yapma imkanımız artacak ve elde edilen verilerin doğruluğu çok daha yüksek olacak. Örneğin; metaverse üzerinden hangi bölgelerde hangi ürünlere daha çok ihtiyaç duyulduğu, üretim kapasitesinin ve gerekli alanın büyüklüğü kolaylıkla tespit edilebilecek. Bu durumda üretim maliyeti düşecek, verimlilik artacak. Son noktaya ulaşım ve lojistikle ilgili sorunlara yönelik de bazı uygulamaların metaverse ile eşleşeceğini düşünüyorum."
Tüm odağımız sanal dünyaya dönmüşken gerçek dünyada iklim krizinin yakın gelecekte yol açacağı gıda sorunları öncelikli olarak çözülmesi gereken ciddi bir sorun olarak sofrada bekliyor. Tarım ve Gıda Örgütü FAO'nun verilerine göre pandemi sürecinde tüm dünyada açlık çeken insan sayısı 132 milyon arttı. Yakın gelecekte sektörün içinde var olacak bu sistemi görmezden gelmenin yanlış olacağını ifaden eden Nurten Sırma, "Arttırılmış sanal gerçeklik ile açlığın yoğun olduğu coğrafyalarda yaşamanın nasıl olduğunu deneyimleyebiliriz" diyor ve devam ediyor: "Bir çeşit farkındalık detoksu diyebiliriz buna. Kendi hologramınız, sanal kimliğinizle çok hisli bir deneyim... Açlığın oluşturduğu dehşeti iliklerimize kadar hissedebilir miyiz?"
2022'NİN MODA TERİMİ METAVERSE OLACAK
EY Gıda Trendleri 2021 raporu, sektör için metaverse'ün önemine dikkat çekiyor. EY'nin Global Tüketici Grubu'nda kıdemli analist olan Said Jon Copestake raporun açıklamasında 2022'nin moda terimi metaverse veri tabanı olacağını belirtiyor ve şunları aktarıyor: "Res- toranın içinde yaptığınız hemen hemen her şeyi meta veri tabanın- da geliştirilmeye açık olacak. Yenilikçi bir teknoloji perspektifinden bakıldığında gıda markalarının tüketicilerle iletişim kurma şeklini değiştirmesi gerekiyor."