İstanbul’da büyüdü
Araç kiralama sektörünün 7/24 açık pazaryeri Yolcu360, geçen yılı 100 milyon lira ciro, 22 milyon ziyaretçi ve 6 milyon dolar yatırımla kapattı. Şirketin kurucusu ve CEO'su Umut Yıldırım'ın uzun vadeli hedefi ise rakamların ötesinde...
Belce Örü / INBUSINESS
Dünyanın en çok kazanan şirketi olamayabiliriz ama misafir memnuniyeti ve teknoloji açısından ilk 10 içerisinde yer almak istiyoruz" diyor Yolcu360 Kurucusu ve CEO'su Umut Yıldırım, "Uzun vadeli hedefimiz tam olarak bu; en iyi olmak."
2012'de Türkiye'de kurulan Yolcu360, araç kiralama sektörünün 7/24 açık e-pazaryeri. İş ortaklarıyla birlikte 100 bin araçlık bir ekosistemle faaliyetine devam eden şirket, kullanıcılarına hem mobil uygulama hem de internet sitesi üzerinden ulaşıyor. Yıldırım'ın iddiası bir dakika içinde müşterilerine farklı model ve tipteki araçlar arasında en uygununu kiralama fırsatı sundukları yönünde...
Bu iddia doğru olmalı ki Yolcu360'ın 2017'de 700 bin kişi olan tekil ziyaretçi sayısı, geçen yıl biraz da pandeminin etkisiyle 22 milyona ulaştı. 38 yaşındaki Yıldırım, bu başarının arkasındaki anahtar kelimelerin hız, çeşitlilik ve güvenilirlik olduğunu söylüyor. Deloitte'un raporuna göre de Yolcu360, son dört yıldaki yüzde 10 bin 632 rekor büyüme oranıyla 2020'de Türkiye'nin en hızlı büyüyen teknoloji şirketi oldu.
6 MILYON DOLARLIK YATIRIM
İTÜ Makine Mühendisliği bölümü mezunu Yıldırım, İtalya ve Amerika'da işletme üzerine yüksek lisans yaptıktan sonra, 2009'da ABD Kaliforniya'daki Silikon Vadisi'ne gittiğini anlatıyor. Farklı alanlardaki girişim fikirlerini hayata geçirmesinin ardından ise araç kiralama sektöründe gördüğü fırsat üzerine bu alana yoğunlaşmış. 2015'te ise bu kez Yolcu360'ın hikayesine Türkiye'de devam kararı aldı. Kısa sürede hızlı büyüme kaydeden şirket, geçen yıl 30 milyon dolar değerleme üzerinden Eksim Holding ile el sıkıştı. Ve hisselerinin yüzde 20'si karşılığında Eksim Holding'e bağlı Eksim Ventures'tan 6 milyon dolarlık Seri A yatırımı aldı.
2022 HEDEFI YARIM MİLYAR
"Şu anda Türkiye'de ehliyeti olan her 10 kişiden altısının aracı yok" diyor Yıldırım ve devam ediyor, "Bu ihtiyacı karşılamak için birkaç tıkla istenilen aracın, istenilen lokasyonda ve istenilen zamanda kiralanabilmesini sağlıyoruz." Geçen yıl 100 milyon lira gelir elde eden şirketle ilgili Yıldırım'ın hedefi; Yolcu360'ın 2022'de 500 milyon lira ciroya ulaşması... Büyüme hedeflerinin katalizörü olarak da yakın zamanda çıkacakları yurt dışı seri B yatırımını görüyor. "Platformun yalın ve kullanıcı dostu özelliklerini koruyarak teknolojik yatırımları hızlandırmak yönünde önceliklendiriyoruz" diyen Yıldırım ekliyor; "Bir- kaç yıl içinde bu operasyonu başta Londra, Paris, Roma, Barcelona gibi metropoller olmak üzere global ölçekte 30 binden fazla lokasyona taşımayı hedefliyoruz."
PAYLAŞIM EKONOMİSİ
Araç kiralama, dünya çapında 100 milyar dolar büyüklüğünde bir sektör. Türkiye'de ise 2021'in ilk çeyreğinde 42,4 milyar liraya ulaştı. Yıldırım, sektörün geleceğine dair de olumlu düşüncelerini son dönemin popüler akımlarından biri olan paylaşım ekonomisine dayandırıyor. "Yakın gelecekte insanların farklı nedenlerle paylaşım ekonomisine uygun davranmaya başlayacağını, istedikleri ürün ve hizmeti, istedikleri zaman kiralayarak ya da paylaşarak değer yaratmaya çalışacaklarını düşünüyorum" diyor.
ARAÇ KİRALAMAK DAHA AZ MALİYETLİ
Umut Yıldırım, araç kiralamanın bilhassa şirketlere maliyet açısından büyük fayda sağladığını şöyle anlatıyor:
"Her şeyden önce pandemi gibi belirsizlik dönemlerinde kurumlara planlamalarda esneklik sağlıyor. İkincisi ise maliyetler ve vergiler. Satın alınan araçlarda bakım onarım giderleri yüzde 70 oranında maliyeti etkilerken, kiralamada böyle bir durum söz konusu değil. Ayrıca geçen yıl uygulamaya konan yeni kanuna göre de araç kiralamada şirketlere 5 bin 500 liraya kadar vergi indirimi uygulanabiliyor."
Bireysel müşteri bazında ise ikinci el araç fiyatlarının bile ciddi oranda arttığını söyleyen Yıldırım, "Eskiden araç kiralama tatlı iken pandemi sürecinde ana yemek oldu. Öte yandan taksi sıkıntısı yaşanan İstanbul gibi büyükşehirlerde gün içinde kiralamalar içinde Yolcu360 uygun bir seçenek haline geldi" diyerek sadece maliyet değil hız ve kolaylık açısından da avantajlı bir model olduğunu vurguluyor.
Pandemiden önce Yolcu360 üzerinden yapılan kiralamaların yüzde 60'ı bir ila üç gün arasındayken pandemi dönemi ile birlikte en çok artış yaşanan kiralama aralığının 30 gün ve üzeri olduğu bilgisini de paylaşıyor. Bu değişiklikte platform üzerinden araç kiralayan kişilere seyahat planlamalarındaki değişikliklerinde yüzde 100 para iade garantisi sunulmasının da etkisi olduğu aşikar.