Oyun içinde oyun
Mustafa Orhun Çetin / INBUSINESS
Dünyada 168 milyar dolarlık büyüklüğe ulaşan oyun pazarı Türkiye'de 1 milyar dolara koşuyor. 2023'te sektör 205 milyar dolarlık hacme ulaşacak. Gelirde aslan payı ise ücretsiz oyunlarda satılan ekstra canlar ve güçlendiricilere ait.
Zaman makinesinde yolculuğa davet ederek 90'lı yıllara götürelim sizi... Oyun oynamak istiyorsanız seçeneklerinizin bir elin parmaklarını geçmeyecek sayıda olduğunu hatırlayacaksınız.
Atari, Sega, Nintendo veya Sony Play Station gibi konsollar oyuncuların kısıtlı seçeneklerinden birkaçıydı. Oyunlar ise genellikle kasetlerde ya da CD'lerde satılırdı. Zaman içinde gelişen teknolojiyle birlikte tüketici alışkanlıkları ve üreticilerin stratejileri değişti. Oyun kurucular sadece dünyada değil Türkiye'de de gelişti. Şimdiye ışınlanırsak; bugün gelinen nokta sadece 20-30 yılda yaşanmamış üzerinden bir yüzyıl geçmiş gibi. Öyle ki ilk Türk unicorn'u (milyar dolar seviyesinde değerlemeye ulaşan girişim) teknoloji dünyasında oyun sektöründen çıktı. Peak Games'in yakaladığı bu çıkışın, oyun dünyasının nereye ulaştığı ile ilgili en iyi göstergelerden biri olduğu söylenebilir.
YÜZDE 34'Ü OYUNCU
Oyun sektörünün kullanıcısıyla, geliştiricisiyle sınırları kaldırarak hız kesmeden büyümesinin önünde kimse duramıyor. Dünya nüfusu içinde oyun oynayanların sayısı ise yaklaşık 2,7 milyar.
Bağımsız mobil reklam platformu AdColony'ye göre mobil oyuncu sayısı 2,2 milyara dayanmışken aslan payını ise mobil oyunlar alıyor. 2020'de 85 milyar dolarlık pazara sahip mobil oyunları, 40 milyar dolarla PC, 33 milyar dolarla konsollar takip ediyor. Tüm oyun pazarı hacminin 2023'te 205 milyar doları geçmesi bekleniyor.
Pazarın büyümesinde ise başrolü oyunların içinde satılan can ve güçlendiricilerin alacağı tahmin ediliyor. Aslında son birkaç yıldır büyümeyi tetikleyen en önemli kalemlerden biri oldu oyun içi harcamalar. Bu paketlere harcanan bütçeler giderek büyüyor ancak oyun içi harcama rakamları araştırmalarda henüz ayrı bir kalem olarak ele alınmıyor. Bu nedenle oyun içi harcama büyüklüğünün boyutları hakkında net rakamlara ulaşmamız imkansız.
DÜNYADA EN ÇOK GELİR ELDE EDEN OYUNLAR (MİLYAR DOLAR)
Honor of Kings: 2,45
PUBG Mobile: 2,32
Roblox: 2,29
Free Fire: 2,13
Pokemon Go: 1,92
TÜRKİYE'DE EN ÇOK GELİR ELDE EDEN OYUNLAR (MİLYON DOLAR)
PUBG Mobile: 15
101 Okey Plus:9
Brawl Stars: 7,4
Game of Thrones Conquest: 7
Mobile Legends Bang Bang: 6,5
OYUN İÇİ HARCAMA
Boyutları tam olarak göstermese de örnekler üzerinden harcamanın nerelere çıkabildiğini görmek mümkün. Diyelim ki otomobil yarışı oyunlarına tutkun birisiniz. Henüz mart ayında çıkan Forza Horizon 4'ü satın almak istediniz ve dijital oyun satın alma platformu Steam marketine girerek incelemeye başladınız. Karşınıza sadece oyunu almak için üç farklı paket çıkacak. 92, 125 ve 150 liralık paketlerden herhangi birini sepetinize attınız ama bunun dışında bir de oyun içi içerikler var. Oyunda kullanabileceğiniz araçlar, DLC denilen ek paketler, hatta çalan müzikler… Bunların hepsine sahip olmak istediğinizde 92 liraya alabileceğiniz oyunun fiyatı 354 liraya çıkıyor. Tabii ki yüksek paralar ödemeden, ücretsiz oyunlar oynayarak da eğlenebilirsiniz. Ancak oyun deneyiminizi artıracak özellikler istiyorsanız ödeme yapmanız gerekeceğini bilmelisiniz. Mesela Epic Games'in Fortnite oyununu oynarken karakterinizi biraz daha güzel görmek ve göstermek isterseniz hemen oyun içi marketine girip bir kıyafet, bir silah görünümü alabilirsiniz. Ama başlamışken ücreti biraz daha artırarak popüler oyunlardan Horizon Zero Dawn'un ana karakteri Aloy'u alarak düşmanlarınızla yüzleşebilirsiniz... Fazlasıyla cazip görünen bu eklemelere sahip oldukça bu kalemin ciroları da yukarı çekiliyor. Anlayacağınız artık oyun içinde oyun olan bir dönemdeyiz...
MOBİL OYUNLAR LİDER
Peki Türkiye'de durum ne? Gaming in Turkey'in hazırladığı Türkiye Oyun Sektörü Raporu 2020'ye göre oyun, Türkiye'de 2019'da yaklaşık 32 milyon oyuncu ile 830 milyon dolarlık bir pazarken 2020'de 36 milyonu aşarak 880 milyon dolar hacme ulaştı. Küreselde olduğu gibi Türkiye'de de en büyük dilim 35 milyon kullanıcı ve 450 milyon dolar ile mobil oyunlarda. 22 milyonluk bilgisayar kullanıcısı yıllık 230 milyon dolarlık bir harcama yaparken pastadan en ufak dilimi 17 milyon kişi ve 200 milyon dolarla konsol kullanıcıları alıyor.
İçinde bulunduğumuz pandemi döneminde işlerin ne yönde değiştiğine bakmadan geçmek olmaz.
AdColony'nin yaptığı araştırmaya göz attığımızda yüzde 80,4'ü sosyal medya kullanıyor. Arkadaşlarıyla mesajlaşan ve sohbet edenlerin oranı yüzde 69,3'ken oyun oynayanlar ise yüzde 60,6'sını oluşturuyor. Açıklanan raporlarda telefon ve tabletler oyun oynamanın adresleri olarak göze çarpıyor. Kullanıcılar en çok yüzde 69'u ile akıllı telefonlarda oynanıyor.
Mobil cihazlarda tercih edilenlerin büyük bir bölümü bedava oyunlar. Oyun firmalarının gelir kapısı, reklamlar, karakterler, kıyafet ve görünüm gibi aksesuarlardan oluşuyor. Araştırma şirketi Nielsen'in raporuna göre gelirlerin yüzde 78'si oynaması bedavalardan elde ediliyor. Gaming in Turkey raporuna göre Türkiye'de ilk sırayı yaklaşık 15 milyon dolar ile PUBG Mobile alıyor. Türkiye, oyunlardan elde edilen gelir bakımından dünyada 18'inci sırada yer alıyor. 2019'da 32 milyon olan oyuncu sayısı, 2020'de 36 milyon kullanıcıyı geçti. Oyunlara yapılan harcama ise yükselerek 880 milyon dolara ulaştı. Mobil oyunlar 450 milyon dolar, bilgisayar oyunları 230 milyon dolar ve konsol oyunları 200 milyon dolarlık paya sahip oldu.
GELECEK NEREDE?
Oyun, sahip olduğu görsellikle sadece üretenlere değil oynayanlara da kazandıran bir sektör. Kazandırmaya da devam edecek. Gelişen teknoloji ile oyunlar ekranlardan çıkarak taktığımız başlıklar ile bize artırılmış gerçeklikle sunulmaya başlanacak. Ne dersiniz? Reki Kawahara'nın hikayesinden hayata geçirilen Sword Art Online isimli Japon anime serisindeki gibi sanal gerçekliğe 'dalış' yaparak oyun oynayacağımız günler belki çok da uzak değildir...
Türkiye'deki yetişkinlerin yüzde 79'u mobil oyunları oynuyor. (AdColony)
Sadece yılbaşı günü yapılan mobil oyun harcaması: 295 milyon dolar (AdColony)
Toplam oyuncu sayısı: 2,7 milyar
Mobil oyuncu sayısı: 2,2 milyar
Küresel oyun pazarı 2020'de yüzde 19,6 büyüme ile 175 milyar dolara çıktı. (Nielsen)