İşte genç dostu şirketler
İş dünyasının kurallarını baştan yazan Z kuşağı, şu anda Türkiye nüfusunun neredeyse yüzde 40’ını oluşturuyor. Dolayısıyla kurumların ilk hedefi onları anlamak ve gelişimlerini desteklemek. Bu yıl üçüncüsünü gerçekleştirdiğimiz ve Türkiye’nin önde gelen 60’ı aşkın şirketinin gençlere dokunan projelerini okuyacağınız Genç KSS Araştırması, Z kuşağının hassasiyetlerini gözler önüne seriyor. Çevre, sürdürülebilirlik ve toplumsal cinsiyet eşitliği Genç KSS’nin ana gündemi. Proje içerikleri ise eğitimden sanata kadar uzanan geniş yelpazeye sahip. Gönlü eşitlikte olan Y ve Z kuşağının aklını ise finansal kaygılar meşgul ediyor.
İpek Alpkökin Olgunsoy / INBUSINESS
Bugün iş dünyasının en öncelikli gündemi, hiçbir jenerasyona benzemeyen Z kuşağını anlamak. İleti- şim araçlarını bile bir ön- ceki kuşağa göre farklı kullanan Z'lerin tüketici alışkanlıklarını anlamaya çalışan şirketlerin hedefleri arasına şimdi bir de çalışma hayatındaki davranışlarını çözmek eklendi. "Gençleri anlamak, benim için çok önemli. Bu nedenle onların ilgi alanlarını tanımaya çalışıyorum. Gençlerin sevdiği müzik gruplarını takip edip dinliyorum." Kibar Holding'in CEO'su Haluk Kayabaşı'nın Z kuşağından bahsederken söylediği bu sözler, şirketlerin gençlere verdiği kıymetin ve onları anlama çabasına yönelik bir örnek. Diğer bir açıdan baktığımızda ise Z'leri anlamak yetenek kazanımı konusunun anahtarlarından biri.
Ne istedikleri konusunda net oldukları kadar, ne istemediklerinden de son derece eminler. Markalarla bağ kurmada, arkadaş seçimine benzer refleksler gösteriyorlar. Örneğin nasıl sürekli kendilerinden bir şey isteyen, herhangi bir katkıda bulunmayan birini arkadaş olarak yanlarında tutmuyorlarsa, topluma katkıda bulunmayan şirketlerle de bağ kurmuyorlar. Önceki kuşaklarla karşılaştırdığımızda kurumlardan topluma da faydası dokunan imza işler bekleyen Z kuşağı, günümüzde insan kaynağı politikalarından sosyal sorumluluk projelerine, yan haklardan pazarlama politikalarına kadar A'dan Z'ye tüm planların temeli. 2030'a kadar gelirini beş kat artırması beklenen bu kuşak için şekillenen yeni dünyada ise kurumların tüm kademelerinin önemli çalışmaları var.
Haksız da sayılmazlar zira OECD'ye göre dünyada 2 milyarı aşkın üyesi bulunan bu kuşak iş gücündeki popülasyonunu her geçen gün artırıyor. 2025'te dünya nüfusunun yüzde 30'unu, iş gücününse yüzde 27'sini oluşturacağı tahminleri kurumların neden bu altın çocuklara seslendiğinin de önemli bir kanıtı.
Geçen yıl sadece ABD'de Z kuşağı tarafından yönetilen hane halkı yıllık harcaması 2.7 trilyon dolara ulaşarak toplamın yaklaşık yüzde 30'unu oluşturdu. Yani ortada hızla büyüyen bir tüketim ekonomisi de var. Ancak şirketler gençleri sadece yeni iş gücü ya da tüketici olarak görmüyor. Onlarla bağ kurmaya çalışıyor.
YETENEĞİ KAZANMAK
Bunun için attıkları adımlara bakar- sak kurumlar ilk adımda onları anlamaya çalışıyor, ikinci adımda ise daha yetkin bireyler olmalarına odaklanıyor. Bu matematiğin en önemli aracı ise hayata geçirdikleri kurumsal sosyal sorumluluk projeleri ve yetenek kazanımı üzerine kurdukları İK politikaları.
Bu sene üçüncüsünü gerçekleştirdiğimiz Genç KSS araştırmamız, markaların gençlere verdiği kıymeti göz önüne seriyor. Sanat, spor, çevre, eğitim ve istihdam odaklı alınında öncü 60 Genç KSS projesinin her yıl daha da çeşitlenerek artığının görmek umut verici.
Üstelik iş dünyasının ve elbette dünyanın geleceğine yatırım olarak görülen gençlerin gelişimine katkı sağlamayı hedefleyen bu projelerin kapsamı da her geçen yıl genişliyor. Bu yıl da istisnasız tüm Genç KSS projelerinin temelinde dünyayla dost bir yaşamı destekleyen bir hikaye arayışı öne çıkıyor. Sürdürebilirlik, çevre ve eşitlik temaları ilk sırada. Z kuşağının en hassas olduğu konu olan toplumsal ve global sorunlara değinen çalışmalara ilgi yoğun. Bu konuların çözümü ise ağırlıklı olarak eğitim odaklı projelerde toplanmış. Ancak sanat, spor, istihdam ve MT'lere yönelik gelişim çalışmaları da ağırlıkta.
Yetenek kazanımı kuşkusuz her şirketin öncelikli gündemi. KSS çalışmaları ise gençlerle kaynaşmak ve tanışmak için en doğru kanallardan biri. Peki bu gençler nelere önem veriyor?
Başkalarını derinden önemseyen, iklim değişikliği gibi bir dizi global kalıtsal sorunun nasıl ele alınacağı konusunda pragmatik bir tavır sergileyen, son derece işbirlikçi bir grup olarak tanınan Z'ler çeşitlilik kavramına da büyük kıymet veriyor.
FİNANSAL KAYGILAR
Deloitte'un, bu yıl 11'incisini yayımladığı 2022 Y ve Z Kuşağı Araştırması da kurumlara bu yetenekleri kazanmak konusunda büyük ipuçları sunuyor. Gençlerin yaşam maliyeti, iklim değişikliği, gelir dağılımı eşitsizliği, jeopolitik çatışmalar konusunda endişeli olmalarına karşın, olumlu toplumsal değişimleri yönlendirmeye kararlı olduklarını ortaya koyan araştırmaya göre Y ve Z Kuşağı, finansal kaygı, iş/ yaşam dengesi eksikliği ve sürekli yüksek stres seviyeleri gibi günlük yaşam zorluklarıyla mücadele ediyor.
Z Kuşağı'nın yüzde 46'sı ve Y Kuşağı'nın yüzde 47'si sadece aldıkları maaş ile geçiniyor ve masraflarını karşılayamayacaklarından endişe duyuyor. Aynı zamanda Z Kuşağı'nın yüzde 72'si ve Y Kuşağı'nın yüzde 77'si, ülkelerindeki zenginlik ve yoksulluk arasındaki uçurumun giderek arttığını belirtiyor.
Yani sosyal boyutun yanında öne çıkan en önemli konu kazanç. Çünkü Z'lerin bu konuda hiç müsamahası yok! Son beş yılda şekillenen yeni çalışma koşulları, uzaktan çalışma imkanı, esnek çalışma saatleri gibi faktörler, yeni mezunların tercihlerini etkiliyor. Bu doğrultuda şirketler, potansiyeli yüksek, dinamik ve genç yetenekleri kendi organizasyonuna katmak için farklı programlar uyguluyor. MT programları ise yıllardır bu konuda öne çıkan en net sonuçlara sahip uygulama.
ÜCRET ARTIŞI VE YAN HAKLAR
İşin maddi yüzüne baktığımızda Mercer Türkiye'nin gerçekleştirdiği MT/ Yeni Mezun Ücret Araştırması Z kuşağının kazanımlarını göz önüne seriyor. Araştırmaya göre 2022'de yeni mezun baz ücret medyan verilerine göre öne çıkan fonksiyonlar sırasıyla: Ar-Ge, Ür-Ge, Mühendislik, Proje Yönetimi, Bilgi Teknolojileri, Satış/Pazarlama Analitiği, Veri Bilimi ve İş Zekası ve Dijital Roller oluyor. Dijital rollerdeki ücret artışı ise yüzde 70 ile en üst sırada yer alıyor.
Yan haklar konusunda da esneklik gençlerin gözdesi. Öyle ki pandemiyle birlikte yaygınlaşan uzaktan/ hibrit çalışma modelleri, yan hak uygulamalarını geri dönülmez biçimde değiştirmiş gözüküyor. Bu kapsamda cep telefonu (internet), esnek yan haklar ve eğitim uygulamaları ön plana çıkıyor. Hayat-Sağlık sigortası en sık rastlanan yan hak olarak yerini koruyor.
MT ÜCRETLERİNDEKİ ARTIŞ GENEL ORANIN ÜZERİNDE
Fuat Görgülü - Mercer Türkiye İş Geliştirme Ve Proje Müdürü
Şirketlerin ajandalarında yeni mezun gençleri kapsayan yetenek kazanımı kuşkusuz en üst sıralarda yer alıyor. 2022'de yaptığımız MT/Yeni Mezun Araştırmasının gösterdiği üç genel sonuca baktığımızda MT programlarının en çok bankacılık ve hızlı tüketim ürünleri sektörlerinde öne çıktığını görüyoruz. Ücret bazında ise piyasa ortalamasının üzerinde oranlarla karşılaşıyoruz. Araştırmamıza göre geçen yıl MT ücretlerindeki yüzde 53 olarak gerçekleşen artışın, yüzde 45 olan genel artış oranından daha yüksek olduğunu söylemekte fayda var. Eğitim, BES ve Yer Değiştirme gibi yan haklar da MT programında piyasadan farklılaşıyor.
adidas: We Power Possible
adidas'ın sporun hayatları değiştirebilme gücüne inanarak hayata geçirdiği We Power Possible staj programı gençlerin iş hayatını erkenden deneyimlemesini sağlıyor. adidas dünyasıyla üniversiteli genç yetenekleri buluşturmayı hedefleyen programda, üniversite 3'üncü sınıf öğrencileri yaz aylarında tam zamanlı, sömestr boyunca ise yarı zamanlı olacak şekilde adidas'ta çalışma imkanına sahip olabilecek. 'We Power Possible' programı ile gençlere; iş geliştirme, e-ticaret, finans, futbol kategori yönetimi, insan kaynakları, hukuk, pazarlama ve satış alanlarında staj yapma imkanı sunulacak.
Akbank: Düşünce Kulübü
Akbank'ın gençlerle birlikte düşünmek ve Türkiye'nin geleceği için birlikte değer yaratmak amacıyla hayata geçirdiği Akbank Düşünce Kulübü, her yıl büyümeye ve yaratıcı fikirlerle beslenmeye devam ediyor. Toplam 200 üyeye ulaşan Akbank Düşünce Kulübü, yaratıcı çalışmaları ile fark yaratmaya devam ediyor. Bu yıl 13'üncü kez gerçekleştirilen Akbank Düşünce Kulübü'nde, 9 üniversite öğrencisi dijital kanallardan bankacılık işlemlerini arttırmak ve dijital işlemlerin gerçekleştirilmesini sağlamaya yönelik projelerini ve yenilikçi fikirlerini paylaştılar. Projeler alanlarında uzman jüri üyeleri tarafından değerlendirildi. Birinciliği kazanan projenin mimarı ise Harvard Üniversitesi Yaz Okulu ödülünün sahi- bi oldu. Kulüp, bu yılın kazananıyla birlikte toplam 33 üyesini Harvard Yaz Okulu'nda eğitime göndermiş olacak.
Akfen Holding: TİKAV Burs Programı
Akfen Holding'in kurucusu olduğuTürkiye İnsan Kaynakları Eğitim ve Sağlık Vakfı (TİKAV) koordinasyonunda deprem afetinden etkilenen ve eğitime kesintisiz devam ihtiyacı olan bin üniversite öğrencisine mezun olana kadar sağlanacak burs programına 108 bin 127 başvuru geldi. Gelen yoğun başvuru üzerine bin öğrencilik Akfen-TİKAV Burs Programına ek olarak Akfen Yenilenebilir Enerji bin, Acacia Maden İşletmeleri şirketi de bin öğrenci bursu üstlendi. Böylelikle toplam verilecek burs sayısı 3 bin öğrenciye çıkartıldı.
Altınyıldız Classics: Her Mağaza Bir Öğrenci
Altınyıldız Classics, 'Dünya Yaşasın Diye!' platformu altında nitelikli eğitime destek verme hedefiyle yola çıktığı 'Her Mağaza Bir Öğrenci' projesini sürdürüyor. Marka, bu proje ile Türkiye'deki üniversitelerde lisans ve yüksek lisans eğitimi gören not ortalaması 3.5 ve üzeri olan öğrencilere burs, istihdamda öncelik ve staj imkanı sunuyor. Altınyıldız Classics, LinkedIn vb. sosyal medya hesaplarından yayınladığı duyurularla ön başvuruları topluyor ve öğrencileri ön elemeye tabi tutuyor. Ön elemede uygun görülen öğrenci adayları ile birebir online yarım saatlik görüşmeler yapılıyor ve son listeler oluşturuluyor.
Amgen Türkiye: Biyoteknolojik Fikirler
Amgen Türkiye'nin; bilimi ve biyoteknolojiyi sevdirmek, gençlerin bilim alanındaki potansiyellerini ortaya çıkarmalarına yardımcı olmak ve bu alanda eğitimlerine katkı sağlamak amacıyla hayata geçirdiği IamGenius Biyoteknolojik Fikirler Yarışmasında gençlerin yaratıcı fikirleri, Amgen Türkiye'de staj ve eğitimlere katılım imkanı ile ödüllendiriliyor.
Anadolu Vakfı: Keşif ve Hayata Hazırlık
Gençlerin eğitimlerine maddi destekte bulunmanın yanı sıra bireysel gelişimlerini ve yetkinlik kazanımlarını da destekleyici çalışmalar yapılıyor. Gençlere, hayata hazırlanırken, ne istediklerini keşfetme aşamasında eğitim ve gelişim programları ile destek olunuyor. Anadolu Vakfı Akademi'de, yetkinlik bazlı eğitimler, mentorluk programı, koçluk programı ve sosyal sorumluluk çalışmaları yer alıyor.
ATP: Genç Yetenek Programı
Yeni nesil yeteneklere sahip, donanımlı genç çalışanları ATP bünyesine katmak için özel tasarlanan CoreTalent Genç Yetenek Programı, 9 ay süre ile katılımcıların gerçek yazılım projelerinde deneyim sahibi olabileceği gelişim yolculuğu ve kariyer firsatını içeren bir MT programı olarak uygulanıyor.
AstraZeneca Türkiye: İlk Yardıma Sen Koş
AstraZeneca Türkiye, global ölçekte yürütülen Genç Sağlığı Programı kapsamında TATD ve TOÇEV ile İlk Yardıma İlk Sen Koş projesini sür- dürüyor. Bu proje ile Türkiye'nin çeşitli illerindeki lise öğrencilerine TATD'nin gönüllü acil tıp uzmanları tarafından temel ilk yardım eğitimleri veriliyor. Bu eğitimler içerisinde temel yaşam desteği, erişkin ve çocuklarda kalp masajı ve suni teneffüs uygulamasının yanı sıra heimlich manevrası, yabancı cisme bağlı hava yolu tıkanmaları gibi konular maketler üzerinde uygulamalı olarak anlatılıyor. Aynı zamanda ilk - son testler uygulanarak eğitime katılan öğrencilerin bilgileri de ölçülüyor.
Bayer Türkiye: Bilimle Buluş
Türkiye'de 10 yılı aşkın süredir bilim okur- yazarlığına katkı sağlamak amacıyla çalışmalar gerçekleştiren Bayer, 2021'de YGA ile Bilimle Buluş projesini başlattı. 10'uncu ve 11'inci sınıfta okuyan tüm lise öğrencilerine yönelik başlatılan proje, yerel sorunlara bi- limi temel alan yenilikçi çözümler üretmeyi amaçlıyor.
Bilim Akademisi: Genç Bilim İnsanları Ödülleri
Üstün başarılı genç bilim insanlarının belirlenerek, ödüllendirilmeleri ve yeni araştırmalar için desteklenmeleri amacıyla her yıl Bilim Akademisi tarafından Bilim Akademisi Genç Bilim İnsanları Ödülleri (BAGEP) düzenleniyor.
BSH Türkiye: Makers of Tomorrow
2017'de Kodluyoruz Derneği iş birliği ile kurulan MakersLab'da öğrencilerin teknoloji okuryazarlığını artırmaya yönelik eğitimler veriliyor. 2022'de ilki gerçekleşen 'Bi' Fikrim Var' beyaz eşya teknolojileri fikir yarışmasında 13-18 yaş arasındaki öğrencilerin yenilikçi fikirleri yarıştı. Finalist- ler kodlama kampına katılırken, birinci ve ikinci takım staj hakkı kazandı.
Canon: 4 Bin 500 Gence Temel Fotoğrafçılık
Canon, 2015'ten bu yana hayata geçirdiği Gençlik Programı'nı (Young People Programme) ile 7 yılda Avrupa, Orta Doğu ve Afrika'da maddi imkanları yeterli olmayan 4 bin 500'den fazla gence sınırsız yaratıcılık imkanı sundu. Program ilk kez Türkiye'de TOÇEV iş birliği ile gerçekleştirildi. 14-18 yaş aralığında lise eğitimi gören 14 TOÇEV öğrencisine Canon Marka Elçisi Onur Çam tarafından temel fotoğrafçılık eğitimi verildi.
CIGNA: Öğrencilere Online Staj
Cigna, deprem bölgelerindeki finans, bankacılık ve sigortacılık öğrencilerine ve yeni mezunlara yönelik online bir staj ve sertifika programı hayata geçirdi. Katılımcılar, alanında uzman isimler tarafından verilen dersleri tamamladıktan sonra kariyerlerine Cigna'da başlama şansına sahip olacaklar.
Dijital Pazarlama Okulu: Dijital Çaylak Projesi
Bir milyondan fazla istihdam açığı bulunan dijital pazarlama sektörüne nitelikli personel yetiştirme hedefiyle yola çıkan Dijital Pazarlama Okulu'nun, üniversite mezunları ve 4'üncü sınıf üniversite öğrencileri için hazırladığı Dijital Çaylak projesinde sosyal medya, blok zinciri ve yapay zeka teknolojileri gibi 20 önemli konuda ücretsiz olarak eğitim veriliyor.
Eksim Holding: Enerji Programı
Eksim Holding bünyesinde üçüncüsü devreye alınan Genç Enerji Programı, 1998 yılı ve sonrasında doğan, üniversiteden yeni mezun, yüksek lisans ile üniversite 3'üncü ve 4'üncü sınıf öğrencilerinin kariyer ve gelişimini desteklemek amacıyla hayata geçiriliyor. Sınav ve mülakat sürecini başarıyla tamamlayan 30 genç yetenek, Eksim Holding ve grup şirketleri çatısı altında insan kaynakları, finans, Ar-Ge, yazılım, veri bilimi, satış- pazarlama ve üretim-planlama gibi 16 farklı departmanda kariyer imkanı buluyor. Bunun yanı sıra mesleki ve kişisel gelişime yönelik eğitimlerin de sunulduğu programda, genç yetenekler departmanlar arası geçiş yaparak farklı iş alanlarında deneyim edinme fırsatı yakalayabiliyor.
Enerjisa Enerji: Geleceğin Kahramanı
Geleceğin Kahramanı video serisini oluşturan Enerjisa Enerji, gençlerden aldığı ilham ile geçmiş yılların sevilen tarzı olan çizgi-roman kültürünü birleştiriyor. Daha iyi bir gelecek için yaptığı çalışmaları gençlere daha iyi anlatmak isteyen şirket, yarattığı kurgusal karakter Alya'nın maceralarını anlatarak, hem farkındalık oluşturmak hem de kısa ve eğlenceli içerikler ile yeni nesli daha iyi bir gelecek hakkında bilgilendirmeyi hedefliyor.
ENKA: ENKA Sahne
Proje, genç sanatçılara maddi destek sağlarken, onlara izleyici karşısında konser deneyimi kazandırmak, bu performansların görüntü ve ses kayıtlarını dijital platformlar üzerinden geniş kitlelere ulaştırmak ve en önemlisi bu kayıtlarla sanatçıların eğitim ve kariyer hayatlarında önemli yer tutan portföylerine katkı sağlamak amacıyla yürütülüyor.
Eti: Sen Gençsin Güç Sensin
Toplum Gönüllüleri Vakfı ile gençleri hayallerinin peşinden koşmaları için cesaretlendiriyor. 2019'dan bu yana yürütülen projeyle bilim, kültür-sanat, sosyal sorumluluk ve spor alanlarında 16 genci destekliyor. Projeye kabul edilen gençlere mentorluk ve hibe desteği sağlanıyor.
Faydasıçok Vakfı: Eğitim Desteği
Faydasıçok Vakfı, 2016 yılında çalışmalarına başladı. 2017'de ilk projesi olan 'Sedefteki İnciler'i hayata geçirdi. Eğitim alanında birbirinden farklı projeler üreterek tüm Türkiye'de eğitim gören öğrencilere destek veriyor. Sedefteki İnciler, İz Bırakanlar, El Ele, İnci Köprüsü projeleri ile birlikte şimdiye kadar 866 öğrenci vakfın burslarından faydalandı. 100 öğrencisi ise programlardan mezun oldu. Deprem bölgesine yönelik yardımlarını eğitim alanında genişletti. Vakıf 2022-2023 eğitim öğretim yılında bursiyer kontenjanlarının tamamını deprem bölgesindeki üniversite öğrencilerine ayırma kararı aldı.
Hayat Kimya / Molped: Kız Sözü Akademi
Molped, 'Kız Sözü Akademi' adlı eğitim programını, kadınların kendilerini keşfederek geleceklerini şekillendirmelerine yardımcı olmak amacıyla başlattı. Akademinin ilk yılında, Prof. Dr. Sinan Canan yönetimindeki AçıkBeyin'in alanında uzman eğitmenleri rehberliğinde 18-25 yaş arası 250 kadına, 12 haftalık bir eğitim programı sunuldu. Bu kapsamda verilen eğitimlerin arasında, Kişisel Markalaşma, İş Hayatında Kadın, Bilimsel Düşünce, İletişim ve İfade Eğitimi ve Yeni Dünyanın Cesur İnsanı gibi önemli konu başlıkları yer aldı. Ölçümlerde katılımcıların özgüven düzeylerinde eğitim öncesine göre yüzde 93, problem çözme becerilerinde yüzde 122, geleceğe ve iş hayatına dair motivasyon düzeylerinde yüzde 108'lik artış görüldü.
Henkel: Keşif Dünyası
Henkel Keşif Dünyası projesi kapsamında, Yaratıcı Çocuklar Derneği iş birliği ile devlet okullarında ücretsiz bilim atölyeleri ve sürdürülebilirlik eğitimi gerçekleştiriliyor. Proje, YouTube'daki deney videoları ve online bilim atölyeleri ile de Türkiye'nin her noktasındaki çocuklarla buluşuyor.
ING Türkiye: Eşit Gelecek Burs Fonu
ING Türkiye, Türk Eğitim Vakfı iş birliğiyle oluşturduğu Türk Eğitim Vakfı – ING Eşit Gelecek Burs Fonu kapsamında, mühendislik fakültesinde okuyan başarılı kadın öğrencilere burs olanağı sağlıyor. ING Türkiye, deprem sonrası mevcut desteğini iki katına çıkararak deprem bölgelerindeki kadın üniversite öğrencilerinin eğitim masraflarını da üstlenmeye başladı.
İş Bankası: Olimpiyatların Resmi Destekçisi
Üniversiteli öğrencilerin gelişimlerini desteklemek ve geleceğin bankacılığına yönelik gençlerin fikir üretmelerine katkıda bulunmak amacıyla Ideathon Fikir Yarışması düzenleniyor.
Kutes: Mesleki Eğitim İş Birliği
Kutes ve Tekirdağ İl Milli Eğitim Müdürlüğü, Tekirdağ'daki lise öğrencilerinin üst öğrenime ve iş hayatına geçiş süreçlerini desteklemek için mesleki eğitim iş birliği protokolü imzaladı. Protokol kapsamında fabrika gezileri, burs ve staj imkanı, mezuniyet sonrası istihdam fırsatı başta olmak üzere öğrenciler için birçok fırsat sunulacak.
Little Caesars: Espor Akademisi
Little Caesars Pizza (LCP) Espor Akademisi'nde; espor oyununa dair makro taktikler, mikro stratejiler yanında temel konular; doğru oturuş teknikleri, mouse, klavye, monitör konumlandırma, antrenman frekans ve teknikleri öğretiliyor. İdeal esporcu yetiştirmenin temelinde ise Mustafa Kemal Atatürk'ün; "Ben sporcunun zeki, çevik ve aynı zamanda ahlaklısını severim" sözünden ilham alınarak; esporcunun fiziksel ve mental yapısını ideal seviyeye taşımayı hedefleyen eğitimler veriliyor.
MediaMarkt Türkiye: Eğitimle Daha İyiye
MediaMarkt Türkiye yaşanılan deprem felaketi sonrası gençlerin eğitim hayatına devam edebilmelerine destek olmak için TEGV ile 'Eğitimle Daha İyiye' adını verdiği projeye başladı. Bu proje kapsamında 2'si Bilişim ve Tasarım Mucitleri, 1'i Düş Gezgini olmak üzere 3 Ateşböceğinin yapım ve işletme sponsorluğunu 3 yıl süresince üstlenerek 12 bin çocuğa ulaşmayı hedefliyor.
Odeabank: Misafir Sanatçı Programı
Odeabank kuruluşunun 10'uncu yılında 10 genç sanatçıya destek veriyor. Odeabank, sanat platformu O'Art üzerinden yeni medya sanatçılarını desteklemek adına Piksel ile iş birliği yaparak 35 yaş ve altında 10 sanatçıya toplam 1 milyon liralık eser üretim desteği sağlıyor. Burs dışında genç sanatçılara Türkiye'nin ve dunyanın önde gelen sanatçıları ile çalışma fırsatları sunuluyor. Programda seçilecek iki sanatçının tüm masrafları karşılanarak ABD'de 2 ay sürecek olan bir Residency Programına katılma hakkı verilecek. Program sonunda katılan genç sanatçılar O'Art'ın karma sergisine katılarak eserlerinin sanatseverlerle buluşmasını sağlayabilecek.
Orkid: Okula Devam
2018'den bu yana devam eden Okula Devam Projesi'nin özgüvenli nesiller yetiştirme yaklaşımıyla şimdiye kadar 5 milyondan fazla hijyenik ped bağışlandı. Orkid tarafından TOÇEV öncülüğünde sürdürülen projede, sadece 2022'de Türkiye'nin farklı şehirlerindeki 175 okulda 36 binden fazla öğrenciye ulaşıldı.
Petrolig Games: Tatbikat
Petrol Ofisi Grubu'nun oyun teknolojileri şirketi Petrolig Games, 'Tatbikat' ile deprem farkındalığını artırırken, bilinçlendirmeyi amaçlıyor. İTÜ Afet Yönetimi Enstitüsü öğretim üyeleri ve pedagogların katkılarıyla geliştirilen uygulama, olası bir depremde hem kendinizi hem de sevdiklerinizi güvende tutmak için yapılması gerekenleri interaktif bir şekilde öğretiyor. Depremde güvende kalmanın yollarını öğreten 'Tatbikat', sadece gençlere değil, 7'den 70'e herkese hitap eden eğitici bir oyun uygulaması. Tatbikat, 'Depreme hazırlık, deprem anı ve deprem sonrası' olmak üzere üç aşamadan oluşuyor.
Petrol Ofisi Grubu: Milyon Kadına Mentor
Petrol Ofisi Grubu, Milyon Kadına Mentor Programı'yla genç kadınlara destek oluyor. Beba Innovation & Entrepreneurship Foundation, TurkishWIN (Turkish Women's International Network), Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği'nin (TOBB) iş birliğiyle hayata geçirilen programla 15-25 yaş arası lisede ve üniversitede okuyan ya da yeni mezun 1 milyon genç kadına ulaşılması hedefleniyor.
Roche Türkiye: Eğitimle Sağlıklı Gelecek
'Eğitimle Sağlıklı Gelecek' projesi, Roche Türkiye ve Türk Eğitim Derneği işbirliği ile gelecek nesillerin sağlık bilincini artırmak amacıyla 2020'de hayata geçirildi. 3 yıldır devam eden proje boyunca 7 farklı şehirde toplam bin 159 öğrenci ve 435 veliye ulaşılarak hem gençler hem de ailelerine temel sağlık hakkı, hijyen, sağlıklı beslenme, çevre bilinci gibi 23 farklı konuda eğitimler verildi. Proje sonuçlarının değerlendirildiği final anketine göre, projeye katılan öğrenci ve velilerin sağlık bilinçlerinin arttığı görüldü.
P&G Türkiye: Olimpik Anneler
Dünyanın en büyük kişisel bakım ve temizlik ürünleri şirketlerinden olan Procter&Gamble (P&G), sporun sağlıklı ve özgüvenli nesiller için öneminden hareketle 2014'de Türkiye Milli Olimpiyat Komitesi (TMOK) ile bir- likte Olimpik Anneler Projesini başlattı. Ardın- dan 2017'de bu projesini, Olimpiyatlarda Türkiye'yi temsil edecek 30 sporcu ve annesine destek sunarak büyüten P&G, Paris 2024 Olimpiyatları kapsamında bu desteğini 35 sporcu ve annesi olarak sürdürmeye ve genişletmeye devam ediyor.
Sabancı Vakfı: Geleceğini Kuran Genç Kadınlar
Sabancı Vakfı tarafından desteklenen, Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı iş birliğinde, Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP) ve Sabancı Vakfı tarafından yürütülen, "Geleceğini Kuran Genç Kadınlar" projesi, Türkiye'de 18-29 yaş arasında ne eğitimde ne istihdamda yer alan (NEET) genç kadınların ekonomik ve toplumsal hayata katılımlarını artırma hedefiyle Şubat 2022'de hayata geçti.
Türk Ekonomi Bankası (TEB): Akıl Fikir Yarışması
Türk Ekonomi Bankası (TEB), 2006 yılından bu yana finans sektörüne yenilikçi ve yaratıcı ürünler kazandırmak, müşteri deneyimini iyileştirmek ve inovasyon kültürünü yaygınlaştırmak amacıyla 'İcat Çıkar' sloganıyla TEB Akıl Fikir Yarışması'nı düzenliyor. Yarışma; Üniversite Öğrencisi, Yeni Mezun, Müşteri ve Teknolojik Girişimci olmak üzere üç ayrı kategoride düzenleniyor. Tüm adaylar www.icatcikar.com üzerinden başvuru yapabiliyor. Jürinin farklı sektörlerin önde gelen isimlerinden oluştuğu yarışmada, katılımcılara finansal ödüllerin yanı sıra MBA bursu ve TEB Girişim Evi'ne öncelikli katılım hakkı sunuluyor.
Türkiye Metal Sanayicileri Sendikası: MEXT Bil-İşim Eğitim ve İstihdam Programı
MESS, MEXT Bil-İşim Eğitim ve İstihdam Programı ile gençlere yazılım alanında kendilerini geliştirmeleri için çeşitli eğitimler ve MESS üyesi şirketlerde istihdam edilme fırsatı sunuyor. Program yazılım ve teknolojinin yanı sıra yeni nesil liderlik yeteneklerini geliştirmeye yönelik de eğitim modülleri içeriyor.
TürkTraktör: Filizlerin Mucizeleri Teknoloji ve İnovasyon
Türkiye'nin sürdürülebilir kalkınma sürecinde toplumsal fayda projelerini önemseyen TürkTraktör, gençlerin teknoloji ve inovasyon alanında uzmanlaşmasına katkı sağlıyor. Filizlerin Mucizeleri Teknoloji ve İnovasyon projesi kapsamında GİRVAK ile tamamlanan, Teknolojide Kadın Derneği (WTECH) ile süregelen iş birlikleri bulunuyor. Tarım ve şehirlerin teknolojik dönüşümünde söz sahibi olacak gençleri desteklemek için eğitim, mentorluk ve staj olanakları sağlanıyor.
Paribu - İKSV: Sanatta Yaratıcı Bakışlar
Paribu'nun desteğiyle İKSV Alt Kat tarafından 16-25 yaş arasındaki gençlere yönelik hazırlanan Sanatta Yaratıcı Bakışlar Atölye Programı kapsamında gençler, farklı disiplinlerdeki sanatsal üretim süreçlerini deneyimleyebiliyor. Programda yer alan fiziki ve çevrimiçi 6 atölyeye, Toplum Gönüllüleri Vakfı'nın (TOG) iş birliği ile deprem bölgesinden İstanbul'a gelen veya deprem bölgesinde gönüllü olarak görev alan gençlerin katılımı da teşvik edilecek.
Vodafone: Discovery Genç Yetenek
Vodafone'un global ölçekte uyguladığı Discover Genç Yetenek Programı kapsamında bu yıl depremzede ve birinci derece depremzede yakını olan kişiler öncelikli olacak. Vodafone, afet bölgesinin yeniden kalkınmasına destek olmak için depremzede ve birinci derece depremzede yakını olan kişilere istihdam önceliği sağlayacak.
Yapı Kredi: Özel Bankacılık Sanat Bursu
Eğitim Vakfı (TEV) ile birlikte hayata geçirilen Yapı Kredi Özel Bankacılık Sanat Bursu Fonu kapsamında Üstün Başarı Sanat Bursu ve Yüksek Öğretim Eğitim Sanat Bursu olmak üzere iki farklı program aracılığıyla sanat alanında eğitim gören genç yetenekler destekleniyor. Her eğitim yılı başlangıcında üniversitelerin konservatuar ve güzel sanatlar fakültelerinde eğitim gören adayların yaptıkları başvuruların ardından değerlendirme sürecini geçen öğrenciler burs almaya hak kazanıyor. Yapı Kredi Özel Bankacılık Sanat Bursu Fonu'na, piyano, arp, gitar, yaylı çalgılar, üflemeli ve vurmalı çalgılar, resim, heykel, grafik, yazı sanatı ana bilim dallarından öğrenciler aday olabiliyor.
Mehmet Zorlu Vakfı: Yetkinlik Programı
Mehmet Zorlu Vakfı'nın, toplumsal yatırım alanlarında önceliklendirdiği en önemli başlık Nitelikli Eğitim. Eğitim kurumları inşa etmenin ve gençlere yönelik burs programının yanı sıra yine gençlere yönelik geliştirilen eğitim programlarını destekliyor. 2015'den bu yana MZV-MEF YetGen 21'inci Yüzyıl Yetkinlikleri Eğitim Programı ile gençlerin 21'inci yüzyıla daha hazır olmaları yolunda farkındalık yaratmaya, gerekli beceri ve yetkinliklere sahip olmaları için onları desteklemeye devam ediyor.
Sanofi: Geleceğin Kadın Liderleri
Geleceğin Kadın Liderleri programı; genç kadınların ekonomiye katılımlarını arttırmak, onları iş yaşamına hazırlamak, beceri ve duyarlılıklarını geliştirmek, donanımlarını artırmak amacıyla Sanofi Türkiye ve Türkiye Kadın Girişimciler Derneği'nin (KAGİDER) iş birliği ile 2010'da hayata geçti. Program kapsamında 20 – 25 yaş aralığında, üniversiteden yeni mezun veya son sınıf öğrencisi başarı potansiyeli yüksek ve eşit fırsata sahip olmayan genç kadınlar seçiliyor.
Tezmaksan: Torna ile Şekillenen Hayatlar
2021'de Türkiye Milli Olimpiyat Komitesi iş birliği ile kız öğrencilerin özgüvenli bir şekilde spora devam edebilmesi amacıyla proje hayata geçirildi. Proje kapsamında, Doğu ve Güneydoğu Anadolu'daki 20 farklı okulda 15 bin genç kıza ulaşıldı ve onlara spor ekipmanları A 2015 yılında kurulan Tezmaksan Akademi'nin verdiği Torna ile Şekillenen Hayatlar Semineri bugüne kadar 46 farklı ilde 135 kez gerçekleştirildi. 40.000 üzerinde katılım sağlanan seminerlerde 'Mesleki Eğitimin Önemi, 'Önümüzdeki Döneme Damga Vuracak Meslekler', 'Geleceğimizi Nasıl Şekillendirelim?', 'Endüstride Robotlar' ve 'Sıfırdan Zirveye Başarı Hikayeleri' başlıklı oturumlar yapıldı.
UBER: Kitap Bağış Kampanyası
Deprem bölgesine eğitim anlamında yar- dım için adım atan kurumlardan biri olan UBER, "Uber Kitap" ile İstanbul'daki kul- lanıcılarına kolayca kitap bağışlama imkâ- nı sunuyor. Toplanan tüm kitaplar deprem bölgesindeki okullara ulaştırılmak üzere, Herkese Kitap Vakfı'na teslim ediliyor.