Birleştirici güç: Spora destek verenler
Spor, markaların toplumda geniş kitlelere kolayca ulaşma açısından en tercih ettiği sponsorluk alanlarında başı çekiyor. Sponsorlukta hem takım hem de bireyselde genç kadınlara destek öne çıkıyor; sporda kadının yerinin güçlenmesi çok önemseniyor.
Özlem Kapar Bayburs / INBUSINESS
Kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetleri arasında spor önde gelen alanlardan biri… Toplumun tüm katmanlarına ulaşmak için en iyi yollardan biri olan spora yatırım yapmak, markaların prestijine katkı sağlıyor ve bilinirliklerini artırıyor.
Kendilerini mille bir gururun başarılarıyla özdeşleştiren ve tüketicilerin karşısına bu algıyla çıkan markalar, rakiplerine kıyasla daha çok akılda kalıyor ve sempati yaratıyor. Gerek takım gerekse bireysel sponsorluklarda markalar arasında rekabet yüksek. Aklınıza gelebilecek tüm sektörlerdeki markalar, global yerel çaplı spor sponsorluğunda etkinler.
Ödeme teknolojilerinden yoğun destek
Birim Gönülşen - Visa Güney Avrupa Pazarlama Başkanı
Dünya çapında ödeme teknolojilerine öncülük eden Visa, spor alanında Olimpiyatlar, Paralimpik Oyunlar, FIFA Kadınlar Dünya KupasıTM, UEFA Kadın Futbolu ve NFL (Amerikan Ulusal Futbol Ligi) sponsoru olarak, her yerde herkese ilham veren ve insanları birbirine bağlayan bu spor etkinliklerini destekliyor.
Visa Güney Avrupa Pazarlama Başkanı Birim Gönülşen, Team Visa ile dünya çapında 500'den fazla sporcuyu desteklediklerini anlatıyor. Türkiye'den de kadın futbolunun önde gelen isimlerinden Didem Karagenç, Team Visa sporcuları arasında yer alıyor.
Visa'nın odak alanlarından biri de kadın futbolu. Visa, ilk FIFA Kadın Futbolu Ortağı (FIFA Women's Football Partner) ve UEFA Kadın Futbolunun (UEFA Women's Football) ilk sponsoru. Bu kapsamda FIFA Kadınlar Dünya Kupası 2023TM etkinliğinin de sponsoru. Türkiye'de ise Kızlar Sahada ile 2020'de 9-14 yaş arası kız çocuklarına yönelik Visa Kızlar Sahada Futbol Okullarını dokuz ilde hayata geçirdi.
Ödeme teknolojilerinin büyük oyuncusu Mastercard da uzun yıllardır birçok spor takımına ve etkinliğine sponsor olurken, 30 yıla yakın süredir kadın futbol takımlarının da sponsorluğunu üstleniyor. Mastercard, kadın sporculara verdiği bu destek ile sadece sporun değil, cinsiyet eşitliğinin de önemini vurguluyor.
Öte yandan 1994'ten beri UEFA Şampiyonlar Ligi'nin ana sponsorluğunu üstlenen Mastercard, İstanbullulara günde 10 bin adım atma alışkanlığı kazandırma hedefi ile yola çıkan 'Yürü Be İstanbul'un da sponsoru.
Bankalar sahada
Spora destekte bulunan sektörlerin başında finans geliyor. Bankaların bu konuya gösterdiği ilgi çok uzun yıllar öncesine gidiyor. Halkbank, Vakıfbank, Ziraat Bankası gibi kamu bankalarının kendine ait kulüpleri dahi var. Basketbolda uzun yıllardır hem takımlar hem de ligler özelinde bankaların yoğun desteği söz konusuyken; voleybolun yükselişi dikkat çekiyor.
VakıfBank Spor Kulübü, VakıfBank'ın en uzun süredir sürdürdüğü kurumsal sosyal sorumluluk çalışması. Kulüp, kurulduğu 1986 yılından bu yana kültürlerin birleşimi ve her alanda başarının ortak dilinin voleybol olduğuna inanıyor. VakıfBank Spor Kulübü Kadın Voleybol Takımı, kazandığı başarılarla Türkiye'nin de gururu; ülkemize pek çok ilki de yaşatıyor. Kazandığı 4 Kulüpler Dünya Şampiyonası Şampiyonluğu, 5 Avrupa Şampiyonlar Ligi Şampiyonluğu, 1 Top Teams Kupası Şampiyonluğu ve 1 Challenge Cup Şampiyonluğu ile 'Türkiye'nin uluslararası alanda en çok kupa kazanan takımı' unvanı VakıfBank'a ait. Ayrıca Avrupa Şampiyonlar Ligi Şampiyonlukları ve Kulüpler Dünya Şampiyonası Şampiyonlukları ile bu kupaları 'en çok kazanan takım' unvanları da yine VakıfBank'ın.
Türk Telekom 81 ilde
Türk Telekom sporun en büyük destekçilerinden. 81 ilde, 15 farklı branşta, 730 spor kulübü ile down sendromlu, otizmli ve mental sporcuyu destekleyen Türkiye Özel Sporcular Spor Federasyonu Milli Takımlarının sponsoru.
Türk Telekom; ING Basketbol Süper Ligi'nde Türk Telekom Basketbol Takımı ile mücadele ederken, TV platformu Tivibu ile Erkekler ve Kadınlar Basketbol Süper Ligi'ni yayınlıyor. Şirket ayrıca basketbol, eskrim, yüzme, atletizm, güreş, badminton gibi alanlarda 39 ilde ve 33 branşta yaklaşık 6 bin sporcuya desteklerini sürdürüyor.
Çocuklardan gençlere…
20 yılı aşkın bir süredir Türk sporuna ciddi destek- ler sağlayan Turkcell, sporun alt yapısından millilik seviyesine, çocuklardan gençlere her kesimle temas etmeye çalışıyor.
Turkcell, Türkiye Futbol Federasyonu anlaşması kapsamında A Milli Erkek ve Kadın Futbol Takımlarıyla uzun yıllardır devam eden sponsorluklarına, Kadın Futbol Süper Ligi'nin isim sponsorluğunu da ekledi. Spor Toto Süper Lig şampiyonu ile Süper Kupa'nın da isim sponsorluğunu üstleniyor. Futbolun dışında eMilli Takımımız ve bedensel engelli takımlarımızın da ana destekçisi.
2013 yılından beri Türk atletizmine de destek vererek federasyon ile işbirliği yapıyor. Türkiye'nin 81 ilindeki üçüncü sınıfa giden çocukların yeteneklerinin taranması ve küçük yaşlarda keşfedilip, onların birer şampiyona dönüşme süreçlerini hedefleyerek; 2018'de Gençlik ve Spor Bakanlığı ile Milli Eğitim Bakanlığı'nın ortaklaşa hayata geçirdiği Türkiye Sportif Yetenek Taraması ve Spora Yönlendirme Projesi'nin ana sponsorluğunu üstlenmiş durumda. Aynı zamanda Türkiye Geleneksel Spor Dalları Federasyonu, Granfondo bisiklet yarışı, GNÇ markasıyla Sporfest ve Türkiye Üniversite Sporları Federasyonu'nun da ana sponsoru...
Sporla, "Getir Bi Mutluluk"
10 binlerce ürünü portföyünde bulunduran ve genç kullanıcı profilli taşıma platformu Getir de sporun etkileyici gücünü değerlendirenler arasında. Getir Kurucu Ortağı Tuncay Tütek, 'Getir bi mutluluk!' sloganına dikkat çekerek, 'Spor, bu anlamda, tüm dünyada insanları birleştiren, onları mutlu eden aktiviteler arasında en öne çıkanlardan biri' diyor.
Getir, geçtiğimiz yıllarda Fenerbahçe ve Galatasaray sponsorluklarının yanı sıra İngiltere'de Premier Lig'de yer alan Tottenham Hotspur'a sponsor oldu. New York'un efsanevi beyzbol takımı Mets'in 2022 Mayıs-Eylül dönemi sponsoruydu. Türkiye'nin ilk Formula 1 pilotu olma hedefine adım adım yaklaşan Cem Bölükbaşı'na kariyerinin ilk Euroformula Open yarışında destek oldu. Ayrıca her yıl 40 binden fazla kişinin katıldığı Paris Maratonu'nun da sponsoru.
Milli yüzücülere destek
Oğuzcan Bülbül - Abdi İbrahim Kurumsal İletişim Direktörü
'Türkiye'nin İyileştiren Gücü' sloganıyla öne çıkan ilaç sektörünün önde gelen oyuncularından Abdi İbrahim de toplumsal yatırım programları arasında en önem verdiği başlıkları 'sağlık ve spor' olarak belirlemiş durumda. Kurumsal İletişim Direktörü Oğuzcan Bülbül şunları söylüyor: "Türk ilaç sektöründe bir ilke imza atarak yüzme sporunu sahiplendik ve 2021 yılında milli yüzücümüz Emre Sakcı'nın başarı yolculuğunda ona destek olmak için 4 yıl süreyle ana sponsorluğunu üstlendik. Geçen yıl da gençler kategorisinde Dünya ve Avrupa şampiyonlukları bulunan, genç yaşına rağmen Türkiye'yi yüzme sporunda büyük bir başarıyla temsil eden milli yüzücümüz Merve Tuncel'e iki yıl süreli sponsor olduk. Merve Tuncel ile olan sponsorluk anlaşmamız, sporda kadının yerinin kuvvetlenmesi adına ayrıca anlam taşıyor."
Deprem bölgesine öncelik
Son dönemde spora sponsorluk kapsamında yatırım yapan sektörlerin başında finans ve kripto para dünyası geliyor. Türkiye'nin önde gelen kripto para işlem platformlarından olan Paribu'nun oluşturduğu "Team Paribu", ağırlıklı olarak bireysel spor branşlarında Türkiye'yi başarıyla temsil eden milli sporculardan oluşan bir takım ve mücadelesiyle Türkiye'yi gururlandıran sporculardan oluşuyor. Team Paribu'da yer alan isimler şöyle: Eda Erdem, Ahmet Önder, Dilara Uralp, İlke Özyüksel, Sertaç Şanlı, Nida Eliz Üstündağ, Berfe Sancak, Kerem Kamal, Ersu Şaşma.
Öte yandan Team Paribu'nun bu yılki öncelikli hedefi deprem bölgesindeki gençlerin "sporla iyileşmesini sağlayabilmek". Team Paribu Seninle projesiyle geçen yıl 8 bin 210 spor malzemesi gençlere ulaştırdı. Bu malzemelerle Türkiye'nin farklı şehirlerinde bulunan 28 okulda 10 binden fazla öğrenciye erişti. Bu yıl da daha çok genci sporla buluşturmak için çalışmaları sürüyor.
Yeni neslin yanında
Eda Elif Özbek - BtcTurk Pazarlama Müdürü
BtcTurk de, 'Yeni Neslin Yanındayız' mottosuyla spor sponsorluklarında Türk sporunun en önde gelen paydaşları arasında yer alıyor. BtcTurk Pazarlama Müdürü Eda Elif Özbek, "Ağustos 2020'de dünyada bir ilke imza atarak Türkiye Kadın ve Erkek Milli Futbol Takımları ana sponsoru olduk. Bu sayede o dönem içinde, dünyada bir miliî takıma sponsorluk yapan ilk kriptopara alım satım platformu şeklinde konumlandık. Bu doğrultuda Kadın ve Erkek Milli Voleybol Takımlarının da ana sponsorluğunu üstlendik. Bu sponsorluklarımızı 2023'te de sürdürüyoruz" diyor. BtcTurk, aynı zamanda Türkiye Futbol Federasyonu eMilli Takımının da sponsoru. BtcTurk'ün espor dünyasına verdiği desteğin en güzel yansıması ise FIFA'nın Türkiye'deki en büyük organizasyonlarından biri olan Be The Champion League (BTC League) oldu. 2022'de üç FIFA turnuvası gerçekleştirerek, güzel karşılaşmalara zemin oluşturdu.
Bireysel sporculara destek vermeyi önemsediklerini söyleyen Özbek, 2020 Tokyo Olimpiyatları'nda mücadele eden 21 milli sporcuya, 2022 Pekin Kış Olimpiyatları'nda Türkiye'yi temsil eden 7 sporcuya destek vererek genç sporcuların yanında olduklarını anlatarak şöyle diyor: "Ayrıca Avrupa'daki milli gururumuz Cengiz Ünder, milli boksör Busenaz Sürmeneli, milli voleybolcu Ebrar Karakurt ve Dünya Şampiyonu jimnastikçi Ayşe Begüm Onbaşı gibi sporcularımızla iş birlikleri gerçekleştirdik."
Kulüplere fan token
Kemal Cenk Erdem - Bitexen Yönetim Kurulu Başkanı
Spora ve sporculara destek veren kripto şirketlerinden biri olan Bitexen de takımların token arzlarını yapıyor. Lig ayırt etmeden 18 takım için fan token arzı yaptıklarını anlatan Bitexen Yönetim Kurulu Başkanı Kemal Cenk Erdem, farklı branş ve kategoride 26 takım ile de sponsorlukları olduğunu aktarıyor.
Anadolu kulüpleri başta olmak üzere pek çok takıma önemli oranda finansman desteği yarattıklarını kaydeden Erdem, şunları söylüyor:
"Amatör takımları ve kadın futbolunu desteklemeyi sürdürüyoruz. Türkiye Bedensel Engelliler Spor Federasyonu ile bir anlaşmaya vararak, federasyon için özel bir token oluşturduk ve arz-talep dengelerinde fiyat dalgalanmalarından korumak adına taban fiyatını sabitledik. Türkiye Bedensel Engelliler Spor Federasyonu için hazırladığımız TBESF Token ile elde edilen gelirin tümünü Federasyon'a aktararak engelli sporculara kaynak yarattık, çalışmalarımız uzun soluklu olacak."
Espor takımı aldı
Cenap Doğru - Papara COO'su
FinTek şirketi Papara'nın genel kullanıcı kitlesinin yüzde 65'inin sporsever olduğunu ifade eden Papara COO'su Cenap Doğru ise, "Bu da Papara'yı spor dostu markalardan biri kılıyor" diyor.
Bu kapsamda geçen yıl ülkemizin en köklü ve güçlü kulüplerinden biri olan Beşiktaş Jimnastik Kulübü'yle sponsorluk anlaşması imzaladıklarını anlatarak şöyle konuşuyor: "Kalıpların dışına çıkmayı DNA'sındaki özelliklerden biri olarak sayan bir markayız. Bu kapsamda geleneksel sporların yanı sıra espor branşına da aktif olarak destek veriyoruz. 2020'de, ulusal ve uluslararası turnuvalarda pek çok başarıya imza atmış güçlü espor kulüplerinden biri olan Papara SuperMassive'e isim sponsoru olmuştuk. 2023 itibarıyla Papara SuperMassive'i Papara bünyesine kattık. Türkiye'de bir espor takımı satın alan ilk şirket olduk."
Sporun sigortası
Yavuz Ölken - AXA Sigorta CEO'su
Sigorta sporun ve sporculara destek sağlayan sektörlerin başında geliyor. Türk sporunun sürdürülebilirliğine katkı sunmak için çalışan ve Türkiye Voleybol Federasyonu ile değerler ortaklığı bulunan sigorta sektörünün önemli oyuncularından AXA Sigorta'nın CEO'su Yavuz Ölken şunları söylüyor: "Sürdürülebilir gelişimin ne kadar önemli olduğunu spor alanında yaşanan gelişmelerden öğrendik. Spora yapılan eğitim yatırımlarının takımlarımızın sürdürülebilir başarısında oynadığı kilit rolü görmek, bizi acentelerimizin gelişimleri için onlara eğitim zemini sunmaya yöneltti."
Türkiye Voleybol Federasyonu başta olmak üzere AXA Sigorta'nın sponsor olduğu takımlar ve sporcular şunlar: Altınordu Futbol Kulübü, uluslararası arena Aquamasters Yüzme Şampiyonası Aquamasters, yarış pilotu Cem Bölükbaşı, pentatlat İlke Özyüksel, Okçuluk Kulübü, E-spor'da Beşiktaş Rsports, İzmir BBSK-Ampute Futbol Takımı, triatlet İpek Öztosun, tenisçi İpek Şenoğlu.
Geleceğe yatırım
Burcu Cankurtaran - CK Enerji Kurumsal İletişim Direktörü
Enerji sektörünün öncü şirketlerinden CK Enerji'nin Kurumsal İletişim Direktörü Burcu Cankurtaran da gençlerimizin eğitim ve spor alanlarında desteklenmesinin Türkiye'nin geleceğine en büyük yatırım olduğuna inandıklarını vurguluyor ve şu bilgileri veriyor:
"CK Enerji çatısı altında faaliyet gösteren şirketlerimizin hizmet bölgelerinde, çeşitli spor dallarında mücadele eden başarılı sporcularımızın yanında olmak hedefiyle 2022 yılında Sporun Enerjisi Projesi'ni başlattık. İstanbul Avrupa Yakası, Antalya, Burdur, Isparta, Sivas, Tokat ve Yozgat'ta, Gençlik ve Spor Bakanlığı'nın ilgili birimleri ile görüşerek çeşitli spor dallarında mücadele veren 4'ü engelli olmak üzere 9 gencimize CK Enerji olarak sponsor olduk. Özellikle şunu ifade etme isterim ki sponsorluğunu üstlendiğimiz çok değerli genç arkadaşlarımız; yüzmede Koral Berkin Kutlu ve Ulaş Yılmazoğlu, okçulukta Öznur Cüre ile Irmak Yüksel, masa tenisinde Nesim Turan ve Abdullah Öztürk, judoda Aleyna Tutuş, altered Mustafa Eliş, triatlonda Mehmet Anıl Doğan'ın yurt dışı ve yurt içinde katıldıkları müsabakalarda aldıkları madalyalar bizlere büyük gurur yaşatıyor. Onların başarılarını, azim ve isteklerini görmek, bu yolculuklarında yanlarında olmaktan büyük mutluluk duyuyoruz."
Sponsorluk dalgası büyüyor
Sponsorluk yolculuğunun bu yıl 14. yılında olan HDI Sigorta A.Ş. de, 50 takıma, birbirinden farklı 43 kulübe, 10 ayrı branşa 11 ayrı kadın takımına, 3 ayrı branşta 3 bireysel sporcuya sponsorluk desteği sağlıyor. Yanı sıra iki senedir devam eden ve uzun yıllar devam eden federasyon iş birlikleri de var. Kadın takımlarına ve engelli branşlarına karşı ayrı bir hassasiyet ile sosyal sorumluluk farkındalığı çerçevesinde yaklaşıyor.
Cinsiyet eşitliğinde lider spor dalı satranç
Serhan Giray - Arzum Ticaretten Sorumlu Genel Müdür
Küçük ev aletleri alanında Türkiye'nin önde gelen markalarından biri olan Arzum, 15 yıldır ara vermeksizin 'Arzum Türkiye Kadınlar Satranç Şampiyonası' sponsorluğu yapıyor. Gençlik ve Spor Bakanlığı verilerine göre 1 milyon 200 bini bulan lisanslı sporcu sayısı ile satranç tüm spor branşlarını geride bıraktığı bilgisini paylaşan Arzum Ticaretten Sorumlu Genel Müdür Serhan Giray şunları söylüyor:
"Lisanslı kadın satranç sporcu sayısı da yine tüm spor branşlarının üstünde. Bugün 400 bine yakın lisanslı kadın sporcumuz var. Kadın ve erkek sporcuların aynı turnuvada karşı karşıya gelebildiği, aynı takımda mücadele edebildiği yani cinsiyet eşitliği anlamında örnek bir spor dalında kadınlara destek verdiğimiz için son derece gururluyuz. Hayatın her anında kadınların yanında olan duruşumuzla 'Hamle sırası kadınlarda, Arzum yanlarında' diyoruz."
Milli takımın yanında
Lawrence Merritt - VavaCars Kurucu Ortağı ve CEO'su
Mercedes-Benz, 1996 yılında başladığı Türkiye Futbol Federasyonu ana sponsorluğuyla Türkiye'de bugüne kadar gerçekleştirilen en uzun süreli ve istikrarlı sponsorluk çalışmalarından birine imza attı. Kurumsal İletişim Müdürü Miray Kutlu, Türkiye Basketbol Federasyonu, Türkiye Hentbol Federasyonu Kadın ve Erkek Milli Takımları'nın ve Türkiye Bedensel Engelliler Spor Federasyonu Ampute Futbol Milli Takımı'nın resmi ulaşım sponsoru olduklarını anlatıyor.
Öte yandan ulaşım sektöründe de kadın futbolu sponsorluğu karşımıza çıkıyor. İkinci el araç pazarının genç ve dinamik markası VavaCars'ın, Fatih Karagümrük Spor Kulübü'nün erkek ve kadın futbol takımları ile Türkiye Sigorta Basketbol Süper Ligi ana sponsorlukları var. VavaCars Kurucu Ortağı ve CEO'su Lawrence Merritt, "Türkiye'de sporun ve sporcunun gelişimine katkıda bulunuyoruz. Bunlara ek olarak Fraport TAV Antalyaspor'un da forma göğüs sponsorluğunu üstlendik. Özellikle Fatih Karagümrük kadın futbol takımıyla yaptığımız anlaşma ile sporda kadına destek olmaktan ötürü çok mutluyuz" diyor.
Olimpik Anneler
Dünyanın en büyük kişisel bakım ve temizlik ürünleri şirketlerinden olan Procter & Gamble (P&G), sporun sağlıklı ve özgüvenli nesiller için öneminden hareketle 2014 yılında Türkiye Milli Olimpiyat Komitesi (TMOK) ile birlikte Olimpik Anneler Projesini başlattı. Ardından 2017 yılında bu projesini, Olimpiyatlarda Türkiye'yi temsil edecek 30 sporcu ve annesine destek sunarak büyüten P&G, Paris 2024 Olimpiyatları kapsamında bu desteğini 35 sporcu ve annesi olarak sürdürmeye ve genişletmeye devam ediyor.