Dijital İtibar Raporu (DİR100) açıklandı

05:24 - 02.06.2023, Cuma

Dijitalleşme her anlamda şirketlere meydan okuyan bir süreç… Bundan 100 yıl önce ‘insanların güvenini kaybetmektense para kaybetmeyi tercih ederim’ diyen Robert Bosch (Ünlü Alman markası Bosch’un kurucusu) bugün yaşasaydı, itibar yönetimi ile ilgili ne düşünürdü bilmek imkansız. Zira saniyeler içinde onlarca yıllık emeğin yerle bir olduğu ya da yeni yetme bir girişimcinin yarım saat içinde göklere çıkarıldığı bir dönemde yaşıyoruz. İşte tam da bu nedenle teknolojinin sayısız nimetlerinden yararlanan günümüz şirketleri bunun keyfini sürerken, diğer yanda bir anda milyonlara yayılabilen olumsuz mesajları yönetmek gibi bir külfet üstlenmek zorundalar. Dijital itibarın her şey olduğu bu ortamda INBUSINESS ve 18.45 İletişim Ajansı’nın gerçekleştirdiği Dijital İtibar Raporu (DİR100) 16,5 milyondan fazla veriyi analiz ederek Türkiye’de bir ilke imza attı. INBUSINESS ve 18.45 İletişim Ajansı’nın iş birliği ile oluşturulan Dijital İtibar Raporu-DİR100 Listesi’ne giren şirketler ile 20 sektörün şampiyonalarının dijital serüvenini ve günümüzde kalıcı itibar yönetimine ilişkin stratejileri bulacağınız araştırmamızı ilgiyle okuyacaksınız.

Çiğdem Yücesoy Subaşı / INBUSINESS

Kurumsal itibar tanımının ve ona değer katan parametrelerin teknoloji ile değiştiği aşikar. Öyle ki eskiden tüketiciye en çok dokunan ve halk arasında en bilinen markalar itibarlı olarak yorumlanıyordu. Kişilerin markalar hakkında edindiği olumlu/olumsuz izlenim ve tecrübeler ise çoğunlukla kişi ve marka arasında kalan bir sırdı. Ancak işler artık değişti. Tüketici ve kurumlar arasındaki sır perdesi dijitalleşme ile ortadan kalktı. Şeffaflaştı... Biz de haziran sayımızda bu perdeyi aralamak istedik.

INBUSINESS olarak 18.45 İletişim Ajansı'nın iş birliği ile bir ilki gerçekleştirerek Türkiye'de dijital itibarı en yüksek markaları ortaya koyan bir rapor hazırladık. Türkiye'nin önde gelen dijital iletişim ajansı 18.45 ile çalışmaya başlayınca gördük ki sosyal medya başta olmak üzere tüm dijital platformlarda kümülatif olarak veya sektörel dağılımlarıyla birlikte markaların dijital itibarlarının kıyaslandığı kapsamlı bir araştırma bulunmuyor. O nedenle 18.45 İletişim Ajansı'nın uluslararası örneklerden de yola çıkarak geliştirdiği metodoloji ile DİR100'ü hazırlamak üzere aylar süren titiz bir çalışma yürüttük. Amacımız dijital dönüşümün artık kaçınılmaz olduğu bu ortamda Türkiye'de markaların performanslarını ve itibarlarını kıyaslayacakları DİR100 raporu ile bu alandaki eksikliği gidermek.

DİR100'E ÖZEL METODOLOJİ

Türkiye'de Dijital İtibarı En Yüksek 100 Markayı belirlediğimiz bu araştırmada Türkiye'nin önde gelen profesyonel ve büyük markalarına hizmet veren online itibar yönetim ajansı 18.45 İletişim Ajansı'nın uluslararası Norveç merkezli Meltwater ile birlikte geliştirdiği özel bir metodolojiyi kullandık. Tüketici markalarının ağırlıkta olduğu 20 sektörü markaja alarak hazırladığımız listede Türkiye'nin en çok konuşulan 100 markasını belirledik. Milyonlarca paylaşım ve içeriği inceleyerek elde ettiğimiz verilere göre eğlence ve iletişim markalarının ağırlık kazandığı ilk 10'un şampiyonu Netflix, ikinci ise Türk Telekom oldu. Biri global, diğeri yerli iki şirketin ardından üçüncülüğe yerleşen ise Türkiye'nin global markası THY oldu. 1 Ocak-31 Aralık 2022 tarihleri arasındaki dijital içeriklerin değerlendirildiği raporda Netflix 1 milyon 990 bin 994 toplam sonuç sayısı ile dijital platformlarda en çok paylaşım sayısına sahip marka oldu. Bunu 901 bin 247 toplam sonuç ile Türk Telekom takip ederken, Türk Hava Yolları ise 852 bin 149 toplam sonuç ile üçüncü sırada yer aldı. Hemen arkasından gelen Vodafone 809 bin 498 sonuç ve Yemeksepeti de 666 bin 879 toplam sonuç sayısı ile dijitalin en etkili markaları olarak öne çıkıyor.

SEKTÖRLERİN GÖRÜNÜMÜ
SEKTÖR MARKA SAYISI TOPLAM SONUÇ SAYISI TAHMİNİ ERİŞİM ORTALAMA SKOR ORTALAMA POZİTİF ORAN ORTALAMA NEGATİF ORAN
EĞLENCE 4 2,798,555 655,614,598 64.42 21% 17%
TELEKOMÜNİKASYON 3 2,314,342 588,244,820 80.04 20% 16%
OTOMOTİV 8 2,103,578 686,758,289 68.81 22% 18%
E-TİCARET 4 1,226,729 410,859,833 69.93 26% 19%
ZİNCİR MARKETLER 5 1,223,381 377,219,433 71.43 16% 29%
GIDA 12 1,058,936 446,637,310 58.49 20% 16%
TEKNOLOJİ 5 1,043,756 328,413,238 65.69 29% 15%
HAVAYOLU TAŞIMACILIĞI 4 1,040,157 445,634,901 62.73 21% 20%
İÇECEK 7 699,170 217,803,230 66.5 21% 19%
AKARYAKIT 6 626,603 388,119,206 64.08 24% 12%
DAYANIKLI TÜKETİM ÜRÜNLERİ 5 495,528 415,053,668 75.11 22% 21%
ENERJİ 3 408,628 211,188,145 74 17% 25%
GİYİM 9 386,354 344,929,557 65.19 23% 14%
MOBİLYA 5 327,492 106,883,073 72.28 19% 10%
LOJİSTİK VE TAŞIMACILIK 4 227,762 193,454,380 68.97 22% 25%
KOZMETİK VE KİŞİSEL BAKIM 3 164,534 56,230,641 72.96 21% 24%
SİGORTACILIK 3 117,216 90,794,353 72.69 31% 11%
KARAYOLU TAŞIMACILIĞI 3 117,203 101,677,757 71.74 22% 32%
BOYA 3 109,559 28,899,894 77.96 15% 12%
LASTİK 4 60,173 100,055,198 70.25 31% 13%

MECRALARDA TARAMA

1 Ocak 2022-31 Aralık 2022 dönemini kapsayan rapor, nihai tüketiciye ulaşan markalar ile ilerledi. Online mecraları tek tek analiz eden 18.45 İletişim Ajansı, paylaşılan içeriklerin kullanıcılar arasında ne kadar popüler olduğunu ortaya koydu. 18.45 İletişim Ajansı Genel Müdürü Rasim Gürgen, çalışma alanlarını dijital mecraların tamamı ile yürüttüklerini belirterek, "Twitter, Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn ve haber siteleri, forumlar, bloglar, sözlükler ve benzeri tüm web platformlarında 2022 yılı boyunca yapılan konuşmaları analiz ettik. Söz konusu analizde kullandığımız 16.5 milyondan fazla veriyi, 121 ülkede binlerce marka, ajans ve kurum tarafından tercih edilen Meltwater'ın geliştirdiği program aracılığıyla elde ettik" diyor.

Gürgen, yapılan analizin detaylarını ise şöyle anlatıyor: "İlk adımda sosyal medya ve dijital platformlarda herkese açık şekilde bulunan genel bir içerik taraması yaptık. En yüksek rakamların söz konusu olduğu markaları böylece belirledik. İkinci adımda en çok konuşulan ve gündemde olan belirlediğimiz bu markaların verilerinin analizini yaptık. Verilerin analizinde, alanında uzman çalışanlarımızın yanı sıra yapay zekadan da destek aldık. ChatGPT kullanarak sonuçların bir anlamda sağlamasını yaptık. Tüketici şirketlerini (B2C) baz alarak, toplamda 20 farklı sektörden en yüksek rakamlara sahip 100 şirketle ilgili olarak, 13 milyon 196 bin 542 sosyal medya paylaşımı ve 3 milyon 353 bin 114 web (haber siteleri/forum/sözlük) içeriğinin analizini yaptık. Üçüncü adımda ise oluşturduğumuz algoritmik formülün de yardımı ile paylaşımların içeriğini (olumlu/olumsuz/nötr olmalarına göre) değerlendirerek, markaların dijital itibar skorunu belirledik."

EN ÇOK KONUŞULAN İLK 10 MARKA
SIRA MARKA SEKTÖR TOPLAM SONUÇ SAYISI
1. Netflix EĞLENCE 1,990,994
2. Türk Telekom TELEKOMÜNİKASYON 901,247
3. Türk Hava Yolları HAVAYOLU TAŞIMACILIĞI 852,149
4. Vodafone TELEKOMÜNİKASYON 809,498
5. Yemeksepeti E-TİCARET SEKTÖRÜ 666,879
6. Mercedes OTOMOTİV 646,267
7. Turkcell TELEKOMÜNİKASYON 603,597
8. Apple TEKNOLOJİ 580,490
9. BİM ZİNCİR MARKETLER 514,109
10. Disney+ EĞLENCE 442,510

BAŞARI KRİTERLERİ

Bilindiği gibi dijital platformlarda gündeme gelme sıklığı, bir markanın dijital varlığı ve marka bilinirliği hakkında fikir vermesi açısından büyük bir öneme sahip. Yüksek sonuç sayıları, markanın dijital medyada daha fazla etkileşim aldığı, daha fazla görüntülendiği veya daha fazla konuşulduğu anlamına gelebilir. Ancak toplam sonuç sayısı, tek başına bir markanın dijital medya başarısını açıklamadığını hemen söyleyelim. Bunu göz önünde bulunduran çalışmamızda içeriklerin olumlu/olumsuz olması, sosyal medyadaki sonuçlarının organik olması gibi daha detaylı veriler kullanılarak sektör bazlı skor çalışması yapılarak sıralama yapıldı. Böylelikle yanıltıcı bir veri ile ilerlemenin önüne geçildi.

Hazırladığımız listeler aralarında e-ticaret, gıda, dayanıklı tüketim gibi milyonlarca kişinin hayatının merkezinde olan sektörlerin liderlerini gösteriyor. Sektörün kendi içindeki analizinin ardından ortaya çıkan sıralamaya bakılacak olursa, rekabet dijital tarafta da yoğun bir şekilde sürüyor. Ancak markaların dijital erişiminin çok olması her zaman pozitif iletişim anlamına gelmiyor.

AKARYAKIT LİDERLERİ
SIRA MARKA ADI TOPLAM SONUÇ SAYISI TAHMİNİ ERİŞİM SKOR
1. Petrol Ofisi 308,172 128,272,514 83.24
2. Shell 168,447 65,963,196 73.63
3. Opet 60,197 112,177,752 63.75
4. Aygaz 65,042 35,573,562 58.16
5. Total Energies 15,708 29,932,522 53.87
6. BP Türkiye 9,037 16,199,660 51.81

BOYA LİDERLERİ

SIRA MARKA ADI TOPLAM SONUÇ SAYISI TAHMİNİ ERİŞİM SKOR
1. DYO 46,562 14,667,376 83.64
2. Polisan Boya 39,130 6,399,650 82.47
3. Marshall Boya 23,867 7,832,868 67.76

POZİTİF-NEGATİF DENGESİ

Detaylarını QR kodu okutarak web sitemiz üzerinden takip edebileceğiniz araştırma sonuçlarımız, kurumların sosyal medya ve web üzerindeki etkileşimini ayrı ayrı sınıflandırıyor. Bu etkileşimler raporumuzda negatif ve pozitif kullanıcı skorları olarak da ölçümlendi.

Çalışmamızdaki, skorları baz alarak sektörleri baz alarak sektörleri kıyasladığımızda, Türkiye'de 2022 yılında dijital medyada en çok konuşulan sektörün 2.798.555 sonuçla eğlence sektörü (Dijital yayın platformları) olduğu sonucuna ulaştık. Ayrıca, şirket skorları sektörel ortalamaları alınarak kıyaslandığında, en yüksek skora sahip sektörler ise 80,04 skor ile telekomünikasyon sektörü olarak karşımıza çıktı.

İçerik detayları incelendiğinde en yüksek pozitif içerik ortalamasına sahip şirketler sigortacılık, ve lastik sektöründeki markalar olarak tespit edildi. En yüksek negatif içerik ortalaması ise karayolu taşımacılığı alanında elde edildi.

DAYANIKLI TÜKETİM ÜRÜNLERİ LİDERLERİ
SIRA MARKA ADI TOPLAM SONUÇ SAYISI TAHMİNİ ERİŞİM SKOR
1. Vestel 151,240 135,574,927 92.08
2. Arçelik 143,513 103,241,293 86.92
3. Bosch 89,568 42,581,231 74.22
4. Beko 41,890 82,228,817 62.2
5. Siemens 69,317 51,427,400 60.13

DİJİTAL YAYIN PLATFORMLARI LİDERLERİ
SIRA MARKA ADI TOPLAM SONUÇ SAYISI TAHMİNİ ERİŞİM SKOR
1. Netflix 1,990,994 330,000,000 89.9
2. Disney+ 442,510 114,229,690 58.17
3. Exxen 257,964 135,747,630 56.99
4. Blu TV 107,087 75,637,278 52.6

SIRALAMADA BÜYÜK YARIŞ

Büyük yarışı gösteren bu sıralamalar ile araştırmanın geleneksel dünyaya ışık tutacağını söylemek mümkün. Ölçümlemelerin bu yönde bir ihtiyacı karşıladığına şüphe yok. Ancak yine de soruyu iletişim profesyonellerine yöneltelim: "İtibar neden ölçümlenmelidir?" Ali Saydam, 90'lı yıllardan bu yana geçerliliğini koruyan gerekçelerle yanıt veriyor: "Çünkü satın alma davranışına, bir ürünü rakipten daha yüksek fiyata satabilme avantajına, hisselerinin daha değerli hale gelmesine, krizlerin daha kolaylıkla ve daha az hasarla atlatılmasına, nihayet daha nitelikli elemanları daha az maliyetle çalıştırabilme kapasitesine doğrudan katkısı olduğu biliniyor."

Standart anket çalışmalarında itibar, esas olarak iki parametre üzerinden ölçülüyor; beğeni (favorability) ve tanınma (familarity). Tanınma, medyada ne sıklıkla yer alındığı ve o medyaya ne kadar güvenildiği üzerinden ölçülürken, beğeni ise genellikle farklı kriterlerle ölçümleniyor.

ENERJİ LİDERLERİ

SIRA MARKA ADI TOPLAM SONUÇ SAYISI TAHMİNİ ERİŞİM SKOR
1. Enerjisa 204,000 93,789,020 89.9
2. İGDAŞ 136,804 70,107,705 72.42
3. BEDAŞ 67,824 47,291,420 59.67

GIDA LİDERLERİ

SIRA MARKA ADI TOPLAM SONUÇ SAYISI TAHMİNİ ERİŞİM SKOR
1. Ülker 396,147 160,080,509 89.9
2. Eti 121,756 76,359,604 62.27
3. Nutella 97,796 35,301,780 59.97
4. Pınar 94,482 20,581,464 59.81
5. Tukaş 65,254 7,833,733 55.13
6. Torku 64,423 16,787,385 55.12
7. Milka 43,852 30,487,829 54.51
8. Dardanel 58,549 5,244,384 53.51
9. Banvit 17,238 63,076,747 53.41
10. SuperFresh 42,396 5,552,357 53.1
11. Yayla 35,692 8,186,714 52.97
12. Sütaş 21,351 17,144,804 52.18

GİYİM LİDERLERİ
SIRA MARKA ADI TOPLAM SONUÇ SAYISI TAHMİNİ ERİŞİM SKOR
1. Vakko 123,824 95,634,841 86.75
2. Boyner 51,156 51,141,120 73.28
3. LC Waikiki 49,048 26,444,180 68.39
4. FLO 36,421 31,832,699 63.33
5. DeFacto 32,175 15,190,303 61.45
6. Mavi Giyim 30,102 21,031,242 59.56
7. Kiğılı 27,814 40,990,376 59.12
8. Altınyıldız Classics 22,072 47,893,637 58.78
9. Koton 13,742 14,771,159 56.05

VERİLERİN DİLİ

Dijital dünyadaki ölçümler içinse yüzyılın en büyük bilimi veriler kullanılıyor ve markaların dijitaldeki karnesi şekilleniyor. 2023 yılı istatistik- lerine göre sadece Türkiye'de 60 milyonun üzerinde kişi sosyal medya mecralarında içerik tüketiyor. Üretilen içeriklere ve aksiyonlara ilişkin görüş belirtiyor, yorum yapıyor. En azından like ya da dislike tepkisi veriyor. Ve bu görüş, yorum ya da etkileşimler olumlu ya da olumsuz olarak çeşitli kişi ve kurumlar tarafından izleniyor.

"Kişi, marka, şirket ya da kamu kurumlarının itibarları da mecralarda böyle şekilleniyor" diyen Kadir Has Üniversitesi Yeni Medya Bölümü Öğretim Görevlisi İsmail Hakkı Polat bu bilgilerin büyük potansiyel barındırdığına dikkat çekiyor ve ekliyor: "Dijital dünyadaki itibar 360 derece marka algısını etkiliyor. Hatta yanlış, yanıtlanmamış ya da açıklığa kavuşturulmamış herhangi bir soru, görüş bile sosyal medyada göründüğü sürece markaya zarar veriyor. İşte bu yüzden dijital itibarın yeni medya üzerinde gözlenmesi, toplanması, anlamlı hale getirilmesi ve skorlanması ve bunun üzerinden şirketlerin, kurum ve kuruluşların, kişilerin strateji geliştirmesi hayati önemde. Sosyal medyada kafayı kuma gömerek bu dünyaya kapıları kapatmak olmaz. Kişiler dahil herkes dijital skorunu ölçmek ve buna göre iletişim ve itibar stratejisi geliştirmek zorunda."

Öyle ya görmezden gelinemeyecek bir noktada artık dijital dünya... Günlük hayatımızın büyük bir kısmını kapladığını söylemeye gerek dahi yok. Sosyal medya mecraları, forumlar, sözlükler, bloglar ve haber siteleri gibi platformlar ise sesimizi duyurmak istediğimiz kurum, marka veya kişiler için bize gerekli ortamı sunuyor. Burada boy gösterirken itibarlı kalabilmek dijital ayak izinize bağlı. Zira her gün milyonlarca insanın bir markayla ilgili yaşadığı bir sıkıntıyı ya da memnuniyeti sosyal medyada paylaşmak için birkaç saniyesini ayırması yetiyor. Rasim Gürgen, "Günümüzde insanlar internet iletişimi sayesinde günlük hayatta karşılaştığı şikayet ve memnuniyetleri çevresindekilerle hemen paylaşıyor, alışveriş deneyimlerini üçüncü kişilere aktarabiliyor. Böylesi bir ortamda kurumun ya da yöneticinin itibarını korumak için sürekli etkili iletişim çalışmaları yürütmesi gerekiyor" diyor.

HAVAYOLU TAŞIMACILIĞI LİDERLERİ

SIRA MARKA ADI TOPLAM SONUÇ SAYISI TAHMİNİ ERİŞİM SKOR
1. Türk Hava Yolları 852,149 249,075,313 89.9
2. Pegasus 122,506 86,969,239 56.44
3. Anadolu Jet 45,389 78,165,603 53.27
4. Sun Express 20,113 31,424,746 51.29
İÇECEK LİDERLERİ
SIRA MARKA ADI TOPLAM SONUÇ SAYISI TAHMİNİ ERİŞİM SKOR
1. Nescafe 179,134 21,794,400 82.1
2. Coca-Cola 117,114 67,387,420 72.98
3. Dimes 176,223 17,571,256 72.16
4. Pepsi 113,157 63,016,911 70.5
5. Fanta 47,944 29,002,432 58.37
6. Erikli 46,451 4,868,362 55.27
7. Lipton 19,147 14,162,449 54.15
KARAYOLU TAŞIMACILIĞI LİDERLERİ
SIRA MARKA ADI TOPLAM SONUÇ SAYISI TAHMİNİ ERİŞİM SKOR
1. Metro Turizm 69,029 63,690,331 89.6
2. Kamil Koç 36,392 28,482,903 70.05
3. Pamukkale Turizm 11,782 9,504,523 55.07

KOZMETİK VE KİŞİSEL BAKIM LİDERLERİ

SIRA MARKA ADI TOPLAM SONUÇ SAYISI TAHMİNİ ERİŞİM SKOR
1. Gratis 89,356 26,135,189 89.71
2. Watsons 64,600 27,123,830 74.41
3. Rossman 10,578 2,971,622 54.76

NUTELLA SESSİZLİĞİ

Dijital mecralarda adeta bir mikroskop altındaymışçasına izlenen kurumlar için tek bir yanlış adım ya da sessiz kalmak yıllar süren emeklerin bir anda boşa gitmesi için yeterli. Nutella örneğinde yaşandığı gibi... Avrupa Gıda Güvenliği Kurumu (EFSA), 2017 yılında palmiye yağının kanserojen maddeler içerdiğini açıklamasının ardından, içerisinde palm yağı bulunduran İtalya'nın dünyada en çok tanınan gıda ürünlerinden Nutella için de kriz çanları çalmaya başladı. Konu, dijital mecralarda çok hızlı bir şekilde yayıldı ve Nutella lince uğradı. Hedef palm yağıydı ancak oklar sadece Nutella'ya yöneldi ve dünyanın farklı ülkelerinden birçok kişi markayı boykot ederek artık satın almayacağına dair paylaşımlar yaptı.

Zenna tarafından yapılan bir araştırmaya göre; Türkiye'de her 100 kişiden 37'si bu olay üzerine Nutella almayı tamamen durdururken, 21'i ise kriz süresince satın almayı geçici bir süre için bıraktı. Bütün bunlar tam dijital itibar yönetimine örnek teşkil edecek şekilde son derece hızla gelişti. En geçerli göstergenin hız olduğu bu ortamda hedefe oturtulan Nutella'nın yanlış adımının hızlı ve etkili bir strateji yürütmemesi olduğunu söyleyen Rasim Gürgen, "Kriz çıktıktan sonra Nutella, tüketicilerin endişelerini gidermek için yeterince hızlı davranamadı. Şirket, tüketici taleplerini ve endişelerinin önemine uygun bir aksiyon geliştiremedi ve bu durum krizin büyümesine dolayısıyla da itibar kaybına yol açtı" diyor.

LASTİK LİDERLERİ

SIRA MARKA ADI TOPLAM SONUÇ SAYISI TAHMİNİ ERİŞİM SKOR
1. Petlas 28,743 24,571,250 87.2
2. Continental 16,333 9,217,267 70.28
3. Lassa 9,024 52,821,015 63.01
4. Bridgestone 6,073 13,445,666 60.53

LOJİSTİK VE TAŞIMACILIK LİDERLERİ

SIRA MARKA ADI TOPLAM SONUÇ SAYISI TAHMİNİ ERİŞİM SKOR
1. Aras Kargo 104,627 112,297,179 89.9
2. Yurtiçi Kargo 56,219 48,764,952 67.88
3. Sürat Kargo 41,584 21,002,133 61.48
4. MNG Kargo 25,332 11,390,116 56.6

MOBİLYA ZİNCİRLERİ LİDERLERİ

SIRA MARKA ADI TOPLAM SONUÇ SAYISI TAHMİNİ ERİŞİM SKOR
1. Yataş 92,885 24,935,412 82.26
2. Kelebek Mobilya 108,697 12,643,839 78.3
3. Doğtaş 87,087 10,704,372 72.98
4. İstikbal 23,718 11,626,090 64.92
5. Bellona 15,105 46,973,360 62.95

STARBUCKS FARKINDALIĞI

Dijitalde dinamiklerin çok farklı işlediği aşikar... Geleneksel iletişim modellerinin özellikle de aktif kullanıcının çoğunlukla Z kuşağının olduğu Twitter'da karşılık bulmadığını söylemek mümkün. Dünyaya karşı sorumlu olduğuna, doğruların izinden gittiğine inanılan markalara sempati duyuyor, şeffaf ve içtenlikli mesajları önemsiyorlar. Bu nedenle doğru bir stratejiyle bazen de eleştirilerin hedefinden güçlenerek çıkmak mümkün...

Söz buraya gelmişken Starbucks örneğini vermeden geçmek olmaz. Amerikan kahve devi Starbucks'ın itibarına zarar veren bir krizi başarılı bir şekilde nasıl yönettiğini ve durumu tersine çevirerek, olumlu geri bildirimler aldığını hatırlayalım. 2018'de ABD'nin Philadelphia kentinde bir şube müdürü, sipariş vermek için arkadaşlarının gelmesini bekleyen iki siyahi vatandaşı polis çağırarak sebepsiz yere gözaltına aldırmıştı. Cep telefonuyla kaydedilen olayın videosu sosyal medyada paylaşılmış ve milyonlarca kez izlenmişti. Bu olayın ardından şirket büyük tepki almış, bazı şehirlerde Starbucks'a karşı protestolar düzenlenmiş, boykot çağrıları yapılmıştı.

Olay üzerine Starbucks CEO'su Kevin Jonhson, hiç zaman kaybetmeden üzgün olduğunu açıklayarak, mağaza müdürünün artık görevde olmadığını da eklemişti. Ayrıca Starbucks resmi sosyal medya hesaplarından olay ile ilgili açıklama yaparak her iki müşterisinden de özür dilemişti. Elbette bu özür tek başına işe yaramadı. Zaten kahve devinin de bu büyük krizi bu kadarla geçiştirme niyeti yoktu. Starbucks, Amerika Birleşik Devletleri'ndeki 8 bin şubesini kapatıp 180 bin çalışanına ırkçılık konusunda eğitim verdi. Bu uygulama kapsamında, 8 bin şubede öğleden sonra dört saatliğine hizmet verilmedi ve bir farkındalık yaratıldı.

Bu stratejik adımların Starbucks'a olumlu geri bildirim sağladığını belirten Gürgen, "İnsan hakları savunucuları, sivil toplum örgütleri ve müşteriler, Starbucks'ı ırkçılıkla mücadelede liderlik rolü üstlendiği için takdir etti ve sosyal medyada da dile getirdi" diyor.

OTOMOTİV LİDERLERİ

SIRA MARKA ADI TOPLAM SONUÇ SAYISI TAHMİNİ ERİŞİM SKOR
1. Mercedes 646,267 129,128,621 89.9
2. BMW 311,006 69,556,030 71.88
3. Audi 224,045 100,775,712 66.07
4. FIAT 208,453 66,934,771 65.76
5. Volkswagen 188,419 100,254,785 65.52
6. Ford Otosan 234,403 63,546,602 65.02
7. Renault 148,023 81,844,760 63.49
8. Toyota 142,962 74,717,008 62.81

SİGORTACILIK LİDERLERİ

SIRA MARKA ADI TOPLAM SONUÇ SAYISI TAHMİNİ ERİŞİM SKOR
1. Türkiye Sigorta 61,039 78,690,173 87.16
2. Anadolu Hayat 43,214 7,204,064 74.07
3. Aksigorta 12,963 4,900,116 56.85

VERİ ODAKLI KARARLAR

Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Görsel İletişim Tasarımı Anabilim Dalı Başkanı Doç. Dr. Ali Murat Kırık da doğru stratejinin önemine dikkat çekiyor: "Markalar için sosyal medya ve dijital platformların avantajları olduğu kadar dezavantajları da mevcuttur. Zira bu mecralarda yaşanan krizler itibar kaybına sebep olabilirken, doğru stratejiler ise satışların artmasını sağlayabiliyor.

Peki doğru-yanlışı görmek için bir musibet mi olması gerekiyor? Elbette hayır. Veriler bunun için var. Kapsamlı bir şekilde hazırladığımız bu özgün rapor işte bu noktada yol gösterici özellikler taşıyor. Detaylı istatistiklerle oluşturulmuş verilerin, markaların gelecek planları için önemli olduğunun altını çiziyor Kırık ve devam ediyor: "İnceleme fırsatı bulduğum bu rapor aracılığıyla markalar çevrimiçi performansını analiz edebilecek, rekabet durumunu değerlendirebilecek ve hedef kitleye nasıl daha etkili bir şekilde ulaşabileceklerini belirleyebilecek. Özellikle markaların veri odaklı kararlar alarak dijital stratejilerini optimize etmesi dijital çağda dikkat edilmesi gereken en temel nokta olmalıdır."

TEKNOLOJİ LİDERLERİ

SIRA MARKA ADI TOPLAM SONUÇ SAYISI TAHMİNİ ERİŞİM SKOR
1. Apple 580,490 119,161,422 89.9
2. Samsung 225,145 84,988,795 67.93
3. Huawei 123,260 83,235,966 62.08
4. Xioami 92,903 32,375,058 56.85
5. Casper 21,958 8,651,997 51.7

TELEKOMÜNİKASYON LİDERLERİ

SIRA MARKA ADI TOPLAM SONUÇ SAYISI TAHMİNİ ERİŞİM SKOR
1. Türk Telekom 901,247 172,721,722 82.65
2. Vodafone 809,498 226,873,972 80.42
3. Turkcell 603,597 188,649,126 77.05

REKABETTE AVANTAJ

Özetle strateji için dijitaldeki verilerin diliyle hareket etmek en doğru yol. İtibarı yönetmek için dijital dünyanın teknik ve çalışma esaslarından faydalanılıyor. Bunun için küçük bir bilgi notu düşmekte bir sakınca yok. Kriz yönetimi, algı yönetimi gibi bilinen adımların ötesinde bir çalışmaya ihtiyaç var. Dijital pazarlamanın gizli silahı e-WOM bunlardan biri. Electronic WOM olarak açabileceğimiz bu kavramı, tüm online mecralarda bir ürün ya da hizmet hakkındaki iletişim etkileşimlerine verilen genel isim olarak tanımlayabiliriz. Tüm mecralarda pazarlama faaliyetlerini yürütmenin dışında influencer marketing ve SEO ile marka bilinirliği dolayısıyla müşteri kitlesi artırılabiliyor. Ölçümlemeler tüm bu stratejilerin yol haritasının doğruluğu konusunda önemli bir veri sunuyor.

Belirli periyotlarda ölçümleme yapılması tavsiyesinde bulunan Kadir Has Üniversitesi Yeni Medya Bölümü Öğretim Görevlisi İsmail Hakkı Polat, marka ve kişiye göre sürenin belirlenmesi gerektiğini vurguluyor. Ayda, üç ayda veya yılda birden oluşacak belirli periyotlar ile bu ölçümlemenin doğru veri sunacağını aktararak devam ediyor:

"Böylelikle dijital itibar sürdürülebilir ve yönetilebilir hale gelir. O nedenle de dijital itibar skorlaması dediğimiz olgu aslında iyi yapıldığı takdirde, markalara sadece dijital alanda değil, aynı zamanda kendi müşterisini daha iyi tanıyacağı ve onun davranışına göre karşı strateji geliştirip, itibardaki olumlu ya da olumsuz noktaları göz önüne alarak, kurumun, kuruluşun, kişinin; kısa, orta, uzun vadeli plan- larını oluşturması açısından hayati öneme sahip."

ZİNCİR MARKET LİDERLERİ

SIRA MARKA ADI TOPLAM SONUÇ SAYISI TAHMİNİ ERİŞİM SKOR
1. Apple 580,490 119,161,422 89.9
2. Samsung 225,145 84,988,795 67.93
3. Huawei 123,260 83,235,966 62.08
4. Xioami 92,903 32,375,058 56.85
5. Casper 21,958 8,651,997 51.7

RAPORUN METODOLOJİSİ

-İlk adımda DİR100 listesi için değerlendirmeye alınacak şirketler, Meltwater'in geliştirdiği program ile 01 Ocak - 31 Aralık 2022 tarihleri arasında üretilmiş olan dijital içeriklere göre en yüksek rakamlara sahip tüketici markaları tespit edildi.

-Elde edilen veriler, her bir şirket için olumlu/olumsuz ve nötr olmaları gibi kriterlere göre değerlendirildi. Böylece DİR100 Listesi'ne giren şirketlerin skoru belirlendi.

-Skorun belirlenmesi için dijital platformlarda elde edilen veriler, Toplam Sonuç Sayısı, Sosyal Medya Sonuç Saysı, Web Platformları Sonuç Sayısı, Tekil Sonuç Sayısı, Tekil Kullanıcı Sayısı, Pozitif Sonuç Sayısı, Negatif Sonuç Sayısı, Nötr Sonuç Sayısı ve Tahmini Erişim Sayısı olmak üzere dokuz başlık altında analiz edildi.

-Bu analizle ortaya çıkan endekste markalara 100 üzerinden puan verildi.

-Her sektörün kendi içinde ayrıca ele alındığı çalışmada puan dağılımında bu dokuz başlık ayrı ayrı diğer şirketlerle kıyaslanarak sektör liderleri tespit edildi.

-Her başlıkta o sektörün en fazla içeriğe sahip şirketi tavan olarak baz alındı ve en yüksek puan bu şirkete verildi.

-Daha sonra diğer şirketler, bu tavan puana göre sıralandı. Dijital medya oldukça değişken bir yapay sahip olduğu için, şirketlerin anormal seviyede farklı mecralarda konuşulmaları söz konusu olabiliyor. Bu noktada, her başlığı ayrı ayrı değerlendirerek şirketler arası denge sistemi kuruldu.
Oluşturulan skor sistemine göre; herhangi bir şirketin en yüksek skoru (skorlar yüz üzerinden hesaplanmaktadır) elde edilebilmesi için, kendi sektöründeki diğer şirketlerden daha fazla toplam sonuca sahip olması yeterli değil.

-Bu sonuçların sosyal medya ve web kanallarına dağılımında da sektöründe lider olması, içeriklerinin tamamının pozitif ve nötr içeriklerden oluşması gerekiyor. Yine bütün başlıklarda liderliği elinde tutabilmesi için dengeli bir dağılımı olması şart.

-Benzer şekilde, herhangi bir şirketin en düşük skoru elde edebilmesi için tüm başlıklarda en az içerik sayısına sahip olması yeterli olmayabilir. Şirketler arası dengeyi korumak adına negatif içerikler de kendi aralarında kıyaslanarak puanı belirlendi ve toplam skora eksi yönde etki etti.
Daha az içeriğe sahip olanın negatif sonuç sayısı da az olacağı için bu başlıktan alacağı eksi puan da az oldu. Son olarak skor belirleme algoritması, teknolojinin son meyvesi ChatGPT ile de test edildi. Sonuç, beklediğimiz gibi, birebir uyumlu ve tutarlı oldu.

ÖNEMLİ NOT: Araştırmada kamu/özel bankaların yer aldığı finans sektörü için skor belirleme çalışması yapılmadı. Dolayısıyla ölçümlenmesine rağmen bankalara, (spor gibi çeşitli alanlardaki sponsorluklarından dolayı birçok konuda yoğun paylaşımlar olması ve bunun sektördeki dengeyi tam yansıtmaması konusunda çekinceler nedeniyle) listede yer verilmedi.

ALGI-İMAJ-İTİBAR-KRİZ YÖNETİMİ
Yunus Baran / Yubai Marka Danışmanlığı Ajans Kurucusu

Online itibar yönetimi, markaların internet ortamında nasıl algılandığına ve bu algının nasıl yönetildiğine odaklanan bir stratejidir. Markaların internetteki görünürlüklerini arttırmak, olumsuz yorumları önlemek veya düzeltmek ve müşterilerin marka hakkındaki algılarını yönetmek için kullanılan bir dizi stratejik iletişim yönetimi teknikleri içeriyor. Günümüzde internetin hızlı yayılımı, dijital ve sosyal medyanın popülerleşmesiyle birlikte, markalar için online itibarı yönetmenin önemi de arttı.

Örneğin müşterilerin bir marka hakkındaki görüşleri çok hızlı bir şekilde yayılabilir ve bu olumlu yorumlar, beraberinde müşteri sadakatini artırarak yeni müşterilerin bu markayı tercih etmelerini sağlayabilir. Ancak olumsuz yorumlar ve haberler, markanın imajına zarar verebilir ve potansiyel müşterilerin markayı tercih etmemesine neden olabilir. Ayrıca, online itibar yönetimi, markaların kriz durumlarında nasıl hareket etmeleri gerektiği konusunda da yardımcı olur. Örneğin, bir ürünün za- rarlı olduğu iddiaları ortaya çıktığında, online itibar yönetimi sayesinde bu iddiaların doğruluğu kontrol edilir ve doğru bir yanıt verilir. Böylece, marka imajı korunmuş olur ve müşterilerin marka hakkındaki güveni artar. Bunun için geniş bir yönetim süreci yürütülüyor. Online itibar yönetimi; İçerik pazarlama, online itibar izleme, algı–imaj–itibar ve kriz yönetimi gibi unsurları da içinde barındıran aşamalardan oluşuyor.

DİR100 raporunda gördüğümüz gibi farklı sektörlerdeki markaların süregelen online itibar takipleri zaman zaman ürün lansmanı, hizmet kalitesi, kurumsal gündem, toplumsal gelişmeler veya soyut konulara dönük algı yönlü gelişimler göstermiştir. Markaların sosyal med- yada aktif olmaları, olumlu geri bildirimlerin takibi, olumsuz yorumların yönetimi, itibar krizleri için hazırlıklı olmalarını kolaylaştırır. Süreklilik gerektiren bu yönetim işlemi uçtan uca doğru verilerle, hızlı ve sistematik bir kurguyla oluşturulmalıdır.

SAKİN OL ŞAMPİYON

Bugünlerde yollarda görmeye başladığımız Togg, 2022 yılında henüz tüketicinin kullanımında olmadığı halde en çok konuşulan markalardan biri. Ancak araştırmanın yapıldığı tarihte henüz tüketici kullanımında olmadığı için Togg'u otomotiv sektörüne ve skor hesaplama çalışmasına dahil etmedik. Bunun sebebi, görüldüğü üzere sektörünün normal standartlarına oldukça üzerinde bir dijital medya konuşulması bulunması. Ayrca, datasını detaylı incelediğimizde, sonuçlarının büyük bölümünün sektörden uzak, siyasi içeriklerden oluştuğunu tespit ettik.

Sektörel anlamda sağlıklı bir analiz yapılabilir durumda olmayan Togg'un dijital yansımasını bağımsız olarak incelediğimizde özellikle sosyal medyada oldukça popüler olduğu gözlemlendi. Pozitif içeriklerin çoğunlukta olduğu da hesaba katıldığında başarılı bir dijital medya çalışması yürütüldüğü sonucuna vardık.

TÜRKİYE'NİN OTOMOBİLİ GİRİŞİM GRUBU (TOGG)

MARKA ADI SEKTÖR TOPLAM SONUÇ SAYISI TAHMİNİ ERİŞİM SAYISI
TOGG OTOMOTİV 2,793,831 305,122,671

ZOR KAZANIP ÇABUK KAYBEDİLİR
RASİM GÜRGEN / 18.45 İletişim Ajansı Genel Müdürü

INBUSINESS iş birliği ile hazırladığımız Türkiye'nin ilk ve en kapsamlı dijital itibar araştırması ile bir ilke imza atıyoruz. 18.45 İletişim Ajansı olarak deneyimli ekibimiz ile Türkiye'nin En Değerli 100 Markası arasında bulunan müşterilerimize 3.5 yıldır hizmet veriyoruz. Markaları dijital ortamda anlık takip ederek, şirketlerin itibarının periyodik analizini yapıyor, çıkan sonuçlara göre itibarlarını arttıracak yol haritasını belirleyip, aksiyonlar alıyoruz. Web siteleri, bloglar, sosyal medya mecraları, haber siteleri, forumlar, sözlükler gibi taranabilir tüm dijital platformlarda marka ve yöneticileri 7/24 takip ediyor, potansiyel kriz riski taşıyan içerikleri anlık olarak WhatsApp ve mail üzerinden bildirerek olası bir krizi önceden marka tarafına bildiriyoruz.

İTİBAR YÖNETİMİNDE STRATEJİYİ YAKALAMAK

AVANTAJLARI:

1. Marka itibarının korunması: İyi yönetilen bir online itibar, markanın güvenilirliğini ve müşteri sadakatini artırabilir.

2. Kriz yönetimi: Markanın itibarına zarar gelebilecek olaylarda, hızlı ve stratejik yanıtlar verilerek pozisyon korunabilir.

3. Müşteri geri bildirimlerini toplama: Müşteri geri bildirimleri markanın hizmet kalitesi, ürün performansı ve müşteri memnu- niyeti gibi faktörleri ölçebilir.

4. Rekabet avantajı: Marka hakkında daha olumlu düşünce ve tutumlar geliştirerek rakiplerine göre bir avantaj sağlayabilir.

DEZAVANTAJLARI:

1. Online itibarın zorluğu: Online itibarın yönetimi zorlu bir iş olabilir. Markaların bütün dijital evreni tarayarak olumsuzluklara hızla yanıt vermeleri ve itibarlarını korumaları istikrar gerektirebilir.

2. Yanlış yönetim riski: Olumsuz bir durumu yanlış yönetmek markanın itibarını daha da kötüleştirebilir.

3. Muhalefetle başa çıkma: Online itibarı yönetmek, markanın muhaliflerle başa çıkmasını gerektirebilir. Olumsuz yorumlar ve eleştirilerle mücadele etmek zorunda kalabilirler.

TÜRKİYE'DE DİJİTAL İTİBARI EN YÜKSEK 100 MARKA

SIRA MARKA ADI TOPLAM SONUÇ SAYISI SOSYAL MEDYA WEB POZİTİF SONUÇ SAYISI NEGATİF SONUÇ SAYISI NÖTR SONUÇ SAYISI TAHMİNİ ERİŞİM
1. Netflix 1,990,994 1,821,911 169,083 479,468 352,808 1,158,718 330,000,000
2. Türk Telekom 901,247 775,018 126,229 153,212 189,262 558,773 172,721,722
3. Türk Hava Yolları 852,149 695,096 157,053 197,313 184,250 470,586 249,075,313
4. Vodafone 809,498 281,130 528,368 157,507 114,300 537,691 226,873,972
5. Yemeksepeti 666,879 631,500 35,379 91,846 119,465 455,568 138,565,130
6. Mercedes 646,267 539,415 106,852 139,112 158,512 348,643 129,128,621
7. Turkcell 603,597 493,370 110,227 135,219 81,975 386,403 188,649,126
8. Apple 580,490 345,455 235,035 145,617 132,590 302,283 119,161,422
9. BİM 514,109 464,448 49,661 45,072 59,622 151,097 115,768,829
10. Disney+ 442,510 411,051 31,459 85,366 66,088 291,056 114,229,690
11. Ülker 396,147 303,367 92,780 102,706 66,824 226,617 160,080,509
12. Migros 315,343 284,929 30,414 43,463 98,984 172,896 103,097,093
13. BMW 311,006 254,766 56,240 64,049 51,640 195,317 69,556,030
14. Petrol Ofisi 308,172 295,879 12,293 62,456 19,783 225,933 128,272,514
15. Hepsiburada 274,067 145,158 128,909 71,127 47,232 155,708 149,834,821
16. Exxen 257,964 219,613 38,351 49,510 36,237 172,217 135,747,630
17. Ford Otosan 234,403 218,999 15,404 44,325 25,068 165,010 63,546,602
18. Trendyol 228,201 151,259 76,942 60,062 47,630 120,509 80,536,377
19. Samsung 225,145 83,141 142,004 66,011 26,966 132,168 84,988,795
20. Audi 224,045 189,219 34,826 40,693 48,157 135,195 100,775,712
21. FIAT 208,453 146,926 61,527 49,475 42,853 116,125 66,934,771
22. Enerjisa 204,000 183,750 20,250 39,944 30,275 133,781 93,789,020
23. Volkswagen 188,419 130,681 57,738 37,075 39,809 111,535 100,254,785
24. A101 179,745 152,562 27,183 24,730 51,667 103,348 69,602,514
25. Nescafe 179,134 170,668 8,466 71,369 25,183 82,582 21,794,400
26. Dimes 176,223 173,353 2,870 24,038 14,861 137,324 17,571,256
27. Shell 168,447 134,511 33,936 36,656 29,022 102,769 65,963,196
28. Şok Market 167,599 150,796 16,803 16,154 66,577 84,868 61,861,214
29. Vestel 151,240 100,539 50,701 35,114 19,636 96,490 135,574,927
30. Renault 148,023 91,222 56,801 38,024 22,088 87,911 81,844,760
31. Arçelik 143,513 88,942 54,571 31,938 23,805 87,770 103,241,293
32. Toyota 142,962 85,830 57,132 34,765 22,653 85,544 74,717,008
33. İGDAŞ 136,804 130,221 6,583 26,954 26,503 83,347 70,107,705
34. Vakko 123,824 115,389 8,435 21,043 15,506 87,275 95,634,841
35. Huawei 123,260 51,441 71,819 46,062 14,389 62,809 83,235,966
36. Pegasus 122,506 105,749 16,757 22,110 29,174 71,222 86,969,239
37. Eti 121,756 86,974 34,782 24,132 27,335 70,289 76,359,604
38. Coca Cola 117,114 105,738 11,376 26,767 27,912 62,435 67,387,420
39. Pepsi 113,157 98,021 15,136 19,092 36,165 57,900 63,016,911
40. Kelebek Mobilya 108,697 106,082 2,615 17,431 8,875 82,391 12,643,839
41. Blu TV 107,087 94,123 12,964 21,613 20,167 65,307 75,637,278
42. Aras Kargo 104,627 90,130 14,497 36,899 22,301 45,413 112,297,179
43. Nutella 97,796 91,025 6,771 18,924 21,015 57,857 35,301,780
44. Pınar 94,482 38,223 56,259 27,400 12,283 53,855 20,581,464
45. Xioami 92,903 28,209 64,694 25,560 10,481 56,862 32,375,058
46. Yataş 92,885 85,561 7,324 16,164 10,955 65,766 24,935,412
47. Bosch 89,568 61,105 28,463 23,842 13,273 52,453 42,581,231
48. Gratis 89,356 79,608 9,748 18,525 19,669 51,162 26,135,189
49. Doğtaş 87,087 83,290 3,797 8,313 7,297 71,477 10,704,372
50. Siemens 69,317 50,418 18,899 15,344 29,255 24,718 51,427,400
51. Metro Turizm 69,029 55,668 13,361 14,496 16,567 37,966 63,690,331
52. BEDAŞ 67,824 57,090 10,734 9,379 25,871 32,574 47,291,420
53. Tukaş 65,254 62,420 2,834 9,139 8,416 47,699 7,833,733
54. Aygaz 65,042 56,795 8,247 8,597 7,317 49,128 35,573,562
55. Watsons 64,600 60,594 4,006 9,705 16,362 38,533 27,123,830
56. Torku 64,423 49,275 15,148 12,903 14,826 36,694 16,787,385
57. Türkiye Sigorta 61,039 29,345 31,694 22,350 6,849 31,840 78,690,173
58. Opet 60,197 40,530 19,667 14,937 7,043 38,217 112,177,752
59. Dardanel 58,549 58,363 186 6,062 6,695 45,792 5,244,384
60. Çiçeksepeti 57,582 50,921 6,661 21,995 10,710 24,877 41,923,505
61. Yurtiçi Kargo 56,219 50,580 5,639 9,489 10,946 35,784 48,764,952
62. Boyner 51,156 38,412 12,744 16,615 6,458 28,083 51,141,120
63. LC Waikiki 49,048 34,620 14,428 12,221 8,409 28,418 26,444,180
64. Fanta 47,944 43,039 4,905 7,117 14,375 26,452 29,002,432
65. Carrefoursa 46,585 31,173 15,412 10,101 9,964 26,520 26,889,783
66. DYO 46,562 43,663 2,899 5,448 4,913 36,201 14,667,376
67. Erikli 46,451 46,444 7 5,722 6,426 34,303 4,868,362
68. Anadolu Jet 45,389 32,963 12,426 6,201 8,921 30,267 78,165,603
69. Milka 43,852 40,896 2,956 8,529 9,884 25,439 30,487,829
70. Anadolu Hayat 43,214 36,668 6,546 5,721 4,201 33,292 7,204,064
71. SuperFresh 42,396 40,305 2,091 6,104 5,449 30,843 5,552,357
72. Beko 41,890 29,307 12,583 6,076 6,573 29,241 82,228,817
73. Sürat Kargo 41,584 38,244 3,340 5,699 9,879 26,006 21,002,133
74. Polisan Boya 39,130 34,388 4,742 7,350 4,291 27,489 6,399,650
75. FLO 36,421 30,552 5,869 5,885 4,166 26,370 31,832,699
76. Kamil Koç 36,392 30,550 5,842 10,074 13,678 12,640 28,482,903
77. Yayla 35,692 35,521 171 5,102 3,233 27,297 8,186,714
78. DeFacto 32,175 26,022 6,153 8,566 2,542 21,067 15,190,303
79. Mavi Giyim 30,102 24,861 5,241 5,751 4,329 20,022 21,031,242
80. Petlas 28,743 20,479 8,264 6,935 2,900 18,908 24,571,250
81. Kiğılı 27,814 23,636 4,178 5,307 5,622 16,885 40,990,376
82. MNG Kargo 25,332 21,160 4,172 5,360 8,701 11,271 11,390,116
83. Marshall Boya 23,867 22,072 1,795 3,438 3,490 16,939 7,832,868
84. İstikbal 23,718 16,420 7,298 8,091 2,293 13,334 11,626,090
85. Altınyıldız Classics 22,072 19,075 2,997 4,105 2,535 15,432 47,893,637
86. Casper 21,958 21,191 767 5,291 4,052 12,615 8,651,997
87. Sütaş 21,351 16,216 5,135 4,502 3,346 13,503 17,144,804
88. Sun Express 20,113 15,071 5,042 5,610 3,042 11,461 31,424,746
89. Lipton 19,147 16,992 2,155 4,672 1,655 10,665 14,162,449
90. Banvit 17,238 8,961 8,277 5,554 2,269 9,415 63,076,747
91. Continental 16,333 8,308 8,025 5,063 2,221 9,049 9,217,267
92. Total Energies 15,708 6,705 9,003 5,939 2,343 7,426 29,932,522
93. Bellona 15,105 9,709 5,396 2,962 1,559 10,584 46,973,360
94. Koton 13,742 8,489 5,253 4,224 2,166 7,352 14,771,159
95. Aksigorta 12,963 5,549 7,414 5,488 1,698 5,777 4,900,116
96. Pamukkale Turizm 11,782 10,331 1,451 1,858 4,303 5,621 9,504,523
97. Rossman 10,578 8,389 2,189 2,886 2,778 4,914 2,971,622
98. BP Türkiye 9,037 4,958 4,079 2,464 912 5,661 16,199,660
99. Lassa 9,024 5,269 3,755 2,292 1,855 4,877 52,821,015
100. Bridgestone 6,073 2,542 3,531 2,572 437 3,064 13,445,666

BİZE ULAŞIN