Dijital İtibar Raporu (DİR100) açıklandı
Dijitalleşme her anlamda şirketlere meydan okuyan bir süreç… Bundan 100 yıl önce ‘insanların güvenini kaybetmektense para kaybetmeyi tercih ederim’ diyen Robert Bosch (Ünlü Alman markası Bosch’un kurucusu) bugün yaşasaydı, itibar yönetimi ile ilgili ne düşünürdü bilmek imkansız. Zira saniyeler içinde onlarca yıllık emeğin yerle bir olduğu ya da yeni yetme bir girişimcinin yarım saat içinde göklere çıkarıldığı bir dönemde yaşıyoruz. İşte tam da bu nedenle teknolojinin sayısız nimetlerinden yararlanan günümüz şirketleri bunun keyfini sürerken, diğer yanda bir anda milyonlara yayılabilen olumsuz mesajları yönetmek gibi bir külfet üstlenmek zorundalar. Dijital itibarın her şey olduğu bu ortamda INBUSINESS ve 18.45 İletişim Ajansı’nın gerçekleştirdiği Dijital İtibar Raporu (DİR100) 16,5 milyondan fazla veriyi analiz ederek Türkiye’de bir ilke imza attı. INBUSINESS ve 18.45 İletişim Ajansı’nın iş birliği ile oluşturulan Dijital İtibar Raporu-DİR100 Listesi’ne giren şirketler ile 20 sektörün şampiyonalarının dijital serüvenini ve günümüzde kalıcı itibar yönetimine ilişkin stratejileri bulacağınız araştırmamızı ilgiyle okuyacaksınız.
Çiğdem Yücesoy Subaşı / INBUSINESS
Kurumsal itibar tanımının ve ona değer katan parametrelerin teknoloji ile değiştiği aşikar. Öyle ki eskiden tüketiciye en çok dokunan ve halk arasında en bilinen markalar itibarlı olarak yorumlanıyordu. Kişilerin markalar hakkında edindiği olumlu/olumsuz izlenim ve tecrübeler ise çoğunlukla kişi ve marka arasında kalan bir sırdı. Ancak işler artık değişti. Tüketici ve kurumlar arasındaki sır perdesi dijitalleşme ile ortadan kalktı. Şeffaflaştı... Biz de haziran sayımızda bu perdeyi aralamak istedik.
INBUSINESS olarak 18.45 İletişim Ajansı'nın iş birliği ile bir ilki gerçekleştirerek Türkiye'de dijital itibarı en yüksek markaları ortaya koyan bir rapor hazırladık. Türkiye'nin önde gelen dijital iletişim ajansı 18.45 ile çalışmaya başlayınca gördük ki sosyal medya başta olmak üzere tüm dijital platformlarda kümülatif olarak veya sektörel dağılımlarıyla birlikte markaların dijital itibarlarının kıyaslandığı kapsamlı bir araştırma bulunmuyor. O nedenle 18.45 İletişim Ajansı'nın uluslararası örneklerden de yola çıkarak geliştirdiği metodoloji ile DİR100'ü hazırlamak üzere aylar süren titiz bir çalışma yürüttük. Amacımız dijital dönüşümün artık kaçınılmaz olduğu bu ortamda Türkiye'de markaların performanslarını ve itibarlarını kıyaslayacakları DİR100 raporu ile bu alandaki eksikliği gidermek.
DİR100'E ÖZEL METODOLOJİ
Türkiye'de Dijital İtibarı En Yüksek 100 Markayı belirlediğimiz bu araştırmada Türkiye'nin önde gelen profesyonel ve büyük markalarına hizmet veren online itibar yönetim ajansı 18.45 İletişim Ajansı'nın uluslararası Norveç merkezli Meltwater ile birlikte geliştirdiği özel bir metodolojiyi kullandık. Tüketici markalarının ağırlıkta olduğu 20 sektörü markaja alarak hazırladığımız listede Türkiye'nin en çok konuşulan 100 markasını belirledik. Milyonlarca paylaşım ve içeriği inceleyerek elde ettiğimiz verilere göre eğlence ve iletişim markalarının ağırlık kazandığı ilk 10'un şampiyonu Netflix, ikinci ise Türk Telekom oldu. Biri global, diğeri yerli iki şirketin ardından üçüncülüğe yerleşen ise Türkiye'nin global markası THY oldu. 1 Ocak-31 Aralık 2022 tarihleri arasındaki dijital içeriklerin değerlendirildiği raporda Netflix 1 milyon 990 bin 994 toplam sonuç sayısı ile dijital platformlarda en çok paylaşım sayısına sahip marka oldu. Bunu 901 bin 247 toplam sonuç ile Türk Telekom takip ederken, Türk Hava Yolları ise 852 bin 149 toplam sonuç ile üçüncü sırada yer aldı. Hemen arkasından gelen Vodafone 809 bin 498 sonuç ve Yemeksepeti de 666 bin 879 toplam sonuç sayısı ile dijitalin en etkili markaları olarak öne çıkıyor.
SEKTÖRLERİN GÖRÜNÜMÜ | ||||||
SEKTÖR | MARKA SAYISI | TOPLAM SONUÇ SAYISI | TAHMİNİ ERİŞİM | ORTALAMA SKOR | ORTALAMA POZİTİF ORAN | ORTALAMA NEGATİF ORAN |
EĞLENCE | 4 | 2,798,555 | 655,614,598 | 64.42 | 21% | 17% |
TELEKOMÜNİKASYON | 3 | 2,314,342 | 588,244,820 | 80.04 | 20% | 16% |
OTOMOTİV | 8 | 2,103,578 | 686,758,289 | 68.81 | 22% | 18% |
E-TİCARET | 4 | 1,226,729 | 410,859,833 | 69.93 | 26% | 19% |
ZİNCİR MARKETLER | 5 | 1,223,381 | 377,219,433 | 71.43 | 16% | 29% |
GIDA | 12 | 1,058,936 | 446,637,310 | 58.49 | 20% | 16% |
TEKNOLOJİ | 5 | 1,043,756 | 328,413,238 | 65.69 | 29% | 15% |
HAVAYOLU TAŞIMACILIĞI | 4 | 1,040,157 | 445,634,901 | 62.73 | 21% | 20% |
İÇECEK | 7 | 699,170 | 217,803,230 | 66.5 | 21% | 19% |
AKARYAKIT | 6 | 626,603 | 388,119,206 | 64.08 | 24% | 12% |
DAYANIKLI TÜKETİM ÜRÜNLERİ | 5 | 495,528 | 415,053,668 | 75.11 | 22% | 21% |
ENERJİ | 3 | 408,628 | 211,188,145 | 74 | 17% | 25% |
GİYİM | 9 | 386,354 | 344,929,557 | 65.19 | 23% | 14% |
MOBİLYA | 5 | 327,492 | 106,883,073 | 72.28 | 19% | 10% |
LOJİSTİK VE TAŞIMACILIK | 4 | 227,762 | 193,454,380 | 68.97 | 22% | 25% |
KOZMETİK VE KİŞİSEL BAKIM | 3 | 164,534 | 56,230,641 | 72.96 | 21% | 24% |
SİGORTACILIK | 3 | 117,216 | 90,794,353 | 72.69 | 31% | 11% |
KARAYOLU TAŞIMACILIĞI | 3 | 117,203 | 101,677,757 | 71.74 | 22% | 32% |
BOYA | 3 | 109,559 | 28,899,894 | 77.96 | 15% | 12% |
LASTİK | 4 | 60,173 | 100,055,198 | 70.25 | 31% | 13% |
MECRALARDA TARAMA
1 Ocak 2022-31 Aralık 2022 dönemini kapsayan rapor, nihai tüketiciye ulaşan markalar ile ilerledi. Online mecraları tek tek analiz eden 18.45 İletişim Ajansı, paylaşılan içeriklerin kullanıcılar arasında ne kadar popüler olduğunu ortaya koydu. 18.45 İletişim Ajansı Genel Müdürü Rasim Gürgen, çalışma alanlarını dijital mecraların tamamı ile yürüttüklerini belirterek, "Twitter, Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn ve haber siteleri, forumlar, bloglar, sözlükler ve benzeri tüm web platformlarında 2022 yılı boyunca yapılan konuşmaları analiz ettik. Söz konusu analizde kullandığımız 16.5 milyondan fazla veriyi, 121 ülkede binlerce marka, ajans ve kurum tarafından tercih edilen Meltwater'ın geliştirdiği program aracılığıyla elde ettik" diyor.
Gürgen, yapılan analizin detaylarını ise şöyle anlatıyor: "İlk adımda sosyal medya ve dijital platformlarda herkese açık şekilde bulunan genel bir içerik taraması yaptık. En yüksek rakamların söz konusu olduğu markaları böylece belirledik. İkinci adımda en çok konuşulan ve gündemde olan belirlediğimiz bu markaların verilerinin analizini yaptık. Verilerin analizinde, alanında uzman çalışanlarımızın yanı sıra yapay zekadan da destek aldık. ChatGPT kullanarak sonuçların bir anlamda sağlamasını yaptık. Tüketici şirketlerini (B2C) baz alarak, toplamda 20 farklı sektörden en yüksek rakamlara sahip 100 şirketle ilgili olarak, 13 milyon 196 bin 542 sosyal medya paylaşımı ve 3 milyon 353 bin 114 web (haber siteleri/forum/sözlük) içeriğinin analizini yaptık. Üçüncü adımda ise oluşturduğumuz algoritmik formülün de yardımı ile paylaşımların içeriğini (olumlu/olumsuz/nötr olmalarına göre) değerlendirerek, markaların dijital itibar skorunu belirledik."
EN ÇOK KONUŞULAN İLK 10 MARKA | ||||||
SIRA | MARKA | SEKTÖR | TOPLAM SONUÇ SAYISI | |||
1. | Netflix | EĞLENCE | 1,990,994 | |||
2. | Türk Telekom | TELEKOMÜNİKASYON | 901,247 | |||
3. | Türk Hava Yolları | HAVAYOLU TAŞIMACILIĞI | 852,149 | |||
4. | Vodafone | TELEKOMÜNİKASYON | 809,498 | |||
5. | Yemeksepeti | E-TİCARET SEKTÖRÜ | 666,879 | |||
6. | Mercedes | OTOMOTİV | 646,267 | |||
7. | Turkcell | TELEKOMÜNİKASYON | 603,597 | |||
8. | Apple | TEKNOLOJİ | 580,490 | |||
9. | BİM | ZİNCİR MARKETLER | 514,109 | |||
10. | Disney+ | EĞLENCE | 442,510 |
|
BAŞARI KRİTERLERİ
Bilindiği gibi dijital platformlarda gündeme gelme sıklığı, bir markanın dijital varlığı ve marka bilinirliği hakkında fikir vermesi açısından büyük bir öneme sahip. Yüksek sonuç sayıları, markanın dijital medyada daha fazla etkileşim aldığı, daha fazla görüntülendiği veya daha fazla konuşulduğu anlamına gelebilir. Ancak toplam sonuç sayısı, tek başına bir markanın dijital medya başarısını açıklamadığını hemen söyleyelim. Bunu göz önünde bulunduran çalışmamızda içeriklerin olumlu/olumsuz olması, sosyal medyadaki sonuçlarının organik olması gibi daha detaylı veriler kullanılarak sektör bazlı skor çalışması yapılarak sıralama yapıldı. Böylelikle yanıltıcı bir veri ile ilerlemenin önüne geçildi.
Hazırladığımız listeler aralarında e-ticaret, gıda, dayanıklı tüketim gibi milyonlarca kişinin hayatının merkezinde olan sektörlerin liderlerini gösteriyor. Sektörün kendi içindeki analizinin ardından ortaya çıkan sıralamaya bakılacak olursa, rekabet dijital tarafta da yoğun bir şekilde sürüyor. Ancak markaların dijital erişiminin çok olması her zaman pozitif iletişim anlamına gelmiyor.
AKARYAKIT LİDERLERİ | ||||
SIRA | MARKA ADI | TOPLAM SONUÇ SAYISI | TAHMİNİ ERİŞİM | SKOR |
1. | Petrol Ofisi | 308,172 | 128,272,514 | 83.24 |
2. | Shell | 168,447 | 65,963,196 | 73.63 |
3. | Opet | 60,197 | 112,177,752 | 63.75 |
4. | Aygaz | 65,042 | 35,573,562 | 58.16 |
5. | Total Energies | 15,708 | 29,932,522 | 53.87 |
6. | BP Türkiye | 9,037 | 16,199,660 | 51.81 |
BOYA LİDERLERİ |
||||
SIRA | MARKA ADI | TOPLAM SONUÇ SAYISI | TAHMİNİ ERİŞİM | SKOR |
1. | DYO | 46,562 | 14,667,376 | 83.64 |
2. | Polisan Boya | 39,130 | 6,399,650 | 82.47 |
3. | Marshall Boya | 23,867 | 7,832,868 | 67.76 |
POZİTİF-NEGATİF DENGESİ
Detaylarını QR kodu okutarak web sitemiz üzerinden takip edebileceğiniz araştırma sonuçlarımız, kurumların sosyal medya ve web üzerindeki etkileşimini ayrı ayrı sınıflandırıyor. Bu etkileşimler raporumuzda negatif ve pozitif kullanıcı skorları olarak da ölçümlendi.
Çalışmamızdaki, skorları baz alarak sektörleri baz alarak sektörleri kıyasladığımızda, Türkiye'de 2022 yılında dijital medyada en çok konuşulan sektörün 2.798.555 sonuçla eğlence sektörü (Dijital yayın platformları) olduğu sonucuna ulaştık. Ayrıca, şirket skorları sektörel ortalamaları alınarak kıyaslandığında, en yüksek skora sahip sektörler ise 80,04 skor ile telekomünikasyon sektörü olarak karşımıza çıktı.
İçerik detayları incelendiğinde en yüksek pozitif içerik ortalamasına sahip şirketler sigortacılık, ve lastik sektöründeki markalar olarak tespit edildi. En yüksek negatif içerik ortalaması ise karayolu taşımacılığı alanında elde edildi.
DAYANIKLI TÜKETİM ÜRÜNLERİ LİDERLERİ | ||||
SIRA | MARKA ADI | TOPLAM SONUÇ SAYISI | TAHMİNİ ERİŞİM | SKOR |
1. | Vestel | 151,240 | 135,574,927 | 92.08 |
2. | Arçelik | 143,513 | 103,241,293 | 86.92 |
3. | Bosch | 89,568 | 42,581,231 | 74.22 |
4. | Beko | 41,890 | 82,228,817 | 62.2 |
5. | Siemens | 69,317 | 51,427,400 | 60.13 |
DİJİTAL YAYIN PLATFORMLARI LİDERLERİ | ||||
SIRA | MARKA ADI | TOPLAM SONUÇ SAYISI | TAHMİNİ ERİŞİM | SKOR |
1. | Netflix | 1,990,994 | 330,000,000 | 89.9 |
2. | Disney+ | 442,510 | 114,229,690 | 58.17 |
3. | Exxen | 257,964 | 135,747,630 | 56.99 |
4. | Blu TV | 107,087 | 75,637,278 | 52.6 |
SIRALAMADA BÜYÜK YARIŞ
Büyük yarışı gösteren bu sıralamalar ile araştırmanın geleneksel dünyaya ışık tutacağını söylemek mümkün. Ölçümlemelerin bu yönde bir ihtiyacı karşıladığına şüphe yok. Ancak yine de soruyu iletişim profesyonellerine yöneltelim: "İtibar neden ölçümlenmelidir?" Ali Saydam, 90'lı yıllardan bu yana geçerliliğini koruyan gerekçelerle yanıt veriyor: "Çünkü satın alma davranışına, bir ürünü rakipten daha yüksek fiyata satabilme avantajına, hisselerinin daha değerli hale gelmesine, krizlerin daha kolaylıkla ve daha az hasarla atlatılmasına, nihayet daha nitelikli elemanları daha az maliyetle çalıştırabilme kapasitesine doğrudan katkısı olduğu biliniyor."
Standart anket çalışmalarında itibar, esas olarak iki parametre üzerinden ölçülüyor; beğeni (favorability) ve tanınma (familarity). Tanınma, medyada ne sıklıkla yer alındığı ve o medyaya ne kadar güvenildiği üzerinden ölçülürken, beğeni ise genellikle farklı kriterlerle ölçümleniyor.
ENERJİ LİDERLERİ |
||||
SIRA | MARKA ADI | TOPLAM SONUÇ SAYISI | TAHMİNİ ERİŞİM | SKOR |
1. | Enerjisa | 204,000 | 93,789,020 | 89.9 |
2. | İGDAŞ | 136,804 | 70,107,705 | 72.42 |
3. | BEDAŞ | 67,824 | 47,291,420 | 59.67 |
GIDA LİDERLERİ |
||||
SIRA | MARKA ADI | TOPLAM SONUÇ SAYISI | TAHMİNİ ERİŞİM | SKOR |
1. | Ülker | 396,147 | 160,080,509 | 89.9 |
2. | Eti | 121,756 | 76,359,604 | 62.27 |
3. | Nutella | 97,796 | 35,301,780 | 59.97 |
4. | Pınar | 94,482 | 20,581,464 | 59.81 |
5. | Tukaş | 65,254 | 7,833,733 | 55.13 |
6. | Torku | 64,423 | 16,787,385 | 55.12 |
7. | Milka | 43,852 | 30,487,829 | 54.51 |
8. | Dardanel | 58,549 | 5,244,384 | 53.51 |
9. | Banvit | 17,238 | 63,076,747 | 53.41 |
10. | SuperFresh | 42,396 | 5,552,357 | 53.1 |
11. | Yayla | 35,692 | 8,186,714 | 52.97 |
12. | Sütaş | 21,351 | 17,144,804 | 52.18 |
GİYİM LİDERLERİ | ||||
SIRA | MARKA ADI | TOPLAM SONUÇ SAYISI | TAHMİNİ ERİŞİM | SKOR |
1. | Vakko | 123,824 | 95,634,841 | 86.75 |
2. | Boyner | 51,156 | 51,141,120 | 73.28 |
3. | LC Waikiki | 49,048 | 26,444,180 | 68.39 |
4. | FLO | 36,421 | 31,832,699 | 63.33 |
5. | DeFacto | 32,175 | 15,190,303 | 61.45 |
6. | Mavi Giyim | 30,102 | 21,031,242 | 59.56 |
7. | Kiğılı | 27,814 | 40,990,376 | 59.12 |
8. | Altınyıldız Classics | 22,072 | 47,893,637 | 58.78 |
9. | Koton | 13,742 | 14,771,159 | 56.05 |
VERİLERİN DİLİ
Dijital dünyadaki ölçümler içinse yüzyılın en büyük bilimi veriler kullanılıyor ve markaların dijitaldeki karnesi şekilleniyor. 2023 yılı istatistik- lerine göre sadece Türkiye'de 60 milyonun üzerinde kişi sosyal medya mecralarında içerik tüketiyor. Üretilen içeriklere ve aksiyonlara ilişkin görüş belirtiyor, yorum yapıyor. En azından like ya da dislike tepkisi veriyor. Ve bu görüş, yorum ya da etkileşimler olumlu ya da olumsuz olarak çeşitli kişi ve kurumlar tarafından izleniyor.
"Kişi, marka, şirket ya da kamu kurumlarının itibarları da mecralarda böyle şekilleniyor" diyen Kadir Has Üniversitesi Yeni Medya Bölümü Öğretim Görevlisi İsmail Hakkı Polat bu bilgilerin büyük potansiyel barındırdığına dikkat çekiyor ve ekliyor: "Dijital dünyadaki itibar 360 derece marka algısını etkiliyor. Hatta yanlış, yanıtlanmamış ya da açıklığa kavuşturulmamış herhangi bir soru, görüş bile sosyal medyada göründüğü sürece markaya zarar veriyor. İşte bu yüzden dijital itibarın yeni medya üzerinde gözlenmesi, toplanması, anlamlı hale getirilmesi ve skorlanması ve bunun üzerinden şirketlerin, kurum ve kuruluşların, kişilerin strateji geliştirmesi hayati önemde. Sosyal medyada kafayı kuma gömerek bu dünyaya kapıları kapatmak olmaz. Kişiler dahil herkes dijital skorunu ölçmek ve buna göre iletişim ve itibar stratejisi geliştirmek zorunda."
Öyle ya görmezden gelinemeyecek bir noktada artık dijital dünya... Günlük hayatımızın büyük bir kısmını kapladığını söylemeye gerek dahi yok. Sosyal medya mecraları, forumlar, sözlükler, bloglar ve haber siteleri gibi platformlar ise sesimizi duyurmak istediğimiz kurum, marka veya kişiler için bize gerekli ortamı sunuyor. Burada boy gösterirken itibarlı kalabilmek dijital ayak izinize bağlı. Zira her gün milyonlarca insanın bir markayla ilgili yaşadığı bir sıkıntıyı ya da memnuniyeti sosyal medyada paylaşmak için birkaç saniyesini ayırması yetiyor. Rasim Gürgen, "Günümüzde insanlar internet iletişimi sayesinde günlük hayatta karşılaştığı şikayet ve memnuniyetleri çevresindekilerle hemen paylaşıyor, alışveriş deneyimlerini üçüncü kişilere aktarabiliyor. Böylesi bir ortamda kurumun ya da yöneticinin itibarını korumak için sürekli etkili iletişim çalışmaları yürütmesi gerekiyor" diyor.
HAVAYOLU TAŞIMACILIĞI LİDERLERİ
SIRA | MARKA ADI | TOPLAM SONUÇ SAYISI | TAHMİNİ ERİŞİM | SKOR |
1. | Türk Hava Yolları | 852,149 | 249,075,313 | 89.9 |
2. | Pegasus | 122,506 | 86,969,239 | 56.44 |
3. | Anadolu Jet | 45,389 | 78,165,603 | 53.27 |
4. | Sun Express | 20,113 | 31,424,746 | 51.29 |
İÇECEK LİDERLERİ | ||||
SIRA | MARKA ADI | TOPLAM SONUÇ SAYISI | TAHMİNİ ERİŞİM | SKOR |
1. | Nescafe | 179,134 | 21,794,400 | 82.1 |
2. | Coca-Cola | 117,114 | 67,387,420 | 72.98 |
3. | Dimes | 176,223 | 17,571,256 | 72.16 |
4. | Pepsi | 113,157 | 63,016,911 | 70.5 |
5. | Fanta | 47,944 | 29,002,432 | 58.37 |
6. | Erikli | 46,451 | 4,868,362 | 55.27 |
7. | Lipton | 19,147 | 14,162,449 | 54.15 |
KARAYOLU TAŞIMACILIĞI LİDERLERİ | ||||
SIRA | MARKA ADI | TOPLAM SONUÇ SAYISI | TAHMİNİ ERİŞİM | SKOR |
1. | Metro Turizm | 69,029 | 63,690,331 | 89.6 |
2. | Kamil Koç | 36,392 | 28,482,903 | 70.05 |
3. | Pamukkale Turizm | 11,782 | 9,504,523 | 55.07 |
KOZMETİK VE KİŞİSEL BAKIM LİDERLERİ
SIRA | MARKA ADI | TOPLAM SONUÇ SAYISI | TAHMİNİ ERİŞİM | SKOR |
1. | Gratis | 89,356 | 26,135,189 | 89.71 |
2. | Watsons | 64,600 | 27,123,830 | 74.41 |
3. | Rossman | 10,578 | 2,971,622 | 54.76 |
NUTELLA SESSİZLİĞİ
Dijital mecralarda adeta bir mikroskop altındaymışçasına izlenen kurumlar için tek bir yanlış adım ya da sessiz kalmak yıllar süren emeklerin bir anda boşa gitmesi için yeterli. Nutella örneğinde yaşandığı gibi... Avrupa Gıda Güvenliği Kurumu (EFSA), 2017 yılında palmiye yağının kanserojen maddeler içerdiğini açıklamasının ardından, içerisinde palm yağı bulunduran İtalya'nın dünyada en çok tanınan gıda ürünlerinden Nutella için de kriz çanları çalmaya başladı. Konu, dijital mecralarda çok hızlı bir şekilde yayıldı ve Nutella lince uğradı. Hedef palm yağıydı ancak oklar sadece Nutella'ya yöneldi ve dünyanın farklı ülkelerinden birçok kişi markayı boykot ederek artık satın almayacağına dair paylaşımlar yaptı.
Zenna tarafından yapılan bir araştırmaya göre; Türkiye'de her 100 kişiden 37'si bu olay üzerine Nutella almayı tamamen durdururken, 21'i ise kriz süresince satın almayı geçici bir süre için bıraktı. Bütün bunlar tam dijital itibar yönetimine örnek teşkil edecek şekilde son derece hızla gelişti. En geçerli göstergenin hız olduğu bu ortamda hedefe oturtulan Nutella'nın yanlış adımının hızlı ve etkili bir strateji yürütmemesi olduğunu söyleyen Rasim Gürgen, "Kriz çıktıktan sonra Nutella, tüketicilerin endişelerini gidermek için yeterince hızlı davranamadı. Şirket, tüketici taleplerini ve endişelerinin önemine uygun bir aksiyon geliştiremedi ve bu durum krizin büyümesine dolayısıyla da itibar kaybına yol açtı" diyor.
LASTİK LİDERLERİ
SIRA | MARKA ADI | TOPLAM SONUÇ SAYISI | TAHMİNİ ERİŞİM | SKOR |
1. | Petlas | 28,743 | 24,571,250 | 87.2 |
2. | Continental | 16,333 | 9,217,267 | 70.28 |
3. | Lassa | 9,024 | 52,821,015 | 63.01 |
4. | Bridgestone | 6,073 | 13,445,666 | 60.53 |
LOJİSTİK VE TAŞIMACILIK LİDERLERİ
SIRA | MARKA ADI | TOPLAM SONUÇ SAYISI | TAHMİNİ ERİŞİM | SKOR |
1. | Aras Kargo | 104,627 | 112,297,179 | 89.9 |
2. | Yurtiçi Kargo | 56,219 | 48,764,952 | 67.88 |
3. | Sürat Kargo | 41,584 | 21,002,133 | 61.48 |
4. | MNG Kargo | 25,332 | 11,390,116 | 56.6 |
MOBİLYA ZİNCİRLERİ LİDERLERİ
SIRA | MARKA ADI | TOPLAM SONUÇ SAYISI | TAHMİNİ ERİŞİM | SKOR |
1. | Yataş | 92,885 | 24,935,412 | 82.26 |
2. | Kelebek Mobilya | 108,697 | 12,643,839 | 78.3 |
3. | Doğtaş | 87,087 | 10,704,372 | 72.98 |
4. | İstikbal | 23,718 | 11,626,090 | 64.92 |
5. | Bellona | 15,105 | 46,973,360 | 62.95 |
STARBUCKS FARKINDALIĞI
Dijitalde dinamiklerin çok farklı işlediği aşikar... Geleneksel iletişim modellerinin özellikle de aktif kullanıcının çoğunlukla Z kuşağının olduğu Twitter'da karşılık bulmadığını söylemek mümkün. Dünyaya karşı sorumlu olduğuna, doğruların izinden gittiğine inanılan markalara sempati duyuyor, şeffaf ve içtenlikli mesajları önemsiyorlar. Bu nedenle doğru bir stratejiyle bazen de eleştirilerin hedefinden güçlenerek çıkmak mümkün...
Söz buraya gelmişken Starbucks örneğini vermeden geçmek olmaz. Amerikan kahve devi Starbucks'ın itibarına zarar veren bir krizi başarılı bir şekilde nasıl yönettiğini ve durumu tersine çevirerek, olumlu geri bildirimler aldığını hatırlayalım. 2018'de ABD'nin Philadelphia kentinde bir şube müdürü, sipariş vermek için arkadaşlarının gelmesini bekleyen iki siyahi vatandaşı polis çağırarak sebepsiz yere gözaltına aldırmıştı. Cep telefonuyla kaydedilen olayın videosu sosyal medyada paylaşılmış ve milyonlarca kez izlenmişti. Bu olayın ardından şirket büyük tepki almış, bazı şehirlerde Starbucks'a karşı protestolar düzenlenmiş, boykot çağrıları yapılmıştı.
Olay üzerine Starbucks CEO'su Kevin Jonhson, hiç zaman kaybetmeden üzgün olduğunu açıklayarak, mağaza müdürünün artık görevde olmadığını da eklemişti. Ayrıca Starbucks resmi sosyal medya hesaplarından olay ile ilgili açıklama yaparak her iki müşterisinden de özür dilemişti. Elbette bu özür tek başına işe yaramadı. Zaten kahve devinin de bu büyük krizi bu kadarla geçiştirme niyeti yoktu. Starbucks, Amerika Birleşik Devletleri'ndeki 8 bin şubesini kapatıp 180 bin çalışanına ırkçılık konusunda eğitim verdi. Bu uygulama kapsamında, 8 bin şubede öğleden sonra dört saatliğine hizmet verilmedi ve bir farkındalık yaratıldı.
Bu stratejik adımların Starbucks'a olumlu geri bildirim sağladığını belirten Gürgen, "İnsan hakları savunucuları, sivil toplum örgütleri ve müşteriler, Starbucks'ı ırkçılıkla mücadelede liderlik rolü üstlendiği için takdir etti ve sosyal medyada da dile getirdi" diyor.
OTOMOTİV LİDERLERİ
SIRA | MARKA ADI | TOPLAM SONUÇ SAYISI | TAHMİNİ ERİŞİM | SKOR |
1. | Mercedes | 646,267 | 129,128,621 | 89.9 |
2. | BMW | 311,006 | 69,556,030 | 71.88 |
3. | Audi | 224,045 | 100,775,712 | 66.07 |
4. | FIAT | 208,453 | 66,934,771 | 65.76 |
5. | Volkswagen | 188,419 | 100,254,785 | 65.52 |
6. | Ford Otosan | 234,403 | 63,546,602 | 65.02 |
7. | Renault | 148,023 | 81,844,760 | 63.49 |
8. | Toyota | 142,962 | 74,717,008 | 62.81 |
SİGORTACILIK LİDERLERİ
SIRA | MARKA ADI | TOPLAM SONUÇ SAYISI | TAHMİNİ ERİŞİM | SKOR |
1. | Türkiye Sigorta | 61,039 | 78,690,173 | 87.16 |
2. | Anadolu Hayat | 43,214 | 7,204,064 | 74.07 |
3. | Aksigorta | 12,963 | 4,900,116 | 56.85 |
VERİ ODAKLI KARARLAR
Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Görsel İletişim Tasarımı Anabilim Dalı Başkanı Doç. Dr. Ali Murat Kırık da doğru stratejinin önemine dikkat çekiyor: "Markalar için sosyal medya ve dijital platformların avantajları olduğu kadar dezavantajları da mevcuttur. Zira bu mecralarda yaşanan krizler itibar kaybına sebep olabilirken, doğru stratejiler ise satışların artmasını sağlayabiliyor.
Peki doğru-yanlışı görmek için bir musibet mi olması gerekiyor? Elbette hayır. Veriler bunun için var. Kapsamlı bir şekilde hazırladığımız bu özgün rapor işte bu noktada yol gösterici özellikler taşıyor. Detaylı istatistiklerle oluşturulmuş verilerin, markaların gelecek planları için önemli olduğunun altını çiziyor Kırık ve devam ediyor: "İnceleme fırsatı bulduğum bu rapor aracılığıyla markalar çevrimiçi performansını analiz edebilecek, rekabet durumunu değerlendirebilecek ve hedef kitleye nasıl daha etkili bir şekilde ulaşabileceklerini belirleyebilecek. Özellikle markaların veri odaklı kararlar alarak dijital stratejilerini optimize etmesi dijital çağda dikkat edilmesi gereken en temel nokta olmalıdır."
TEKNOLOJİ LİDERLERİ
SIRA | MARKA ADI | TOPLAM SONUÇ SAYISI | TAHMİNİ ERİŞİM | SKOR |
1. | Apple | 580,490 | 119,161,422 | 89.9 |
2. | Samsung | 225,145 | 84,988,795 | 67.93 |
3. | Huawei | 123,260 | 83,235,966 | 62.08 |
4. | Xioami | 92,903 | 32,375,058 | 56.85 |
5. | Casper | 21,958 | 8,651,997 | 51.7 |
TELEKOMÜNİKASYON LİDERLERİ
SIRA | MARKA ADI | TOPLAM SONUÇ SAYISI | TAHMİNİ ERİŞİM | SKOR |
1. | Türk Telekom | 901,247 | 172,721,722 | 82.65 |
2. | Vodafone | 809,498 | 226,873,972 | 80.42 |
3. | Turkcell | 603,597 | 188,649,126 | 77.05 |
REKABETTE AVANTAJ
Özetle strateji için dijitaldeki verilerin diliyle hareket etmek en doğru yol. İtibarı yönetmek için dijital dünyanın teknik ve çalışma esaslarından faydalanılıyor. Bunun için küçük bir bilgi notu düşmekte bir sakınca yok. Kriz yönetimi, algı yönetimi gibi bilinen adımların ötesinde bir çalışmaya ihtiyaç var. Dijital pazarlamanın gizli silahı e-WOM bunlardan biri. Electronic WOM olarak açabileceğimiz bu kavramı, tüm online mecralarda bir ürün ya da hizmet hakkındaki iletişim etkileşimlerine verilen genel isim olarak tanımlayabiliriz. Tüm mecralarda pazarlama faaliyetlerini yürütmenin dışında influencer marketing ve SEO ile marka bilinirliği dolayısıyla müşteri kitlesi artırılabiliyor. Ölçümlemeler tüm bu stratejilerin yol haritasının doğruluğu konusunda önemli bir veri sunuyor.
Belirli periyotlarda ölçümleme yapılması tavsiyesinde bulunan Kadir Has Üniversitesi Yeni Medya Bölümü Öğretim Görevlisi İsmail Hakkı Polat, marka ve kişiye göre sürenin belirlenmesi gerektiğini vurguluyor. Ayda, üç ayda veya yılda birden oluşacak belirli periyotlar ile bu ölçümlemenin doğru veri sunacağını aktararak devam ediyor:
"Böylelikle dijital itibar sürdürülebilir ve yönetilebilir hale gelir. O nedenle de dijital itibar skorlaması dediğimiz olgu aslında iyi yapıldığı takdirde, markalara sadece dijital alanda değil, aynı zamanda kendi müşterisini daha iyi tanıyacağı ve onun davranışına göre karşı strateji geliştirip, itibardaki olumlu ya da olumsuz noktaları göz önüne alarak, kurumun, kuruluşun, kişinin; kısa, orta, uzun vadeli plan- larını oluşturması açısından hayati öneme sahip."
ZİNCİR MARKET LİDERLERİ
SIRA | MARKA ADI | TOPLAM SONUÇ SAYISI | TAHMİNİ ERİŞİM | SKOR |
1. | Apple | 580,490 | 119,161,422 | 89.9 |
2. | Samsung | 225,145 | 84,988,795 | 67.93 |
3. | Huawei | 123,260 | 83,235,966 | 62.08 |
4. | Xioami | 92,903 | 32,375,058 | 56.85 |
5. | Casper | 21,958 | 8,651,997 | 51.7 |
RAPORUN METODOLOJİSİ
-İlk adımda DİR100 listesi için değerlendirmeye alınacak şirketler, Meltwater'in geliştirdiği program ile 01 Ocak - 31 Aralık 2022 tarihleri arasında üretilmiş olan dijital içeriklere göre en yüksek rakamlara sahip tüketici markaları tespit edildi.
-Elde edilen veriler, her bir şirket için olumlu/olumsuz ve nötr olmaları gibi kriterlere göre değerlendirildi. Böylece DİR100 Listesi'ne giren şirketlerin skoru belirlendi.
-Skorun belirlenmesi için dijital platformlarda elde edilen veriler, Toplam Sonuç Sayısı, Sosyal Medya Sonuç Saysı, Web Platformları Sonuç Sayısı, Tekil Sonuç Sayısı, Tekil Kullanıcı Sayısı, Pozitif Sonuç Sayısı, Negatif Sonuç Sayısı, Nötr Sonuç Sayısı ve Tahmini Erişim Sayısı olmak üzere dokuz başlık altında analiz edildi.
-Bu analizle ortaya çıkan endekste markalara 100 üzerinden puan verildi.
-Her sektörün kendi içinde ayrıca ele alındığı çalışmada puan dağılımında bu dokuz başlık ayrı ayrı diğer şirketlerle kıyaslanarak sektör liderleri tespit edildi.
-Her başlıkta o sektörün en fazla içeriğe sahip şirketi tavan olarak baz alındı ve en yüksek puan bu şirkete verildi.
-Daha sonra diğer şirketler, bu tavan puana göre sıralandı. Dijital medya oldukça değişken bir yapay sahip olduğu için, şirketlerin anormal seviyede farklı mecralarda konuşulmaları söz konusu olabiliyor. Bu noktada, her başlığı ayrı ayrı değerlendirerek şirketler arası denge sistemi kuruldu.
Oluşturulan skor sistemine göre; herhangi bir şirketin en yüksek skoru (skorlar yüz üzerinden hesaplanmaktadır) elde edilebilmesi için, kendi sektöründeki diğer şirketlerden daha fazla toplam sonuca sahip olması yeterli değil.
-Bu sonuçların sosyal medya ve web kanallarına dağılımında da sektöründe lider olması, içeriklerinin tamamının pozitif ve nötr içeriklerden oluşması gerekiyor. Yine bütün başlıklarda liderliği elinde tutabilmesi için dengeli bir dağılımı olması şart.
-Benzer şekilde, herhangi bir şirketin en düşük skoru elde edebilmesi için tüm başlıklarda en az içerik sayısına sahip olması yeterli olmayabilir. Şirketler arası dengeyi korumak adına negatif içerikler de kendi aralarında kıyaslanarak puanı belirlendi ve toplam skora eksi yönde etki etti.
Daha az içeriğe sahip olanın negatif sonuç sayısı da az olacağı için bu başlıktan alacağı eksi puan da az oldu. Son olarak skor belirleme algoritması, teknolojinin son meyvesi ChatGPT ile de test edildi. Sonuç, beklediğimiz gibi, birebir uyumlu ve tutarlı oldu.
ÖNEMLİ NOT: Araştırmada kamu/özel bankaların yer aldığı finans sektörü için skor belirleme çalışması yapılmadı. Dolayısıyla ölçümlenmesine rağmen bankalara, (spor gibi çeşitli alanlardaki sponsorluklarından dolayı birçok konuda yoğun paylaşımlar olması ve bunun sektördeki dengeyi tam yansıtmaması konusunda çekinceler nedeniyle) listede yer verilmedi.
ALGI-İMAJ-İTİBAR-KRİZ YÖNETİMİ
Yunus Baran / Yubai Marka Danışmanlığı Ajans Kurucusu
Online itibar yönetimi, markaların internet ortamında nasıl algılandığına ve bu algının nasıl yönetildiğine odaklanan bir stratejidir. Markaların internetteki görünürlüklerini arttırmak, olumsuz yorumları önlemek veya düzeltmek ve müşterilerin marka hakkındaki algılarını yönetmek için kullanılan bir dizi stratejik iletişim yönetimi teknikleri içeriyor. Günümüzde internetin hızlı yayılımı, dijital ve sosyal medyanın popülerleşmesiyle birlikte, markalar için online itibarı yönetmenin önemi de arttı.
Örneğin müşterilerin bir marka hakkındaki görüşleri çok hızlı bir şekilde yayılabilir ve bu olumlu yorumlar, beraberinde müşteri sadakatini artırarak yeni müşterilerin bu markayı tercih etmelerini sağlayabilir. Ancak olumsuz yorumlar ve haberler, markanın imajına zarar verebilir ve potansiyel müşterilerin markayı tercih etmemesine neden olabilir. Ayrıca, online itibar yönetimi, markaların kriz durumlarında nasıl hareket etmeleri gerektiği konusunda da yardımcı olur. Örneğin, bir ürünün za- rarlı olduğu iddiaları ortaya çıktığında, online itibar yönetimi sayesinde bu iddiaların doğruluğu kontrol edilir ve doğru bir yanıt verilir. Böylece, marka imajı korunmuş olur ve müşterilerin marka hakkındaki güveni artar. Bunun için geniş bir yönetim süreci yürütülüyor. Online itibar yönetimi; İçerik pazarlama, online itibar izleme, algı–imaj–itibar ve kriz yönetimi gibi unsurları da içinde barındıran aşamalardan oluşuyor.
DİR100 raporunda gördüğümüz gibi farklı sektörlerdeki markaların süregelen online itibar takipleri zaman zaman ürün lansmanı, hizmet kalitesi, kurumsal gündem, toplumsal gelişmeler veya soyut konulara dönük algı yönlü gelişimler göstermiştir. Markaların sosyal med- yada aktif olmaları, olumlu geri bildirimlerin takibi, olumsuz yorumların yönetimi, itibar krizleri için hazırlıklı olmalarını kolaylaştırır. Süreklilik gerektiren bu yönetim işlemi uçtan uca doğru verilerle, hızlı ve sistematik bir kurguyla oluşturulmalıdır.
SAKİN OL ŞAMPİYON
Bugünlerde yollarda görmeye başladığımız Togg, 2022 yılında henüz tüketicinin kullanımında olmadığı halde en çok konuşulan markalardan biri. Ancak araştırmanın yapıldığı tarihte henüz tüketici kullanımında olmadığı için Togg'u otomotiv sektörüne ve skor hesaplama çalışmasına dahil etmedik. Bunun sebebi, görüldüğü üzere sektörünün normal standartlarına oldukça üzerinde bir dijital medya konuşulması bulunması. Ayrca, datasını detaylı incelediğimizde, sonuçlarının büyük bölümünün sektörden uzak, siyasi içeriklerden oluştuğunu tespit ettik.
Sektörel anlamda sağlıklı bir analiz yapılabilir durumda olmayan Togg'un dijital yansımasını bağımsız olarak incelediğimizde özellikle sosyal medyada oldukça popüler olduğu gözlemlendi. Pozitif içeriklerin çoğunlukta olduğu da hesaba katıldığında başarılı bir dijital medya çalışması yürütüldüğü sonucuna vardık.
TÜRKİYE'NİN OTOMOBİLİ GİRİŞİM GRUBU (TOGG)
MARKA ADI | SEKTÖR | TOPLAM SONUÇ SAYISI | TAHMİNİ ERİŞİM SAYISI |
TOGG | OTOMOTİV | 2,793,831 | 305,122,671 |
ZOR KAZANIP ÇABUK KAYBEDİLİR
RASİM GÜRGEN / 18.45 İletişim Ajansı Genel Müdürü
INBUSINESS iş birliği ile hazırladığımız Türkiye'nin ilk ve en kapsamlı dijital itibar araştırması ile bir ilke imza atıyoruz. 18.45 İletişim Ajansı olarak deneyimli ekibimiz ile Türkiye'nin En Değerli 100 Markası arasında bulunan müşterilerimize 3.5 yıldır hizmet veriyoruz. Markaları dijital ortamda anlık takip ederek, şirketlerin itibarının periyodik analizini yapıyor, çıkan sonuçlara göre itibarlarını arttıracak yol haritasını belirleyip, aksiyonlar alıyoruz. Web siteleri, bloglar, sosyal medya mecraları, haber siteleri, forumlar, sözlükler gibi taranabilir tüm dijital platformlarda marka ve yöneticileri 7/24 takip ediyor, potansiyel kriz riski taşıyan içerikleri anlık olarak WhatsApp ve mail üzerinden bildirerek olası bir krizi önceden marka tarafına bildiriyoruz.
İTİBAR YÖNETİMİNDE STRATEJİYİ YAKALAMAK
AVANTAJLARI:
1. Marka itibarının korunması: İyi yönetilen bir online itibar, markanın güvenilirliğini ve müşteri sadakatini artırabilir.
2. Kriz yönetimi: Markanın itibarına zarar gelebilecek olaylarda, hızlı ve stratejik yanıtlar verilerek pozisyon korunabilir.
3. Müşteri geri bildirimlerini toplama: Müşteri geri bildirimleri markanın hizmet kalitesi, ürün performansı ve müşteri memnu- niyeti gibi faktörleri ölçebilir.
4. Rekabet avantajı: Marka hakkında daha olumlu düşünce ve tutumlar geliştirerek rakiplerine göre bir avantaj sağlayabilir.
DEZAVANTAJLARI:
1. Online itibarın zorluğu: Online itibarın yönetimi zorlu bir iş olabilir. Markaların bütün dijital evreni tarayarak olumsuzluklara hızla yanıt vermeleri ve itibarlarını korumaları istikrar gerektirebilir.
2. Yanlış yönetim riski: Olumsuz bir durumu yanlış yönetmek markanın itibarını daha da kötüleştirebilir.
3. Muhalefetle başa çıkma: Online itibarı yönetmek, markanın muhaliflerle başa çıkmasını gerektirebilir. Olumsuz yorumlar ve eleştirilerle mücadele etmek zorunda kalabilirler.
TÜRKİYE'DE DİJİTAL İTİBARI EN YÜKSEK 100 MARKA
SIRA | MARKA ADI | TOPLAM SONUÇ SAYISI | SOSYAL MEDYA | WEB | POZİTİF SONUÇ SAYISI | NEGATİF SONUÇ SAYISI | NÖTR SONUÇ SAYISI | TAHMİNİ ERİŞİM |
1. | Netflix | 1,990,994 | 1,821,911 | 169,083 | 479,468 | 352,808 | 1,158,718 | 330,000,000 |
2. | Türk Telekom | 901,247 | 775,018 | 126,229 | 153,212 | 189,262 | 558,773 | 172,721,722 |
3. | Türk Hava Yolları | 852,149 | 695,096 | 157,053 | 197,313 | 184,250 | 470,586 | 249,075,313 |
4. | Vodafone | 809,498 | 281,130 | 528,368 | 157,507 | 114,300 | 537,691 | 226,873,972 |
5. | Yemeksepeti | 666,879 | 631,500 | 35,379 | 91,846 | 119,465 | 455,568 | 138,565,130 |
6. | Mercedes | 646,267 | 539,415 | 106,852 | 139,112 | 158,512 | 348,643 | 129,128,621 |
7. | Turkcell | 603,597 | 493,370 | 110,227 | 135,219 | 81,975 | 386,403 | 188,649,126 |
8. | Apple | 580,490 | 345,455 | 235,035 | 145,617 | 132,590 | 302,283 | 119,161,422 |
9. | BİM | 514,109 | 464,448 | 49,661 | 45,072 | 59,622 | 151,097 | 115,768,829 |
10. | Disney+ | 442,510 | 411,051 | 31,459 | 85,366 | 66,088 | 291,056 | 114,229,690 |
11. | Ülker | 396,147 | 303,367 | 92,780 | 102,706 | 66,824 | 226,617 | 160,080,509 |
12. | Migros | 315,343 | 284,929 | 30,414 | 43,463 | 98,984 | 172,896 | 103,097,093 |
13. | BMW | 311,006 | 254,766 | 56,240 | 64,049 | 51,640 | 195,317 | 69,556,030 |
14. | Petrol Ofisi | 308,172 | 295,879 | 12,293 | 62,456 | 19,783 | 225,933 | 128,272,514 |
15. | Hepsiburada | 274,067 | 145,158 | 128,909 | 71,127 | 47,232 | 155,708 | 149,834,821 |
16. | Exxen | 257,964 | 219,613 | 38,351 | 49,510 | 36,237 | 172,217 | 135,747,630 |
17. | Ford Otosan | 234,403 | 218,999 | 15,404 | 44,325 | 25,068 | 165,010 | 63,546,602 |
18. | Trendyol | 228,201 | 151,259 | 76,942 | 60,062 | 47,630 | 120,509 | 80,536,377 |
19. | Samsung | 225,145 | 83,141 | 142,004 | 66,011 | 26,966 | 132,168 | 84,988,795 |
20. | Audi | 224,045 | 189,219 | 34,826 | 40,693 | 48,157 | 135,195 | 100,775,712 |
21. | FIAT | 208,453 | 146,926 | 61,527 | 49,475 | 42,853 | 116,125 | 66,934,771 |
22. | Enerjisa | 204,000 | 183,750 | 20,250 | 39,944 | 30,275 | 133,781 | 93,789,020 |
23. | Volkswagen | 188,419 | 130,681 | 57,738 | 37,075 | 39,809 | 111,535 | 100,254,785 |
24. | A101 | 179,745 | 152,562 | 27,183 | 24,730 | 51,667 | 103,348 | 69,602,514 |
25. | Nescafe | 179,134 | 170,668 | 8,466 | 71,369 | 25,183 | 82,582 | 21,794,400 |
26. | Dimes | 176,223 | 173,353 | 2,870 | 24,038 | 14,861 | 137,324 | 17,571,256 |
27. | Shell | 168,447 | 134,511 | 33,936 | 36,656 | 29,022 | 102,769 | 65,963,196 |
28. | Şok Market | 167,599 | 150,796 | 16,803 | 16,154 | 66,577 | 84,868 | 61,861,214 |
29. | Vestel | 151,240 | 100,539 | 50,701 | 35,114 | 19,636 | 96,490 | 135,574,927 |
30. | Renault | 148,023 | 91,222 | 56,801 | 38,024 | 22,088 | 87,911 | 81,844,760 |
31. | Arçelik | 143,513 | 88,942 | 54,571 | 31,938 | 23,805 | 87,770 | 103,241,293 |
32. | Toyota | 142,962 | 85,830 | 57,132 | 34,765 | 22,653 | 85,544 | 74,717,008 |
33. | İGDAŞ | 136,804 | 130,221 | 6,583 | 26,954 | 26,503 | 83,347 | 70,107,705 |
34. | Vakko | 123,824 | 115,389 | 8,435 | 21,043 | 15,506 | 87,275 | 95,634,841 |
35. | Huawei | 123,260 | 51,441 | 71,819 | 46,062 | 14,389 | 62,809 | 83,235,966 |
36. | Pegasus | 122,506 | 105,749 | 16,757 | 22,110 | 29,174 | 71,222 | 86,969,239 |
37. | Eti | 121,756 | 86,974 | 34,782 | 24,132 | 27,335 | 70,289 | 76,359,604 |
38. | Coca Cola | 117,114 | 105,738 | 11,376 | 26,767 | 27,912 | 62,435 | 67,387,420 |
39. | Pepsi | 113,157 | 98,021 | 15,136 | 19,092 | 36,165 | 57,900 | 63,016,911 |
40. | Kelebek Mobilya | 108,697 | 106,082 | 2,615 | 17,431 | 8,875 | 82,391 | 12,643,839 |
41. | Blu TV | 107,087 | 94,123 | 12,964 | 21,613 | 20,167 | 65,307 | 75,637,278 |
42. | Aras Kargo | 104,627 | 90,130 | 14,497 | 36,899 | 22,301 | 45,413 | 112,297,179 |
43. | Nutella | 97,796 | 91,025 | 6,771 | 18,924 | 21,015 | 57,857 | 35,301,780 |
44. | Pınar | 94,482 | 38,223 | 56,259 | 27,400 | 12,283 | 53,855 | 20,581,464 |
45. | Xioami | 92,903 | 28,209 | 64,694 | 25,560 | 10,481 | 56,862 | 32,375,058 |
46. | Yataş | 92,885 | 85,561 | 7,324 | 16,164 | 10,955 | 65,766 | 24,935,412 |
47. | Bosch | 89,568 | 61,105 | 28,463 | 23,842 | 13,273 | 52,453 | 42,581,231 |
48. | Gratis | 89,356 | 79,608 | 9,748 | 18,525 | 19,669 | 51,162 | 26,135,189 |
49. | Doğtaş | 87,087 | 83,290 | 3,797 | 8,313 | 7,297 | 71,477 | 10,704,372 |
50. | Siemens | 69,317 | 50,418 | 18,899 | 15,344 | 29,255 | 24,718 | 51,427,400 |
51. | Metro Turizm | 69,029 | 55,668 | 13,361 | 14,496 | 16,567 | 37,966 | 63,690,331 |
52. | BEDAŞ | 67,824 | 57,090 | 10,734 | 9,379 | 25,871 | 32,574 | 47,291,420 |
53. | Tukaş | 65,254 | 62,420 | 2,834 | 9,139 | 8,416 | 47,699 | 7,833,733 |
54. | Aygaz | 65,042 | 56,795 | 8,247 | 8,597 | 7,317 | 49,128 | 35,573,562 |
55. | Watsons | 64,600 | 60,594 | 4,006 | 9,705 | 16,362 | 38,533 | 27,123,830 |
56. | Torku | 64,423 | 49,275 | 15,148 | 12,903 | 14,826 | 36,694 | 16,787,385 |
57. | Türkiye Sigorta | 61,039 | 29,345 | 31,694 | 22,350 | 6,849 | 31,840 | 78,690,173 |
58. | Opet | 60,197 | 40,530 | 19,667 | 14,937 | 7,043 | 38,217 | 112,177,752 |
59. | Dardanel | 58,549 | 58,363 | 186 | 6,062 | 6,695 | 45,792 | 5,244,384 |
60. | Çiçeksepeti | 57,582 | 50,921 | 6,661 | 21,995 | 10,710 | 24,877 | 41,923,505 |
61. | Yurtiçi Kargo | 56,219 | 50,580 | 5,639 | 9,489 | 10,946 | 35,784 | 48,764,952 |
62. | Boyner | 51,156 | 38,412 | 12,744 | 16,615 | 6,458 | 28,083 | 51,141,120 |
63. | LC Waikiki | 49,048 | 34,620 | 14,428 | 12,221 | 8,409 | 28,418 | 26,444,180 |
64. | Fanta | 47,944 | 43,039 | 4,905 | 7,117 | 14,375 | 26,452 | 29,002,432 |
65. | Carrefoursa | 46,585 | 31,173 | 15,412 | 10,101 | 9,964 | 26,520 | 26,889,783 |
66. | DYO | 46,562 | 43,663 | 2,899 | 5,448 | 4,913 | 36,201 | 14,667,376 |
67. | Erikli | 46,451 | 46,444 | 7 | 5,722 | 6,426 | 34,303 | 4,868,362 |
68. | Anadolu Jet | 45,389 | 32,963 | 12,426 | 6,201 | 8,921 | 30,267 | 78,165,603 |
69. | Milka | 43,852 | 40,896 | 2,956 | 8,529 | 9,884 | 25,439 | 30,487,829 |
70. | Anadolu Hayat | 43,214 | 36,668 | 6,546 | 5,721 | 4,201 | 33,292 | 7,204,064 |
71. | SuperFresh | 42,396 | 40,305 | 2,091 | 6,104 | 5,449 | 30,843 | 5,552,357 |
72. | Beko | 41,890 | 29,307 | 12,583 | 6,076 | 6,573 | 29,241 | 82,228,817 |
73. | Sürat Kargo | 41,584 | 38,244 | 3,340 | 5,699 | 9,879 | 26,006 | 21,002,133 |
74. | Polisan Boya | 39,130 | 34,388 | 4,742 | 7,350 | 4,291 | 27,489 | 6,399,650 |
75. | FLO | 36,421 | 30,552 | 5,869 | 5,885 | 4,166 | 26,370 | 31,832,699 |
76. | Kamil Koç | 36,392 | 30,550 | 5,842 | 10,074 | 13,678 | 12,640 | 28,482,903 |
77. | Yayla | 35,692 | 35,521 | 171 | 5,102 | 3,233 | 27,297 | 8,186,714 |
78. | DeFacto | 32,175 | 26,022 | 6,153 | 8,566 | 2,542 | 21,067 | 15,190,303 |
79. | Mavi Giyim | 30,102 | 24,861 | 5,241 | 5,751 | 4,329 | 20,022 | 21,031,242 |
80. | Petlas | 28,743 | 20,479 | 8,264 | 6,935 | 2,900 | 18,908 | 24,571,250 |
81. | Kiğılı | 27,814 | 23,636 | 4,178 | 5,307 | 5,622 | 16,885 | 40,990,376 |
82. | MNG Kargo | 25,332 | 21,160 | 4,172 | 5,360 | 8,701 | 11,271 | 11,390,116 |
83. | Marshall Boya | 23,867 | 22,072 | 1,795 | 3,438 | 3,490 | 16,939 | 7,832,868 |
84. | İstikbal | 23,718 | 16,420 | 7,298 | 8,091 | 2,293 | 13,334 | 11,626,090 |
85. | Altınyıldız Classics | 22,072 | 19,075 | 2,997 | 4,105 | 2,535 | 15,432 | 47,893,637 |
86. | Casper | 21,958 | 21,191 | 767 | 5,291 | 4,052 | 12,615 | 8,651,997 |
87. | Sütaş | 21,351 | 16,216 | 5,135 | 4,502 | 3,346 | 13,503 | 17,144,804 |
88. | Sun Express | 20,113 | 15,071 | 5,042 | 5,610 | 3,042 | 11,461 | 31,424,746 |
89. | Lipton | 19,147 | 16,992 | 2,155 | 4,672 | 1,655 | 10,665 | 14,162,449 |
90. | Banvit | 17,238 | 8,961 | 8,277 | 5,554 | 2,269 | 9,415 | 63,076,747 |
91. | Continental | 16,333 | 8,308 | 8,025 | 5,063 | 2,221 | 9,049 | 9,217,267 |
92. | Total Energies | 15,708 | 6,705 | 9,003 | 5,939 | 2,343 | 7,426 | 29,932,522 |
93. | Bellona | 15,105 | 9,709 | 5,396 | 2,962 | 1,559 | 10,584 | 46,973,360 |
94. | Koton | 13,742 | 8,489 | 5,253 | 4,224 | 2,166 | 7,352 | 14,771,159 |
95. | Aksigorta | 12,963 | 5,549 | 7,414 | 5,488 | 1,698 | 5,777 | 4,900,116 |
96. | Pamukkale Turizm | 11,782 | 10,331 | 1,451 | 1,858 | 4,303 | 5,621 | 9,504,523 |
97. | Rossman | 10,578 | 8,389 | 2,189 | 2,886 | 2,778 | 4,914 | 2,971,622 |
98. | BP Türkiye | 9,037 | 4,958 | 4,079 | 2,464 | 912 | 5,661 | 16,199,660 |
99. | Lassa | 9,024 | 5,269 | 3,755 | 2,292 | 1,855 | 4,877 | 52,821,015 |
100. | Bridgestone | 6,073 | 2,542 | 3,531 | 2,572 | 437 | 3,064 | 13,445,666 |