İyileştirici güç...
Belce Örü / INBUSINESS
McKinsey'nin pandemi döneminde cinsiyet eşitsizliğinin küresel ekonomiye etkilerini incelediği araştırmaya göre iş hayatında eşitliğin sağlanamadığı senaryo gerçekleşmesi durumunda 2030'da küresel ekonominin kaybı 1 trilyon dolar olacak.
BM Küresel Kalkınma Amaçları'ndan beşincisini oluşturan toplumsal cinsiyet eşitliği ve kadınların iş hayatına aktif katılımı sağlandığı takdirde kazanç 13 trilyon doları bulacak. Boyner Holding Yönetim Kurulu Üyesi ve KAGİDER'in kurucularından olan Ümit Boyner, bu noktada şu değerlendirmeyi yapıyor: "Sadece pandeminin etkilerini görüp, cinsiyet eşitliğinin sağlanması için harekete geçilmesi bile küresel ekonomiyi önümüzdeki 10 yılda çok daha fazla büyütecek."
Öte yandan dünyadaki bir diğer önemli sorun olan ve BM Kalkınma Amaçları'nın 2 ve 12'nci maddelerini oluşturan 'Açlığa Son, Sorumlu Üretim ve Tüketim'i doğrudan etkileyen küresel çapta gıda israfını göz önünde bulundurduğumuzda 1.3 milyar ton yiyecek her yıl çöpe gidiyor.
Fakat bahsettiğimiz iki örneğin gösterdiği sorunlar ve diğer maddelere ilişkin olumsuzlukların hiçbiri aşılamaz büyüklükte değil. Sadece kar ya da çıkar odaklı değil aynı zamanda etki odaklı düşünmek gerekiyor. Bu bakış açısı tüm dünyada etkisini artırırken sürdürülebilirlik, kaynakların korunması, finansal risklerin yanı sıra çevresel ve sosyal etkileri de değerlendirmek önem kazanmaya başladı.
Sürdürülebilirlik Eğitim Gelişim ve Mükemmellik Derneği (SEGM) Yönetim Kurulu Başkanı Çağlar Çubuk "Sürdürülebilirlik şu sıralar çok popüler ve hayatın tam ortasında yerini almış bir kavram" diyor ve şunları aktarıyor: "Sürdürülebilirlik performansını izlemek, ölçmek ve değerlendirmek; finansal, çevresel ve sosyal risklerin sistematik bir şekilde yönetilmesine katkı sağlar. Kuruluşun stratejilerinin, sürdürülebilirlik yönetim sistemi kapsamında ekonomik-çevresel-sosyal-yönetsel faaliyetler ve iş sonuçlarıyla ilişkilendirilmesi, bu anlayışın kurum kültürüne dahil edilmesi ve sürdürülebilirlik yol haritasının oluşturulması hedeflenmelidir."
Dolayısıyla artık sosyal sorunların çözümünde sadece dernek, vakıflar ve devlet kurumlarının etkili olabileceği düşüncesinin geride kaldığı bir dönemdeyiz. Tüm dünyanın refah içinde yaşaması, kaynakların devamlılığının sağlanması, iklim değişikliğinin etkilerinin azaltılması, her kesimden insanı etkileyen daha pek çok kritik mesele için özel sektör de elinden geleni yapmaya hazır.
Bu noktada inovatif fikirleri çok daha hızlı şekilde uygulamaya koyma becerisine sahip, sorunları daha spesifik olarak analiz edip yaratıcı çözümler üreten girişimciler kilit önemde. BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları'nı içeren 17 madde üzerinden sosyal etki yaratmaya odaklanan girişimciler iş modellerini de bu prensip etrafında şekillendiriyor. Dosyamızda da yer verdiğimiz ve etki odaklı işlere imza atan girişimler dünyada olduğu gibi Türkiye'de de kendilerinden gün geçtikçe daha fazla söz ettirmeyi başarıyor.
2015'TEN SONRA SAYIMIZ ARTTI
Yurt dışında 'charity run' olarak bilinen kolektif yardımseverlik koşusunu Türkiye'de tanıtmak ve yaygınlaştırmak için hayata geçirilen ilk sivil toplum oluşumu Adım Adım'ın kurucularından Itır Erhart da sürdürülebilirlik ve etki odaklı hareket etmenin önemine vurgu yaparak şunları söylüyor: "2015'ten sonra tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de sosyal girişimlerin sayısı arttı. Bunun birkaç nedeni var. Öncelikle artık dünya bu yöne doğru yol alıyor. Tüketici daha sorumlu bir üretim modelini tercih ediyor. İklim krizi, çevre felaketleri, pandemi gibi olumsuzluklar özel sektörü ve devletleri bu doğrultuda düşünmeye itiyor. Destek mekanizmalarının ve rol modellerin artması sosyal girişimcileri yüreklendiriyor. Yeşil Mutabakat gibi üst kanallardan gelen dayatmalar iş modellerinde etki odaklı düşünmeyi zorunlu kılıyor."
Açık Açık'ın Kurucusu olan Renay Onur ile birlikte 16 yıl önce Türkiye'de yaktıkları kıvılcım bugün 110 bine yakın koşucuya, 911 bini aşkın bağışçıya ulaşarak 117 milyonu aşkın bağış toplanmalarını sağladı. 2 Ekim'de Bursa'da Eker koşusu, 5 Ekim'de ise Büyük İstanbul Maratonu'nda olduklarını ifade eden Erhart, Adım Adım'ın dernekleşme yolunda olduğunun da haberini veriyor.
SOSYAL GİRİŞİMLER AVANTAJLI KONUMDA
Sosyal etki odaklı çalışan girişimcilerin yanı sıra yeni ekosisteminde onlara destek olan pek çok kuluçka merkezi, hızlandırıcı platform, ortak çalışma alanları, ödüllü programlar, araştırma kuruluşları ve fon sağlayıcılar var. Sosyal girişimcileri bir araya getirerek disiplinler arası ve ölçeklendirilebilir bir komünite yaratan kuruluşlardan imece, 2016'dan bu yana erken ve ileri aşama 50 girişimi eğitim, finans ve network destekleriyle ürünlerini geliştirme ve etkilerini ölçekleme konularında programlar geliştirdi.
Zorlu Holding'in kurucu ortağı olduğu sosyal inovasyon platformu imece'nin yönetim kurulu üyesi Buğra Çelik, "Sosyal ve etki girişimlerinin yatırım olanakları yeni kurulan portföylerle artarken gençlerin de çalıştıkları kurumların topluma karşı sorumlu hissetmesini, kurdukları girişimin toplumun bir ihtiyacına da yanıt vermesini beklediklerini görüyoruz" diyor ve devam ediyor: "Tüm yaşanan krizler ve sorunlar, daha fazla sosyal girişimin ekosisteme kazandırılmasının önünü açmakla birlikte sosyal girişimlerin daha avantajlı bir konumda olmasını mümkün kılıyor."
EKOSİSTEMDE ÇARPAN ETKİSİ
Etki odaklı projelere son yıllarda özel sektörün de ilgi göstermesi girişim ekosisteminde çarpan etkisi sağlıyor. İbrahim Bodur Sosyal Girişimcilik ödül Programı bu anlamda etki odaklı projelere maddi ve manevi anlamda destekleyici mekanizmaların başında geliyor. Yalnızca üretimi ve büyümeyi değil; ürettiği değerleri toplumla paylaşarak gelişmeyi hedefleyen Kale Grubu'nun 2017'de hayata geçirdiği ödül programı, yaşadığı dünyaya ve çevreye karşı kendini sorumlu hisseden ve bu uğurda hayatları iyileştirmek için harekete geçme cesaretini gösteren sosyal girişimcilere destek olmayı, onların yarattığı pozitif etkiyi çoğaltmayı ilke ediniyor. 6'ncı yılında programda başarılı olan sosyal girişimcilere ImpuctHub ile iş birliğiyle toplamda yarım milyon liraya yakın para ödülü verilecek.
6'ıncı döneminde olan bir başka program ise Boyner Grup ve KAGİDER ortaklığıyla gerçekleştirilen "İyi İşler: Gıda ve Elektronik Dışı Perakendede Kadın Girişimcileri Güçlendirme Programı. Kadın girişimcileri odağına alan program toplumdaki dejavantajlı bir gruba girişimcilik yolculuğunda finansal kaynak ve mentorlük sağlaması oldukça değerli.Bugüne kadar iyi işler projesine 74 firma katıldı, proje katılan kadın girişimciler bin 516 kişilik istihdam yarattı.
UMUT VERİCİ
Itır Erhart, sosyal girişimlerin geleceğine yönelik kısa ve net olarak "Çok umutluyum" ifadesini kullanıyor. Zira sosyal etki odaklı işler artık sadece standart girişimlerin alternatifleri olmaktan çıktı başlı başına ekosistemi değiştirecek potansiyele sahip başarılı birer rol model olma yolunda emin adımlarla ilerliyor.
Buna referans olarak gösterilecek pek çok girişimi sayılabilir. Görme engellilerin kullanımı için Young Guru Academy ve Vestel tarafından geliştirilen dünyanın ilk akıllı bastonu WeWalk, Time dergisi tarafından 2019'un en iyi icatlarından biri olarak seçildi. Fazla Gıda, Temmuz 2021'de Seri A turunda 212 liderliğinde, MAP, 500 Istanbul ve Berlin merkezli Atlantic Food Labs'ten 26 milyon liralık yatırım aldı. Otsimo Nisan 2022'de Kanada'nın en büyük oyuncak şirketinden Spin Master'a bağlı olan, dünyanın en büyük çocuk oyunu şirketi Sago Mini ile bir ortaklık kurdu. Bu örneklerin hepsi girişim ekosisteminin dönüşmek üzere olduğunun en güzel kanıtları...
25 ETKİLİ GİRİŞİM
ecording: Ağaçlandırılması gereken ulaşılması zor alanlara tohum topu atışları gerçekleştiren insansız hava araçları geliştiriyor.
İyimser Abla: Anadolu'nun farklı illerindeki kadın kooperatiflerinin ürettiği ürünlerden oluşan paketleri kurumsal şirketlere sunuyor.
Laska: Laska, atık lastiklerin çevreye daha fazla zarar vermesini önlüyor ve onları ekonomiye geri kazandırıyor.
AçıkAçık: Türkiye'de bağışçıları, bağışçı haklarını tanıyan şeffaf ve hesap verebilir dernek ve vakıflar ile bir araya getiren platform.
AnatolianCraft: Anadolu geleneksel mirasını yaşatan İstanbul çıkışlı global moda markası. Otsimo: Otizm spekt- rum bozukluğu, down sendromu ve öğrenme zorlukları yaşayan ço- cuklar için eğitici oyun uygulaması.
Adım Adım: Başta koşu olmak üzere daya- nıklılık gerektiren spor- lar aracılığıyla sosyal sorumluluk projelerine destek oluyor.
Tabit: Bilgiye, iletişime ve teknolojiye kapalı ve uzak olan çiftçiyi bilişime yaklaştırmak için çalışıyor.
Ebursum – Microfon: Burs veren kurumları, iş ilanları ve staj ilanlarını öğrencilerle buluşturuyor.
Birikapp: Yağmur Gömürlü girişimi Birikapp şehirlerdeki atıkların geri dönüşüme kazandırılmasını sağlıyor.
KODA:Köylerde eğitimin kalitesini artırmak için öğretmen ve gönüllülerin bir araya gelerek oluşturduğu topluluk.
Fazla Gıda: Olcay Silahlı ve Arda Eren'in girişimi, gıda tedarik zincirinde oluşan gıda atığını azaltmak için teknolojiler geliştiriyor.
AnadoluMeraları: Doğadaki canlı çeşitliliğini korumanın ötesinde onarıcı tarım yöntemiyle iyileştirmeyi de hedefliyor.
Mektepp: Ezberci çocuklar yetiştirmek istemeyen öğretmenlerin oluşturduğu dijital bir paylaşım alanı.
Evreka: Küresel atık yönetimi ve geri dönüşüm sektörünü teknolojinin yardımıyla yeniden şekillendiriyor.
Toyi: Girişim, çocukların etraflarındaki her şeyi eşsiz oyuncaklara dönüştürmelerini sağlayan doğa dostu, yaratıcı bir oyun kiti üretiyor.
BPREG: Doğal elyaf takviyeli kompozit malzemelerin Türkiye ve global pazarda tercih edilmesini sağlamak için çalışıyor.
AskıdaNeVar: Oğuzhan Canım tarafından kurulan girişim, üniversite öğrencilerine ürün ve hizmetlerin ücretsiz sunulmasını sağlıyor.
K'ai&Vrosi: Odağında Türkiye'nin kültürel mirası olan el dokuması kumaşının geleceğe aktarımı var.
İhtiyaç Haritası: Mert Fırat'ın kurucusu olduğu online platform ihtiyaç sahipleriyle buna cevap vermek isteyenleri buluşturuyor.
KızlarSahada: Kurumsal firmalarda çalışan kadınlara yönelik olarak başlatılmış bir futbol turnuvası.
Giyi:Doğada çözülebilen malzemelerle ve atıkların değerlendirilmesiyle ortaya çıkan mevsimsiz kıyafetler tasarlıyor.
Givin: Kullanılmayan eşyaların satılmasıyla STK'lara fon oluşturan mobil uygulama.
Vaha Smart Garden: Sıfır atıkla topraksız olarak kendi gıda ürünlerinizi üretebileceğiniz sistemler ve teknolojiler geliştiriyor.
Kodluyoruz: Türkiye'nin yazılım alanında güçlenmesi, bu alandaki istihdamın artması için çalışan ve kar amacı gütmeyen bir oluşum.
EVREKA
Evreka, ABD'den Singapur'a dünyanın her bölgesinde 20'den fazla ülkede faaliyet göstererek sürdürülebilir çözümler sunuyor. 2021 sonunda gelen 2.2 milyon dolarlık yatırımın ardından Evreka, özellikle son yılların en kritik sorunları arasında yer alan iklim krizine karşı etki odaklı projeler geliştirmeyi hedefliyor.
Dünyanın her bölgesine yayılan Evreka, 2021'de dokuz yeni ülkeyi daha bünyesine katarak büyümeyi sürdürdü. Çok boyutlu atık yönetimi ışığında gelişen sürdürülebilir kalkınma için yurt dışı pazar payını artırmayı hedefleyen ekip, ilk yerel ofisini de 2022'nin şubat ayında Hollanda'da kurdu. Umutcan Duman Kurucu Ortağı olduğu Evreka'nın yeni hedefleri arasında yerel takımlarla kurulan başka yurt dışı ofislerinin yanı sıra ABD, Singapur, MENA ve APAC bölgelerinde büyümek var.
GİYİ
Girişim üretim fazlası kumaşlarından ileri dönüşüm ürünler tasarlıyor ve üretiyor. Giyi kemerleri, el dokuma tezgahlarında dokunuyor, ayrıca fazla kumaşlar Giyi çantaları, kimonoları gibi ürünlere dönüşüyor. Bugüne kadar 420 ileri dönüşüm, atık kumaşlarla üretildi ve bu faaliyetlerle 20 kadın gelir elde etti. Girişim bu yıl Amerika'ya B2B satışa başladı, Avrupa ve Amerika'ya B2C satışlarını artırdı. Giyi Kurucusu Göknil Bigan, "Hedefimiz sürdürülebilirlik konusundaki farkındalığı artırmak, malzeme, üretim şekli, döngüsellik ve kültürel sürdürülebilirlik eksenlerinde Türkiye'den örnek bir marka olarak büyümek" diyor.
OTSIMO
Hem nörotipik hem de nöroçeşitli tüm çocukların eğitimine katkı sağlamak için geniş ve açık kaynaklı bir platform olmak için çabalıyor. Bugüne kadar yarım milyondan fazla nöroçeşitli çocuğun eğitimine dokunmuş olan uygulama, dünyaca ünlü çocuk oyuncak markası Spin Master'ın alt şirketi olan Sago Mini ile yakın zamanda iş birliği yaptı.
Otsimo Özel Eğitim ve Otsimo Konuşma Terapisi'ne ek olarak bu yıl Sago Mini First Words isimli bir uygulama yayınladı. Otsimo şu anda bir milyondan fazla indirme ve aylık 100 binden fazla aktif kullanıcıya hizmet veriyor. Girişim ayrıca 30 çalışanıyla bugüne kadar 2 milyon dolardan fazla yerli ve yabancı yatırım aldı. Otsimo Kurucu Ortağı Zafer Elçik'in hedefi 170 ülkedeki kullanıcı sayısını 10 milyondan fazla indirmeye ulaşmak.
ANATOLIAN CRAFT
Unutulmaya yüz tutmuş bir kültürü kadın zanaatkarların el emeği çalışmalarıyla ve çevreye duyarlı üretimle terliklere dönüştüren yavaş moda markası, 2016'da Bige Can tarafından kuruldu. Girişim şu anda 15 satış noktasına ulaştı ve büyümeye devam ediyor.
İTÜ Mimarlık bölümü mezunu Can, pandemi sürecinde AnatolianCraft'a yepyeni bir marka stratejisi ve kimlik yarattıklarını söylüyor ve ekliyor: "Üç yıl içerisinde Türkiye'nin 81 ilinin tamamında en az 81 kadın zanaatkarla iş birliği yapmayı ve onların bireysel ekonomik özgürlüklerini kazanmalarını desteklemeyi hedefliyoruz."
ECORDING
Küresel iklim krizine karşı sürdürülebilir, inovatif ve teknolojik çözümler geliştiren girişim, ecoDrone ile ürün/hizmet satış bazlı iş birliği kapsamında, bugüne kadar 100'den fazla markanın ürünlerine entegre olarak, dünyadaki ormanlaştırma ve biyoçeşitlilik çalışmalarına katkıda bulundu. Altı ecoDrone ile 10'dan fazla operasyon düzenledi, 10 milyondan fazla tohum topu atışı gerçekleştirdi ve 41 kadına istihdam sağladı. Eylül 2022'de ise iklim krizine karşı mücadelede yeni teknoloji ürünü ecordingApp'i tanıttı. Girişimin kurucusu Mert Karslıoğlu'nun 2023'teki hedefi 30 bin partnerle iş birliği yapmak, 43 bin kadına istihdam sağlamak ve 25 milyondan fazla kullanıcıya ulaşmak.
FAZLA GIDA
Atık yönetimi alanında geliştirdiği ürün ve hizmetler ile portföyünde yer alan 100'den fazla firma sayesinde kurulduğu 2017'den bu yana girişim 47 bin ton gıdanın israfını engelleyerek 64 bin ton karbon emisyonunun önüne geçti. Girişimin Kurucu Ortağı Olcay Silahlı, sosyal etkiyi işin kalbinde barındıran bir ekip olarak Gıda Kurtarma Derneği ile düzenli olarak gerçekleştirdikleri bağış operasyonları ile her ay 1.1 milyondan fazla ihtiyaç sahibine dokunduklarını söylüyor.
"Geliştirdiğimiz teknoloji ve altyapı aracılığıyla ülkemizde sürdürülebilir gıda sistemleri anlamında en iyi örnek olurken sınırlarımızı genişleterek yurtdışına açılmak ve etkimizi büyütmek için çalışmalarımıza devam ediyoruz" diyen Silahlı ekliyor: "Bu dönemde de çalışmalarımızı güçlendirecek ve ivmemizi artıracak bir yatırım turunda olduğumuzu söyleyebilirim."
BPREG
Girişimin kurucusu Burcu Karaca, ilk günden beri doğal elyaf takviyeli kompozit malzemelerin Türkiye ve global pazardaki tanınırlığını artırmak için 200'den fazla firmayla bir araya geldiklerini aktarıyor.
"Otomotiv, spor ürünleri, mobilite araçları gibi farklı sektörlerde üretim yapan firmaların daha sürdürülebilir son ürün üretebilmelerini sağlayacak inovatif malzemelerimizi dünyanın dört bir yanına numune olarak gönderdik" diyor ve ekliyor:
"Kanada, Almanya, Amerika, Portekiz, İspanya, İngiltere gibi gelişmiş pazarlarda doğal elyaf takviyeli kompozit malzemelerin endüstriyel kullanımının genişlemesinde önemli bir rol oynadığımıza inanıyoruz." Girişim yakın vadede Avrupa'daki distribütörleri aracılığı ile Avrupa pazarında daha fazla üretim firmasına dokunmayı hedefliyor. Esas amaçları ise ürünlerinin daha fazla kullanılmasıyla kar- bon emisyonu azaltma etkilerini maksimize edebilmek.
MEKTEPP
2017'de imece'nin yürüttüğü bir kuluçka programında hayata geçen Mektepp, bugüne kadar 220 binden fazla öğretmenin hayatına dokundu.
Girişimin kurucu ortağı Muammer Dolmacı, bu etki alanının büyük bir çoğunluğu dijital platform -mektepp.com- üzerinden alınan ziyaretken platformda kayıtlı kullanıcı sayısının yedi bin, paylaşılan nitelikli içerik sayısının da 500'ün üzerinde olduğunu aktarıyor. Aynı zamanda Mektepp'in fiziksel etkinlikler aracılığı ile ulaştığı kişi sayısı da iki bin civarında. Bugüne kadar sektörde ücretli/ ücretsiz 40'dan fazla nitelikli iş birliğine imza atan Mektepp, bu yıl gelir getirici kurumsal iş birliklerine daha da önem vermeye başladı.
K'AI&VROSI
2018'den beri faaliyette olan K'ai&Vrosi Lazca 'iyi' anlamına gelen iki eşanlamlı kelimeden bir araya geliyor. Markanın kurucusu Çiğdem Kaçar Selimoğlu K'ai&Vrosi yaratırken hedeflerini "Tıpkı Lazca gibi yok olmaya yüz tutmuş geleneksel dokuma kumaşlarımızdan Karadeniz peştamalını aslına uygun olarak kendi topraklarında sayıları az olan ustalarca dokutarak günlük hayatta kullanılabilir çanta haline getiriyoruz, sürdürülebilirliğe uygun şekilde az alın ama en iyisini alın diyoruz" sözleriyle açıklıyor.
Kısa sürede Avustralya'dan Amerika'ya altı farklı ülkeye mikro ihracat gerçekleştiren Selimoğlu, 2023 hedeflerinin Amerika'daki pazar payını artırmak olduğunu söylüyor. Ayrıca İngiltere'de distribütörlük görüşmelerinin de devam ettiğini aktarıyor.
MICROFON
2016'da her seviyeden öğrencinin eşit şartlarda eğitim olanaklarına ulaşmasını sağlamak amacıyla kurulan e-bursum geçen yıl geliştirdiği yeni servis ve hizmetleri sunmaya başlayarak Microfon ismiyle marka dönüşümünü gerçekleştirdi ve büyüme planları doğrultusunda Londra ofisini açtı. 18-25 yaş aralığındaki yaklaşık iki milyon kayıtlı kullanıcısıyla girişim bugüne kadar 100 milyon TL'den fazla finansmanın binlerce gence ulaşmasına aracılık etti. Microfon kurucusu ve CEO'su Mesut Keskin'in şirketle ilgili gelecek planında eğitim finansmanı alanında küresel bir platform olmak var.
KIZLAR SAHADA
Girişim şimdiye kadar 400'den fazla kadın futbolcuya Futbol Okulları, Futbol & Sosyal Gelişim Kampları ve kısa dönemli etkinlikleri ile 1500'den fazla çocuğa; pandemi dönemiyle birlikte gerçekleştirdikleri online etkinlikler ile de yine yüzlerce kadına ve kız çocuğuna ulaştı.
Programlarının sosyal etki ölçümlemesinin devam ettiğini söyleyen kurucu ortak Kiraz Öcal, "Kızlar Sahada Akademi'nin, 2017'de yapılan sosyal etki ölçümlemesi her 1 liralık yatırım için 12,45 lira değerinde değişim sağladığı ortaya çıktı. Visa, Kotex ve adidas ile olan çalışmalarımız bu yıl da devam ediyor. Bunun dışında Common Goal, FIFA Foundation gibi uluslararası kurumlarla olan iş birliklerimiz ile de yeni projeleri hayata geçiriyoruz" diyor.
LASKA
Onur Güdü'nün Kurucusu ve CEO'su olduğu girişim, 2019'da Avrupa Parlamentosu tarafından dünyayı değiştirebilecek 50 girişimden birisi olarak seçildi. Geçen yıl 10 milyon dolar değerleme üzerinden 1.4 milyon dolar yatırım alan Laska, ikinci yatırımının ardından üretim yapmaya başladı. Atık lastiklerin çevreye daha fazla zarar vermesini önleyen ve onları ekonomiye geri kazandıran girişim yılda bir milyon atık lastiği karbon siyahı ve yenilenebilir yakıta dönüştürüyor.
İYİMSER ABLA
Ceyda Şairoğlu Sezginer'in kurucusu olduğu İyimser Abla, 50'den fazla şirketle iş birliği yaptı ve kadın kooperatiflerinin ürünlerinden oluşan paketlerle 15 binden fazla kişiye ulaştı. 40 farklı kadın kooperatifi ile aktif çalışan ve bu kooperatiflerin ürünlerin oluşan paketler hazırlayan girişim, bugüne kadar 500'den fazla kadın üreticiye dokundu ve onlara destek oldu. Perakende satışlara da yönelen İyimser Abla sadece yurt içi değil, yurt dışı pazarına da kadın kooperatifi ürünlerini ulaşıyor.